Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

G,
was er nu opeens een tweede tekening...paar opmerkingen...

de rocket moet je denk ik een stevige riser lengte geven en in dat traject denk ik niet dat je hem moet koelen.

Ik geloof ook dat je echt voorzichtig moet zijn met U achtige bochten. In een bell zou het denk ik wel kunnen.

Die onderste klep kan wel zoals in mijn tekening , maar moet inderdaad wel degelijk en isolerend worden gemaakt.

tot slot, als je het dan toch zo maakt dan denk ik dat Michel zijn opstelling met vpw in tegenstroom ook veel voordelen heeft...

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Rits,

Maar uit de riser komen temperaturen van 1000 graden. Daar valt niet tegenaan te isoleren.

De Bell van holtere werkt prima. Ook door Peter vastgesteld. Het is dan ook geen bocht of U, maar een volledige stolp rondom. Die koelt de riser niet, want de riser is zelf geïsoleerd.(iets wat Holtere naliet helaas)

Het verschil met een gewone bocht is dat het meer ruimte heeft, maar vooral dat het warmte kwijt kan. Dat doet de gassen krimpen en dalen. Hetgeen dus helpt om de bocht te nemen.

G
ritsaert snijder

G,
die temperatuur na een riser van een meter is geen 1000 graden meer. En al zou het 1000 graden zijn op de top van de stook, dan wordt het op de plek van de tekening nog geen 1000 graden. En tot slot, al zou het 1000 graden zijn, dan is er nog wel een deurtje te maken.

Ik ben het met je eens dat het met een fikse watergekoelde bel (voldoende volume, 600 liter bij het kleine model) en een goed geisoleerde riser prima kan gaan werken!

Maar ik zou kiezen, of een gekoelde bell, of een vlampijpwisselaar.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Een deurtje valt altijd te maken. Wat moeilijk is is het te isoleren. Zelfs met zeer goede isolatie zal je bij deze temperaturen grote warmteverliezen hebben bij die deurtjes die vóór de warmteafname zitten.

Een vlampijpwisselaar kan zeker ook volgens mij. Ook in tegenstroom, want dan kan hij korter.(het enige verschil in een opstelling doorheen de buffer).
Misschien valt er een ontwerp met vlampijpwisselaar te bedenken met het veegluik pas ná de warmtewisselaar?
Gewoon kaarsrecht boven de riser bijvoorbeeld. De vlampijpen worden dan langs boven geveegd en de assen kunnen dan vanuit de stookruimte weggenomen worden (vermits ze doorheen de riser zullen vallen) ?
Het enige nadeel is dan dat het vrij hoog wordt.
G
deleted

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
die temperatuur na een riser van een meter is geen 1000 graden meer.
Hoezo ? Dat is toch precies de heetste plaats van het hele ding ?

G
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Afbeelding

Dit gaat waterzijdig niet goed, de onderin afgekoelde gassen worden door het hete bufferwater in de top weer opgewarmt....

Die condenserende 'vlampijp' moet er los naast komen.

Groet, Cp
Verwijderd.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Hoezo ? Dat is toch precies de heetste plaats van het hele ding ?
Niet helemaal juist. Ik weet ook niet hoe heet het daar is maar de plek waar het echt heel heet wordt, ligt vlak achter de poort. Dat is veel meer dan 1000 graden, mijn eigen sensor gaf dat al vlot aan. Met de sensor van hotglass hoop ik er achter te komen wat het niveau dan wel is.

Het einde van de riser haalt in de open lucht al makkelijk 500 graden, mijn eerste rocket stove, los gestapeld van chamotte stenen in de tuin deed dat al. In deze toepassing verwacht ik tenminste zoiets als in de koers van 700 graden met de bell er overheen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted

Bericht door deleted »

OK.
Maar 700 graden is ook moeilijk te isoleren ...

G
deleted

Bericht door deleted »

@CP,

En hoe dit het waterzijdig ?
rocketbuffer.JPG
ritsaert snijder

G.
Isoleren van een luikje met 700 graden gaat prima. Reflecterend RVS-calcium silicaat plaat en dan rockwool. Of iets dergelijks. Lijkt me geen probleem.

Cp.
Dat is balen, want er naast plaatsen is geen optie want dan blijven de twee stromen dezelfde richting in gaan, dus of pompen of een tegenstroomopstelling van de VPW met een optimale riser en een goede schoorsteen.

Gelukkig wordt dat op de korte termijn uitgeprobeerd, toch Michel...
RS
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:@CP,

En hoe dit het waterzijdig ?
Probleem bijna getackeld, nog iets diagonaal voor de condensafloop naar buiten.

Groet, Cp
Verwijderd.
hotglass

Bericht door hotglass »

Peterberg schreef:Het einde van de riser haalt in de open lucht al makkelijk 500 graden, mijn eerste rocket stove, los gestapeld van chamotte stenen in de tuin deed dat al. In deze toepassing verwacht ik tenminste zoiets als in de koers van 700 graden met de bell er overheen.

Peter,

Ik meet altijd zo'n 15 cm boven de heatriser in een geïsoleerde koepel. Daar kan de temperatuur oplopen tot 1200ºC.
Dan zijn mijn bouwsels zeker niet zo netjes en perfect gedimensioneerd als jou laatste ontwerp.
Laatst gewijzigd door kockie op 25 sep 2012, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
holtere

Bericht door holtere »

Ik kan wel wat melden na driekwart jaar stoken met een watergevulde bell zoals op onze kachel.
Zie draadje: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2049

Er zijn zware plannen om de boel te gaan ombouwen op zeer korte termijn en ik ben al wat aan het tekenen geslagen.
Let wel het is nog niet af, slechts overwegingen die voor onze kachel gelden!
De bell die we nu gebruiken is lastig schoon te maken. Ik moet hem, staande op de trap over de riser heen tillen en het ding is loodzwaar. Tweede punt: de afgastemp is nog wat te hoog en daarom moet de capaciteit van de wisselaar ook omhoog. derde punt: meer snelle warmte in de kamer. De bell is nu maar 70-80 graden en pas dan als de kachel op temp is. Mag rustig wat hoger worden en ook liefst wat sneller.
Idee is om een vlampijp wisselaar te gebruiken waarbij ook de buitenzijde warmte kan opnemen.
Ik voeg een sketchup-tekening toe die wel uit elkaar te halen is waardoor een en ander duidelijk wordt.
Punt van twijfel is inderdaad nog de "open" ruimte boven de riser. Onze kachel is echter geen turborocket-systeem en zal dan ook wat minder bruut branden.

@Gandalf: De ruimte tussen de riser en de vlampijpwisselaar is gevuld met islolerende deken. Inderdaad super belangrijk dat ding mag niet gekoeld worden :-)

Grz,
Holtere

HELLUP KOCKIE :shock: Max. is 512 maar de tek.is 1206 kb!!!!
Wat nu?
warmtewisselaar vlampijp.skp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 25 sep 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: geregeld
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

hotglass schreef:Ik meet altijd zo'n 15 cm boven de heatriser in een geïsoleerde koepel. Daar kan de temperatuur oplopen tot 1200ºC.
Dat belooft wat, ik wilde jouw sensor gebruiken op de heetste plek van het ding. Dan moet ik maar een gaatje boren van achter af, dan kan ik hem er uit trekken als het te gortig wordt. Dat je een geïsoleerde koepel er overheen hebt, maakt wel verschil. Bij mij wordt het waarschijnlijk wat minder heet aan het eind van de riser omdat de bell juist snel warmte kwijt kan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Johndc

Bericht door Johndc »

@ Peter, wat als de afstand tussen brandkamer en riser wat langer zou worden? Dan spreek ik wel over een 15 a 20cm wil ik in mijn brander geraken.
Daar in heb ik 110cm ruimte van vloer tot het deksel om de riser in te plaatsen. Zou dat lukken?
Of ik moet in mijn SZ brandkamer in de zijkant een opening maken om deze brander op aan te sluiten. Dan kan de riser dienst doen voor de twee systemen.
Plaats reactie