CV gasketel gebruiken als tapwaterwisselaar houtcv kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

CV gasketel gebruiken als tapwaterwisselaar houtcv kachel

Bericht door account verwijderd »

De meeste huizen hebben een cv gasketel. Een hout cv kachel is vaak aangesloten op de hoofd cv leidingen en buffer maar heeft van zichzelf nog geen mogelijkheid
de warmte om te zetten naar warm tapwater, hiervoor wordt vaak een voorgeschakelde aparte warmtewisselaar gebruikt.

Het idee is om een gasketel aan te passen zodat hij de warmte uit de hoofdleidingen van de hout cv kachel / buffer gebruikt om warm tapwater van te maken. :wink:
Het moeilijke is dat de gasketel intern een 3-weg klep schakelt. Dit moet anders kunnen. :idea:
Verwijderd
David86

Re: CV gasketel gebruiken als tapwaterwisselaar houtcv kache

Bericht door David86 »

michel schreef:Dit moet anders kunnen
Door de warmtebron die je buffer van warmte voorziet op je systeem te schakelen met een thermisch gestuurde driewegklep naar een boiler b.v. Die kan dan mooi voorverwarmd water aan je cv leveren zodat hij niet bijspringt als je warm water vraagt.

Hoef je je peperdure hr ketel niet te verbouwen.

Ik heb op dit forum wel eens een schema voorbij zien komen waar dat in stond...
..
deleted

Bericht door deleted »

Gewoon een tapspiraal doorheen de buffer ?

G
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Zoals ik het zie is de hr ketel uitgerust met een tapwater platenwisselaar, meestal 25-30kw.
Het zou kostenbesparend werken als je die 1 op 1 kunt gebruiken i.c.m. een hout cv kachel ringleiding.
Ik moet erbij zeggen dat ik vaak stookte op behoefte. Moest ik tapwater nodig hebben dan stookte ik direct op de tapwater wissellaar, dit
bespaarde 30 euro per 2 weken aan LPG. Ik stookte via een voorgeschakelde platenwisselaar.
idd. de cv gasketel is naverwarmer geschakeld.
Verwijderd
Plaats reactie