Rookgasafvoer rocket stove
Moderator: Moderators
-
marcovp
Rookgasafvoer rocket stove
Mijn vrouw en ik willen al enige tijd een houtkachel in huis. Een finoven vinden we wat te massief, maar een rocket stove zouden we goed kunnen plaatsen. Op dit moment hebben we nog geen rookgasafvoer. Moet ik voor een rocket stove op een zelfde afvoer rekenen als voor een andere houtkachel? Dit omdat ik lees dat een rocket stove niet echt rookt. Mag de uitgang daardoor ook lager gemonteerd worden.
Wij wonen in een hoekwoning. Een schoorsteen kan dus makkelijk door de gevel naar buiten en langs de muur omhoog. Wat dat betreft is er weinig op tegen om helemaal naar de nok van het dak te gaan, maar gezien de kosten van een beetje pijp is iedere meter minder mooi meegenomen. Veiligheid staat bovenaan, maar daarna mogen de kosten best meespelen. Daarbuiten zou een laag geplaatste, zeg 2,5 meter boven de vloer, afvoer door mij zelf geplaatst kunnen worden.
Wij wonen in een hoekwoning. Een schoorsteen kan dus makkelijk door de gevel naar buiten en langs de muur omhoog. Wat dat betreft is er weinig op tegen om helemaal naar de nok van het dak te gaan, maar gezien de kosten van een beetje pijp is iedere meter minder mooi meegenomen. Veiligheid staat bovenaan, maar daarna mogen de kosten best meespelen. Daarbuiten zou een laag geplaatste, zeg 2,5 meter boven de vloer, afvoer door mij zelf geplaatst kunnen worden.
-
ritsaert snijder
Re: Rookgasafvoer rocket stove
rookgasafvoer moet aan bouwbesluit voldoen, geisoleerd en brandveilig omkast, tip kijk eens bij HGB trading.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
marcovp
Het zou gaan om een pijp aan de buitengevel. Deze hoeft voor zover ik kan nagaan niet omkast te worden.
Volgens het bouwbesluit moet een rookgasafvoer door de gevel op minsten 2 meter van de erfscheiding geplaatst worden. Vanaf de zijgevel tot de erfascheiding is 2,25 meter. Vanaf de gevel is het 12 meter tot de buren. Ik wil hen geen overlast bezorgen natuurlijk.
Als ik kijk naar schoorstenen voor pelletkachels zie ik wel dat deze direct door de gevel eindigen of eventueel een meter of twee omhoog gaan om windinslag in de schoorsteen te voorkomen. Nu heeft een pelletkachel natuurlijk een ventilator dus is het niet helemaal te vergelijken maar toch. Kan ik een dergelijke schoorsteen succesvol toepassen op een rocket stove?
Volgens het bouwbesluit moet een rookgasafvoer door de gevel op minsten 2 meter van de erfscheiding geplaatst worden. Vanaf de zijgevel tot de erfascheiding is 2,25 meter. Vanaf de gevel is het 12 meter tot de buren. Ik wil hen geen overlast bezorgen natuurlijk.
Als ik kijk naar schoorstenen voor pelletkachels zie ik wel dat deze direct door de gevel eindigen of eventueel een meter of twee omhoog gaan om windinslag in de schoorsteen te voorkomen. Nu heeft een pelletkachel natuurlijk een ventilator dus is het niet helemaal te vergelijken maar toch. Kan ik een dergelijke schoorsteen succesvol toepassen op een rocket stove?
-
ritsaert snijder
je hebt pijp voor houtkachels, in de kamer mag het enkelwandig. Door het plafond dubbelwandig. Maar voor de trek is de isolatie ook van belang.
Volgens mij moet de pijp volgens de regels op bepaalde plekken boven je dak uitkomen. Meestal boven je nok. Die trek is natuurlijk afhankelijk van hoe je de rocket bouwt (model) en wat voor een manier van warmteafgifte je toepast (bell, bank, enzovoorts)
Ritsaert
Volgens mij moet de pijp volgens de regels op bepaalde plekken boven je dak uitkomen. Meestal boven je nok. Die trek is natuurlijk afhankelijk van hoe je de rocket bouwt (model) en wat voor een manier van warmteafgifte je toepast (bell, bank, enzovoorts)
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
account verwijderd
Marc,
Een rookgas afvoerbuis is net als een muziekintrument.
Het is koud en je zit samen op een berenvelletje voor de nieuwe rocket, je drinkt samen een wijnte of een biertje.
Het wordt alsmaar later en later. Je vrouw zegt, zullen we naar boven gaan.
Jij zegt, geef me je hand schat. Zij kijkt je aan en geeft haar hand en zegt ik ben zo blij met die rocket.
Wat zeg je dan?
3m1 rookgasbuis ongeisoleerd is in principe voldoende in het open veld.
Voor jou situatie zou ik voor de buis isoduct nemen, intern plaatsen, anders heet je huis in de straat gelijk de nieuwe friettent.
Toen ik destijds mijn eerste en laatste Prity kachel t.w.v. 1800 euro aan het stoken was, noemde de buren mijn huis het crematorium, zelfs met
een intern schoorsteenkanaal.
Buizen moet je uit zoveel mogelijk uit het zicht houden is mijn advies.
Het is koud en je zit samen op een berenvelletje voor de nieuwe rocket, je drinkt samen een wijnte of een biertje.
Jij zegt, geef me je hand schat. Zij kijkt je aan en geeft haar hand en zegt ik ben zo blij met die rocket.
Wat zeg je dan?
Voor jou situatie zou ik voor de buis isoduct nemen, intern plaatsen, anders heet je huis in de straat gelijk de nieuwe friettent.
Toen ik destijds mijn eerste en laatste Prity kachel t.w.v. 1800 euro aan het stoken was, noemde de buren mijn huis het crematorium, zelfs met
Verwijderd
-
marcovp
Waarom loopt de schoorsteen niet onder het bed doormichel schreef:Marc,
Wat zeg je dan?
Interne plaatsen wordt lastig. Het dak waar de schoorsteen door zou komen ligt vol met zonnepanelen en als ik die wil ontwijken wordt het echt flink bochtenwerk en dat is ook niet de bedoeling. Daarom wilde ik graag buitenlangs, want dan heb ik geen last van de panelen. Toch maar eens puzzelen hoe ik binnendoor zou kunnen zonder meteen een pijp midden in hal te krijgen.