Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders
Moderator: Moderators
- peterberg
- Moderator
Re: Rocket stove, maar dan anders
Leuk toch! En ook heel verslavend, morgen wil je zien of je het ding weer zover kan krijgen. Ik begin er achter te komen dat de p-channel onmisbaar is als het front grotendeels gesloten is op die opening onder-mid-voor na. Dan wordt-ie ook heter omdat er dan minder lucht doorheen stroomt. Al je hem open brandt kun je de channel met een prop steenwol of zoiets dichtstoppen. Open branden + p-channel is wat te veel van het goede, denk ik.
Ik ben ook benieuwd naar dat filmpje, als het een leuke is gaat-ie het hele internet over.
Ik ben ook benieuwd naar dat filmpje, als het een leuke is gaat-ie het hele internet over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
ritsaert snijder
Peter,
Over de p-channel, we hebben er 1 steen voor gehad en dan halfvol met hout. Als we dan de P afsloten werd de brul wat onregelmatiger. Klonk niet als beter branden. Maar we stookten ook grotere stukken hout die de toevoer verder blokkeerden.
Filmpje komt er aan.
Welterusten
Ritsaert
Over de p-channel, we hebben er 1 steen voor gehad en dan halfvol met hout. Als we dan de P afsloten werd de brul wat onregelmatiger. Klonk niet als beter branden. Maar we stookten ook grotere stukken hout die de toevoer verder blokkeerden.
Filmpje komt er aan.
Welterusten
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
account verwijderd
Heb profesorisch een houten mal gemaakt om te proberen of het storten van de kachel in één keer lukt.
Alleen de pvc buis zal ik nog in de lengte inzagen, anders krijg ik die er niet uit na het storten.
Het is nog geen optimale lossingsmal t.pl.v. de riser en de brievenbus, eerst maar is proberen zo.
Alleen de pvc buis zal ik nog in de lengte inzagen, anders krijg ik die er niet uit na het storten.
Het is nog geen optimale lossingsmal t.pl.v. de riser en de brievenbus, eerst maar is proberen zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
-
ritsaert snijder
Michel,
Ik ben heel benieuwd of dit gaat werken, hup in 1 keer! Smeer je hem in met moulding wax?
Op welke manier ga je dan verder omhoog met de riser? Ik denk dat de conclusie van Peter dat afwijkingen (overgangen) in de riser al snel problemen geeft, klopt.
Mis ik iets of is dit een ander ontwerp? Plafond en p-channel zijn nogal afwijkend (andersom)? Hoe komt de P-channel er in te zitten?
Ritsaert
Ik ben heel benieuwd of dit gaat werken, hup in 1 keer! Smeer je hem in met moulding wax?
Op welke manier ga je dan verder omhoog met de riser? Ik denk dat de conclusie van Peter dat afwijkingen (overgangen) in de riser al snel problemen geeft, klopt.
Mis ik iets of is dit een ander ontwerp? Plafond en p-channel zijn nogal afwijkend (andersom)? Hoe komt de P-channel er in te zitten?
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- peterberg
- Moderator
De techniek van gieten van wat voor product dan ook brengt de hebbelijkheid met zich mee dat de oppervlakten van de mal en het product erg dicht bij elkaar komen te zitten, zonder speling. Je kunt er nog geen haar tussen krijgen als het ding hard is, er zit niets anders op dan de mal lossend te maken of flexibel of allebei.michel schreef:Heb profesorisch een houten mal gemaakt om te proberen of het storten van de kachel in één keer lukt. Alleen de pvc buis zal ik nog in de lengte inzagen, anders krijg ik die er niet uit na het storten. Het is nog geen optimale lossingsmal t.pl.v. de riser en de brievenbus, eerst maar is proberen zo.
Het is jammer, maar ik zie deze mal niet heel blijven.
De buitenkant zal er nog wel afgaan. En sommige delen die aan twee kanten beton hebben ook nog wel. Maar alles wat drie kanten of meer opgesloten heeft zitten, dat is kansloos. Slopen is dan het enige motto, van de mal of het gietstuk. Of er uit branden, dat kan ook nog.
groeten, Peter
-
ritsaert snijder
Peter,
klopt de vorm? buis en P-channel?
Over de mal; dan is de vorm zo wel te maken als je hem demonteerbaar maakt? Dus schroeven aan de buitenzijde?
Ritsaert
klopt de vorm? buis en P-channel?
Over de mal; dan is de vorm zo wel te maken als je hem demonteerbaar maakt? Dus schroeven aan de buitenzijde?
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- peterberg
- Moderator
Volgens mij klopt er iets niet aan de p-channel aansluiting op de brievenbus. Maar het kan zijn dat Michel daar een stuk staal had gedacht. Die kunststof buis maakt ruimte voor een stalen buis die langs het plafond van de vuurkamer loopt.ritsaert snijder schreef:klopt de vorm? buis en P-channel?
Om een dergelijke mal te demonteren kun je niet zonder kleine hoeken om het lossend te krijgen. Plus alle schroeven moeten niet afgedekt worden door het beton en bereikbaar blijven. Diep in een kist die te klein is voor een schroevendraaier heb je er ook niets aan, je kunt hem zien maar niet of nauwelijks los krijgen. Die schuim mal van mij had het voordeel dat het schuim een beetje in kon deuken waardoor er ruimte kwam om het spul er uit te krijgen. Een volledig starre mal had nooit de vorm op kunnen leveren van de demo stoof. Tenzij je bereid bent in de (houten) mal te gaan staan hakken met het risico dat de beton beschadigd raakt.
groeten, Peter
-
account verwijderd
Ik ga hem vanavond met gewone specie volstorten, en trillen, ik heb nl. nog geen vuurbeton, maar wel plenty zandcement, en wil weten of deze maltechniek gaat werken, daar gaat het mij nu even om.
De vuurkamer binnenmal is aan de binnenzijde lossend, daar kan ik bij met de schroeftol.
De achterplaat van de vuurkamer, de brieventus en riser zijn afval bij deze mal, de volgende keer kan ik bijde wel 1 graad schuin maken, zodat ze lossend worden.
Dit is nog niet de definitieve versie, maar gewoon een probeersel of het gieten gaat lukken in één keer incl. intern p-channel kanaal.
**Update,
De specie is gestort, het zijn precies 3 zakken van 25kg.
Het mixen en storten was een kwartier werk, gelijk getrild met de trilnaald.
De vuurkamer binnenmal is aan de binnenzijde lossend, daar kan ik bij met de schroeftol.
De achterplaat van de vuurkamer, de brieventus en riser zijn afval bij deze mal, de volgende keer kan ik bijde wel 1 graad schuin maken, zodat ze lossend worden.
Die kunstof buis zit tussen het beton in gegoten, het wordt een voorverwarmd luchtkanaal en P-channel van beton, i.pl.v. staal, tenminste dat lijkt me het voordeligste qua eenvoud.Maar het kan zijn dat Michel daar een stuk staal had gedacht. Die kunststof buis maakt ruimte voor een stalen buis die langs het plafond van de vuurkamer loopt.
Dit is nog niet de definitieve versie, maar gewoon een probeersel of het gieten gaat lukken in één keer incl. intern p-channel kanaal.
**Update,
De specie is gestort, het zijn precies 3 zakken van 25kg.
Het mixen en storten was een kwartier werk, gelijk getrild met de trilnaald.
Verwijderd
- peterberg
- Moderator
@Michel,
Gewone beton heeft een veel tragere sterkte ontwikkeling in vergelijking met vuurbeton, dus ik denk dat je het ding wel 3 etmalen moet laten staan. Afdekken met plastic kan helpen voor de uitharding.
Ik ben benieuw of je alles er uit krijgt zonder grote sloop acties!
Gewone beton heeft een veel tragere sterkte ontwikkeling in vergelijking met vuurbeton, dus ik denk dat je het ding wel 3 etmalen moet laten staan. Afdekken met plastic kan helpen voor de uitharding.
Ik ben benieuw of je alles er uit krijgt zonder grote sloop acties!
groeten, Peter
-
account verwijderd
Ja, ik zal donderdag de bekisting lossen.
Als alles goed gaat, dan ga ik een metalen gietmal in elkaar lassen,
maar dan moet ook het ontwerp definitief zijn.
Ik heb gelijk het idee gekregen een vuurbeton etage (bell) boven op het eerste gietstuk te storten.
Dan eerst de kachel zelf storten en daarna met een opzet mal de bovenste etage aanstorten
Je kunt zelfs de betonmantel (bell) koelen door er een koperen spiraal mee in te storten.
Als alles goed gaat, dan ga ik een metalen gietmal in elkaar lassen,
maar dan moet ook het ontwerp definitief zijn.
Ik heb gelijk het idee gekregen een vuurbeton etage (bell) boven op het eerste gietstuk te storten.
Dan eerst de kachel zelf storten en daarna met een opzet mal de bovenste etage aanstorten
Je kunt zelfs de betonmantel (bell) koelen door er een koperen spiraal mee in te storten.
Verwijderd
-
ritsaert snijder
Peter,
een kort filmpje van een nogal chaotische en volle run met grote stukken hout. Ook geen rook! Wel aan de voorkant waar het er uitbrand. Ik zou de grotere met een langere vuurkamer bouwen. [youtube]4idzWG6o22I&feature=channel&list=UL[/youtube]
@ Michel
Je bedoelt met de bell, een bell die er omheen wordt gebouwd? Als daar metaal in komt te zitten dan barst toch het beton door de uitzettingen. Temperaturen zijn hoog
. Wordt een heel groot ding. Een bell van baksteen gemetseld met kalkspecie lijkt me perfect.
Heb je nog zin en tijd om een prototype vlampijpwisselaar te bouwen, om er op te zetten?
Ritsaert
een kort filmpje van een nogal chaotische en volle run met grote stukken hout. Ook geen rook! Wel aan de voorkant waar het er uitbrand. Ik zou de grotere met een langere vuurkamer bouwen. [youtube]4idzWG6o22I&feature=channel&list=UL[/youtube]
@ Michel
Je bedoelt met de bell, een bell die er omheen wordt gebouwd? Als daar metaal in komt te zitten dan barst toch het beton door de uitzettingen. Temperaturen zijn hoog
Heb je nog zin en tijd om een prototype vlampijpwisselaar te bouwen, om er op te zetten?
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
account verwijderd
@Ritsert,
Deze ruimte bevat een riser die doorloopt vanaf de 1e storting, en daarna een tegenstroom wisselaar zoals je wel is eerder hebt gezien.
Deze vlampijpwisselaar kan dan bij ltv condenserend uitgevoerd worden zonder mengventiel, maar wel met rookgas bypass t.pl.v. de riser.

Als je het vergelijkt met het stoom machine tijdperk van 1925, is dit een indirecte tegenstroom wisselaar met dubbele rookbox en condensaat aftap.
Dat hadden ze toen nog niet.
Het is nu 2012, heeft wel lang geduurt he....?
Het is een mooie manier om toch nog extra warmte uit het systeem te halen. Je kunt het vergelijken met een ecomomizer o.i.d.
Op zich is het niet nodig als de kachel is geìsoleerd, je kunt het zien als een gebruikersfunctie.
Als de ruimte op temperatuur is, dan kan deze spiraal fungeren als element om de warmte op te vangen en er iets anders mee te doen zoals bufferen of naar
andere vertrekken te transporteren middels cv leidingen.
In deze mal is het p-channel aanwezig net voor de brievenbus doorgang en loopt via de holle pvc buis, die later omgeven is door vuurbeton.
Het 2e idee is een buis om buis channel proberen, dat is t.pl.v. de riser secundaire lucht toevoeren, na de brievenbus.
Dit kan verrassend goed of verrassend slecht uitpakken. Persoonlijk ben ik een voorstander van zo laat mogelijk secundaire lucht toevoeren, net voor het heetste punt, anders
is het te laat, meestal is de blauwe vlam in de riser zichtbaar, vandaar dat ik daar het liefst de lucht naar binnen laat via een gedeeltelijk voorverwarmd riser kanaal stukje.
Nee, een core (binnenwerk) gedeelte dat bovenop de rocket wordt gestort, met dezelfde wand dikte als de rocket.Je bedoelt met de bell, een bell die er omheen wordt gebouwd?
Deze ruimte bevat een riser die doorloopt vanaf de 1e storting, en daarna een tegenstroom wisselaar zoals je wel is eerder hebt gezien.
Deze vlampijpwisselaar kan dan bij ltv condenserend uitgevoerd worden zonder mengventiel, maar wel met rookgas bypass t.pl.v. de riser.
Een prototype vlampijpwisselaar is er niet meer bij. Het zijn uitontwikkelde vlampijpwisselaars nu....Heb je nog zin en tijd om een prototype vlampijpwisselaar te bouwen, om er op te zetten?
Als je het vergelijkt met het stoom machine tijdperk van 1925, is dit een indirecte tegenstroom wisselaar met dubbele rookbox en condensaat aftap.
Dat hadden ze toen nog niet.
Je kunt je voorstellen dat als in de core van het opzetstuk een koperen spiraal in ingestort, (**niet in de riser**) dat deze altijd kouder is dan de vuurbeton.Als daar metaal in komt te zitten dan barst toch het beton door de uitzettingen
Het is een mooie manier om toch nog extra warmte uit het systeem te halen. Je kunt het vergelijken met een ecomomizer o.i.d.
Op zich is het niet nodig als de kachel is geìsoleerd, je kunt het zien als een gebruikersfunctie.
Als de ruimte op temperatuur is, dan kan deze spiraal fungeren als element om de warmte op te vangen en er iets anders mee te doen zoals bufferen of naar
andere vertrekken te transporteren middels cv leidingen.
Terugkomend op jouw vraag, ik heb deze mal uit mijn hoofd gemaakt zonder tekening of maten erbij, vandaar dat het afwijkt van het orgineel.Mis ik iets of is dit een ander ontwerp? Plafond en p-channel zijn nogal afwijkend (andersom)? Hoe komt de P-channel er in te zitten?
In deze mal is het p-channel aanwezig net voor de brievenbus doorgang en loopt via de holle pvc buis, die later omgeven is door vuurbeton.
Het 2e idee is een buis om buis channel proberen, dat is t.pl.v. de riser secundaire lucht toevoeren, na de brievenbus.
Dit kan verrassend goed of verrassend slecht uitpakken. Persoonlijk ben ik een voorstander van zo laat mogelijk secundaire lucht toevoeren, net voor het heetste punt, anders
is het te laat, meestal is de blauwe vlam in de riser zichtbaar, vandaar dat ik daar het liefst de lucht naar binnen laat via een gedeeltelijk voorverwarmd riser kanaal stukje.
Verwijderd
-
ritsaert snijder
Michel.
Je bedoelt dus dan de opbouw met de rockett stove en de vlampijpwisselaar die je al eerder hebt getekend. En dan nu nog een warmtewisselaar in de mantel (is toch geen bell?). Maar je gaat dan nog meer warmte onttrekken aan de rookgassen. Straks is er een schorsteenventilator nodig!
Ik wil op de grotere variant van de rockett (ik denk 35 kwh) je vlampijpwisselaar gaan uitproberen. Ik zit alleen nog even te kauwen op de materialen, het gaten boren en het laswerk.
Ritsaert
Je bedoelt dus dan de opbouw met de rockett stove en de vlampijpwisselaar die je al eerder hebt getekend. En dan nu nog een warmtewisselaar in de mantel (is toch geen bell?). Maar je gaat dan nog meer warmte onttrekken aan de rookgassen. Straks is er een schorsteenventilator nodig!
Ik wil op de grotere variant van de rockett (ik denk 35 kwh) je vlampijpwisselaar gaan uitproberen. Ik zit alleen nog even te kauwen op de materialen, het gaten boren en het laswerk.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- peterberg
- Moderator
Ehrrmm... koper in beton is geen goed idee. Cement is nogal agressief voor koper, heb het een keer meegemaakt. Een watervoerende buis die in een kachel zat ging na een paar jaar lekken, hij zat tegen het beton in een sleuf en niet eens ingegoten.michel schreef:Je kunt je voorstellen dat als in de core van het opzetstuk een koperen spiraal in ingestort,...
groeten, Peter
-
account verwijderd
Apestaartje Ritsaert,
De tegenstroom ruimte boven de rocket is van orgine te clasificeren als bell.
Wat je in een bell hangt of wat je er verder mee doet, dat is indirect.
Slow motion verbranding kun je dan waarnemen, ik spreek als ervaringsdeskundige op dat vlak.
Bij een slow motion verbranding is de vlam oxidatie op zijn best, mits de keramiek wit heet is. Het is natuurkundig heel simpel te verklaren,
De gassen doen langer over de afgelegde weg, dus worden langer gekraakt tot 0.
Alles zonder schoorsteenventilator. Bouw een tochtdichte kachel, test niet in de wind, buiten, maar lekker binnen in de schuur met de deur open.
De tegenstroom ruimte boven de rocket is van orgine te clasificeren als bell.
Wat je in een bell hangt of wat je er verder mee doet, dat is indirect.
Delta T is ca 20 graden in, 60 graden uit. 40 graden netto.Maar je gaat dan nog meer warmte onttrekken aan de rookgassen. Straks is er een schorsteenventilator nodig!
Bij een slow motion verbranding is de vlam oxidatie op zijn best, mits de keramiek wit heet is. Het is natuurkundig heel simpel te verklaren,
De gassen doen langer over de afgelegde weg, dus worden langer gekraakt tot 0.
Alles zonder schoorsteenventilator. Bouw een tochtdichte kachel, test niet in de wind, buiten, maar lekker binnen in de schuur met de deur open.
Ik kan een nieuwe ketel voor je maken, ik kan dat niet gratis doen, maar als je een kennis hebt die ook kan lassen, dan is dat ook een optie.Ik zit alleen nog even te kauwen op de materialen, het gaten boren en het laswerk.
Verwijderd