Koken op hout met gas als optie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Richard D.

Koken op hout met gas als optie

Bericht door Richard D. »

Hoi;

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb er al wel veel op gelezen. Nu heb ik zelf een vraag. Ik wil, net als veel van jullie, zo efficiënt mogelijk met energie om gaan. Om meerdere redenen. Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar fornuizen die op hout of pellets gestookt worden. En dan ook weer water opwarmen, zodat dat weer naar de CV kan worden vervoerd om daar weer mijn CV-installatie te verwarmen. Mooi; een aantal dingen in 1. Alleen weet ik zeker dat het koken op hout heel wat anders in zijn werk gaat dan het koken op gas. Je kan niet makkelijk even een laagje melk opwarmen voor de fles van de kinderen, enzovoort. Daarom neig ik naar een soort van dubbel systeem; maar ik kan dat dus nergens vinden; een fornuis op hout én op gas die ook nog je CV voorverwarmen.

Bestaan dit soort systemen? En heeft iemand ervaring met het koken/bakken op hout, en het voorverwarmen van CV water? En dan nog dit; zit bij zulke systemen een warmte opslagvat? Zodat we ook kunnen douchen op voorverwarmd water?

Ik ben een leek op dit gebied, maar ik vind het wel erg interessant. Wat wel een voorwaarde is, is dat het ook voordelig moet zijn tov conventionele technieken. Anders moet ik toch naar andere oplossingen gaan kijken. Dan bijvoorbeeld alleen een houtgestookte CV ketel oid.

Ik hoor graag jullie suggesties en ervaringen!

Groetjes Richard
account verwijderd

Re: Koken op hout met gas als optie

Bericht door account verwijderd »

Welkom op het forum.
Dit forum is het beste forum van Nederland!!!! En dat is geen populistisch praatje.

Het is zoals je het zegt, gas als optie.
Je kunt je doelstelling verwezekelijken door een 2-weg klep in een rookgasbuis te realiseren.
Naderhand kunnen e.v.t. schema's etc komen. Dit is allemaal naargelang de interesse, of
ga je t.z.t. een installateur in de armen nemen? :mrgreen:
Verwijderd
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Bij mijn weten zijn er geen dual-fuel fornuizen. Je zult een apart kookstel op gas of stroom moeten plaatsen of behouden. Al is het maar voor de zomerdag. Het koken op hout vraagt een weinig gewenning. Je doet meer met de ovens en minder op de kookplaten. Het feit dat je het fornuis regelmatig moet voeren -en zo een handenbindertje is- vraagt meer gewenning.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bouquet

Bericht door Bouquet »

Wekos maakt combinatie-fornuizen , hout + gas en evntueel ook nog electrisch.
Zal wel een lieve duit kosten , maar als je het persé wil ; het bestaat dus wel degelijk.

grtz
R
hotglass

Bericht door hotglass »

Dutch John schreef:Bij mijn weten zijn er geen dual-fuel fornuizen. Je zult een apart kookstel op gas of stroom moeten plaatsen of behouden.
Groet,
DJ
Ha Richard,

Omdat in Frankrijk nu eenmaal alles anders is :x zijn er hier wel combinatie fornuizen vindbaar.
Hoe ver de industrie, de handel en de regelgeving daar precies in gaat weet ik ook(nog) niet.
De combinatie die bij mij in de keuken staat is: (van links naar rechts) het houtgestookte fornuis met daaronder een houtgestookte oven, een elektrische bakplaat, een dubbele elektrische kookplaat en twee gas kookpitten en daar onder een elektrische grill-oven en een gewone elektrische oven.
IMG_2898.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Richard D.

Bericht door Richard D. »

Hoi;

Bedankt voor jullie reacties, ik kom er later hoop ik nog even op terug.

Groetjes Richard
Tiziana

Bericht door Tiziana »

Dag hotglass,

Kan je even het merk van je gecombineerd kookfornuis doorgeven, dan kan ik opzoeken of het in België te verkrijgen is.. Ik ben ook op zoek naar een kookfornuis op pellets/hout gecombineerd met electriciteit waar ik een gedeelte van de woning mee kan verwarmen...

Alvast bedankt voor de informatie..
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Kupperbusch 1940...
ebay.de
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted

Bericht door deleted »

Tiziana schreef:Dag hotglass,

Kan je even het merk van je gecombineerd kookfornuis doorgeven, dan kan ik opzoeken of het in België te verkrijgen is.. Ik ben ook op zoek naar een kookfornuis op pellets/hout gecombineerd met electriciteit waar ik een gedeelte van de woning mee kan verwarmen...

Alvast bedankt voor de informatie..
Dat zijn twee fornuizen van "Godin" die Hotglass heeft staan.
De CV-functie zit op de linkse (die met hout), maar ik geloof dat Hotglass die CV-functie niet gebruikt, omdat die warmtewisselaar direct de vuurhaard afkoelt (zoals bij de meeste houtfornuizen, met een onvolledige verbranding en veel roet tot gevolg)

Naar mijn mening is een fornuis met CV -functie ook wat hoog gegrepen voor de beperkte omvang/gebruik van een fornuis. De combi met een beetje sanitair warm water en een zonneboiler in de zomer lijkt me realistischer. De restwarmte (wisselaar) zou dan in het eindtraject van de rookgassen moeten zitten. Persoonlijk heb ik nog geen commerciële stukhoutfornuizen gezien (ook niet op het www) die dat netjes voor elkaar hebben. Er zijn er wel een paar op pellets die het voor elkaar hebben. (omdat de brander/verbranding niet beïnvloed wordt door de afname of toch kan bijgestuurd worden. Maar ook een hele hoop extra techniek daardoor en een brandstofleverancier)

G
hotglass

Bericht door hotglass »

Ja, Gandalf, goed gezien of goed onthouden.

Tiziana, het is inderdaad een dubbel Godin fornuis. In het linkerdeel stak een warmtewisselaar die doorgebrand was. Oorspronkelijk was het ding ook niet bedoeld voor hout maar voor kolen. Het zal dus best gaan als je kolen zou willen stoken. Ik kon de hele set goedkoop overnemen omdat de warmtewisselaar stuk was. Alles heb ik er uit getrokken en een nieuwe goed geïsoleerde vuurkamer gemaakt uit 3 cm dikke lichte chamotte steen met daarachter 6 cm steenwol. Alles zo gepast en geslepen dat het zonder "plak" blijft staan.
De oorspronkelijke warmtewisselaar is een dubbelwandige bak met een rooster als bodem om kolen op te stoken. Er is aan de binnenkant een flinke bult op gestookt. Ik vermoed dat deze drooggekookt is.

De Godin fornuizen zijn in Frankrijk nog steeds erg gewild en dus duur. Mijn volgende houtgestookte fornuis zou echter een gemetseld exemplaar zijn omdat nu eenmaal langer de warmte vasthoudt wat in de winter echt een voordeel is.

Ed
Plaats reactie