Jan. schreef:Zelf heb ik geen ervaring met vuurbeton, wel ken ik vuurvaste mortel. Misschien hetzelfde?
Nee, dat is niet hetzelfde. De enige overkomst is dat vuurvaste mortel wel eens bestaat uit aluminium cement.
Jan. schreef:Op sommige foto's zie ik dat beide elementen aan elkaar gehouden worden met lijmtangen.
Dit plus de temperatuurverschillen zette me aan het denken. Is dat vuurvaste gietwerk zo sterk dat dit gewoon kan / mag?
Nee, dat gietwerk is niet zo sterk. De lijmtangen zaten dan ook op plaatsen waar geen holle ruimte achter zat. En als een echte beton is ook dit spul uitstekend bestand tegen samendrukken maar niet tegen uitrekken. Staal mag er niet in, op rvs naaldjes na dan. Staal zet sneller uit dan de beton.
Jan. schreef:Dan de naad tussen de twee elementen, is deze lijnrecht en luchtdicht?
Die naad is niet lijnrecht, met die schuimplaten is dat helemaal ondoenlijk. Er zit een tape van gebreid glasband tussen die een beetje samengedrukt kan worden. Overigens wordt het op een aantal plekken gewoon te heet voor dat glas. De vezels gaan smelten en het wordt hard. De tape zit geplakt met lijm die 1000 graden als specificatie heeft en het laat los. Maar als je de boel niet uit elkaar haalt blijft het natuurlijk gewoon zitten en het sluit nog af ook.
De schuimplaten van de mal waren nog wel heel na het uitharden. Het was oude beton, ik heb het anderhalf etmaal in de mal laten zitten om het de tijd te geven. Normaal, als het niet ouder is dan 6 maanden en droog opgeslagen, wordt een dik gietstuk gemakkelijk 60 graden. Dat was hier niet het geval, de wand diktes waren beperkt. Vandaar dat betonplex ook al geen lang leven beschoren is met dit spul. Na 16 uur heeft dit beton 90% van zijn sterkte bereikt, dan duurt de rest nog een week. Maar door verhitten gaat het weer veranderen en als dat goed gebeurt dan is het eindproduct best wel sterk maar brosser.
Jan. schreef:Is het niet mogelijk om het werkstuk in één keer te storten, met voor de beide openingen, de vuurkamer en de afvoer een apparte, los beweegbare, in en uitschuifbare mal?
Eventueel met een nabewerking?
Iets dergelijks heb ik in 1984 al geprobeerd, het lukt niet. Dat komt omdat je de lucht er niet achter vandaan krijgt, en dat is echt nodig om niet te blijven zitten met een brosreep of grote luchtgaten in je product. Hou in de gaten dat vuurbeton veel droger wordt verwerkt dan normaal is voor beton, aardvochtig lijkt er meer op. En tot overmaat van ramp werkt een betonmolen niet goed, dan gaan er ballen vormen waar nog ongemengd spul in zit, en dan ben je verplicht om het natter te maken. Dus wordt het een dwangmenger, daarmee heb je zulke problemen niet. De mal moet zo ontworpen worden dat er geen tegen-lossende kanten ontstaan. Zelfs wat langere verticale vlakken kunnen in sommige gevallen een probleem vormen. Kortom, ook voor mij is het verwerken van vuurbeton een lang en moeizaam proces geweest.