Goed zo Stan, je hebt nu gezien waar het ding toe in staat is als alles een beetje klopt. Je hebt ook gemerkt dat het hout in de tunnel schuiven de schone verbranding om zeep kan helpen. Misschien zit er een foutje in de p-channel: als je een paar stukjes koker naast elkaar hebt gebruikt, en die hangen onder het plafond van de brievenbus uit kan het nog wat beter.stan schreef:Vervolgens na 5 lagen waren mijn halve stenen op dus leende ik de pijp van de pizza-oven en zette ik die er op, de vuurkamer was na korte tijd ook klaar en ik begon te stoken, eerst rustig opstarten,rustig blijven,rustig blijven.... en alle remmen los, een geluid dat dat ding maakte, hij gromde maar en gromde maar. Na tien minuten nam het gegrom af en moest ik naar bed.
Vraag het aan je vader of doe het zelf, haal van de achterste flens die tegen de wand aan zit een stukje af, zodat die weer gelijk zit met de bovenkant van de tunnel. Daardoor blijft er maar een rand staan waar achter een klein vacuum gevormd wordt en trekt de p-channel beter. Als het niet duidelijk is, laat het even weten dan maak ik een tekeningetje.
Je hebt ook gemerkt dat het niet zoveel uitmaakt wat je voor het verlengstuk van de riser gebruikt, een kale pijp werkt ook al. Maar een pijp met isolatie er omheen trekt nog factoren beter. Het onderste deel van de riser wel van chamotte, anders stook je het staal in no time kapot.stan schreef:Riser oppervlak ongeveer 175 cm2
p- channel 2 stukjes koker naast elkaar ongeveer 6 cm2
postbus ongeveer 5 bij 21 (105 cm2)
geen rook (behalve als je de brievenbus dicht stopt)
Nu even de maten: zoals je hem nu hebt, doet-ie het heel snel goed, maar kan hij het bij een overmaat aan brandbaar gas niet aan. In de demo-stove in Zeddam maakte het veel minder uit of er wel of niet een stuk hout in de tunnel lag.
Dus ik denk dat de brievenbus een beetje groter kan, die is nu 60% van de riser. Probeer de brievenbus zo dicht mogelijk bij 120 cm2 te krijgen, dan zit je goed. De p-channel zou als het mogelijk is 10 cm2 moeten worden maar dat is wat minder erg denk ik, die achterste flens inkorten is belangrijker.
En je hebt het door, je kunt het ding op het geluid besturen. Zolang het brult, is er geen rook.