Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterberg
Moderator

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Ik weet niet meer zeker of ik de versie die is gebouwd van chamotte stenen al eens gepost heb als SketchUp bestand. Dat ding ziet er zo uit:
horizontal.jpg
En het bestand bevindt zich hier. Dit is zoals ik het heb gedaan, er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om de stenen anders te rangschikken en hetzelfde te bereiken. Het is natuurlijk mogelijk om deze te voorzien van isolatie, een deur ervoor en een grote bell er omheen gebouwd. Dan heb je een fail safe apparaat dat het altijd doet zolang je er maar droog hout in gooit en niet overdrijft.

Voor alle zekerheid nog even de maten en verhoudingen. De dimensie waar alles aan is gerelateerd is de heat riser. Dat is gelijk aan de schoorsteen en die is 15 cm rond. De oppervlakte van de doorsnede is 176 cm2, de tunnel is daar 70% van. Boven de tunnel niet meer dan 10 cm ruimte tot het plafond van de vuurkamer. De voorkant van de vuurkamer is 3,5 tot 4 maal de oppervlakte van de riser. De verhouding van de voorkant hoogte:breedte is 3:2. De p-channel is 6% van de riser doorsnede, de lengte die de channel overhangt onder de bovenkant van de tunnel is even groot als de diepte van de channel. De breedte van de channel is even groot als de breedte van de tunnel. De luchtinlaat zit laag aan de voorkant van de vuurkamer en is 25 cm2 groot. Een boven beluchting aan de voorzijde kan in sommige situaties nog wat verbetering geven, de totale luchtinlaat moet niet groter zijn dan 1/4 van de riser doorsnede.

Als er iemand is die het anders gaat doen, dan is dat geheel op eigen verantwoording en risico. Doe je het zoals hier beschreven dan ook.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
hotglass

Bericht door hotglass »

Peter,

Bedankt voor je uitgebreide bouwtoelichting met maten en formaten.
Binnenkort gaan de eerste stenen op elkaar. Mijn snelle proefbouwsel van 6 weken geleden
(ca. 30 minuten stapelen met natte stenen en wat leem) deed het na het droog stoken al heel aardig.

Zie je voordelen in het gebruik van vuurbeton ten opzichte van het metselen in vuurvaste steen,
en.................zou je eventueel een kleine productie serie kunnen/willen maken uit vuurbeton?

Je laatste opmerking is overigens onovertroffen!

bedankt,

Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

hotglass schreef:zou je eventueel een kleine productie serie kunnen/willen maken uit vuurbeton?
Over zo'n activiteit wordt al gepraat in de achterkamers van dit forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hotglass

Bericht door hotglass »

De achterkamertjes ???????????? en dat terwijl Zeddam toch heel ver van Den Haag ligt!
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

---Oeps, hier kruizen 2 berichten, excuus---

Ik ga hem ook in deze versie bouwen. Misschien totaal iets kleiner.
Bij de proefstook op de forumdag gerealiseerd dat dit beest voor een "kleine" ruimte iets te woest is.
Misschien idee om er een knutseldagje aan te wagen? Ik zou ook wel graag voor beton gaan.
Heb nog niet nagemeten, maar heb denk ik nog 2 stelletjes deuren die perfect passen.
Komen uit 2 sloopkachels, als t past zijn er 3 beschikbaar voor de liefhebbert.

Wild idee van deze tknuppel. Het P-kanaal laten aanzuigen in de buurt van de ingang van de vuurkamer.
Deze zou dan eventuele rokerij kunnen wegzuigen.
(Of onstaat hierdoor een soort circular breathing, (met bijkomende ritmisch gegrom)?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

benthuis schreef: Bij de proefstook op de forumdag gerealiseerd dat dit beest voor een "kleine" ruimte iets te woest is.

Maak 'm dan met massa ipv een paar olievaten. Dan wordt je capaciteit uitgesmeerd over een langere tijd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Ik ga het verdelen. Klein deel snel, voor de warme handjes. Deel langzaam.
Maar ik wil wel door kunnen stoken! Lekker laten grommen dat ding....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

hotglass schreef:Zie je voordelen in het gebruik van vuurbeton ten opzichte van het metselen in vuurvaste steen, en.................zou je eventueel een kleine productie serie kunnen/willen maken uit vuurbeton?
Het voordeel van vuurbeton is dat het meteen een monoliet is. En het gemak van opbouwen is natuurlijk onovertroffen.

Je stelt met het idee van een serie wel een punt aan de orde, ik zou dat wel kunnen maar of ik het wil is maar de vraag.
De moeder mallen maken en de rubber productie mallen gieten is erg veel werk en kost aardig wat geld. Ik schat dat er per mal 6 of 7 kilo rubber nodig is, die kost ongeveer 25 Euro per kg als ik me goed herinner. Ik weet niet meer of dat in- of exclusief BTW was.

Daar komt nog een plaat betonplex bij voor de steunkratten. Dan heb je alleen nog maar de mallen, nu de vuurbeton nog. Die kost plusminus 1 Euro incl. per kg, je hebt er 60 van nodig. Als ik 10 klanten heb en we praten alleen over het materiaal moet zo'n set al ruim 100 Euro kosten. Dan werk ik pro deo en daar geloof ik niet in dus dat gaat niet door. Om het betaalbaar en toch leuk voor de maker te houden zou de prijs tenminste op 4 Euro per kg kant en klaar product uitkomen. Nu wordt het ook begrijpelijk waarom massa kachels niet goedkoop kunnen zijn.

Het is maar de vraag of genoeg forumleden bereid zijn een bedrag van 250 Euro neer te tellen voor zo'n ding, en dan moet ik het ook nog zien zitten. Op dit moment helemaal niet, met het maken van de stukken die bij Kockie staan heb ik mijn rug geforceerd. Een alternatief is alleen de moeder mallen maken en het doorschuiven naar het bedrijfje van de betonheren in Den Haag waarvan ik de naam wegens lange tenen niet mag noemen. En dan moeten zij er brood in zien, zij leven van dit werk.

Als 10 gegadigden zich melden valt er over te denken, dus laat maar eens horen
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

benthuis schreef:Wild idee van deze tknuppel. Het P-kanaal laten aanzuigen in de buurt van de ingang van de vuurkamer. Deze zou dan eventuele rokerij kunnen wegzuigen. (Of onstaat hierdoor een soort circular breathing, (met bijkomende ritmisch gegrom)?
Dat vind ik nou een heel goed idee! Ik heb het wel overwogen, maar niet met dit doel als achtergrond. Dan zou-ie over de vuurkamer heen moeten lopen en vlak boven de front opening uitkomen. Ik ga hier eens over nadenken. Of het een ander gegrom op zou leveren heb ik geen idee van. Rook die ontsnapt is verloren brandstof; als je die weer kan terugvoeren de naverbrander in is dat alleen maar voordelig.
groeten, Peter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ritsaert Snijder, 12much en ik hebben er over zitten filosoferen om er een keer een weekend aan te wagen. Evt eerst mallen maken en dan een weekend mengen, mixen, storten, trillen en wachten op het resultaat.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Op zich niet zo'n slecht idee. Maar er gaat veel meer doorlooptijd in zitten dan je zou denken. De rubber mallen moeten 24 uur blijven staan voordat ze gelost worden.

Met houten mallen heb je het na 4 keer wel gezien, dan moeten ze alweer vervangen worden. Vuurbeton is heel mooi materiaal maar het is rotspul voor alles wat niet tegen heet water kan omdat die gietstukken heet worden tijdens uitharding.

En in elke mal kan maar eenmaal per dag gestort worden. Dus is het met een weekend op geen stukken na bekeken.
groeten, Peter
deleted

Bericht door deleted »

Ik heb wel interesse in een kleiner model.
Meerbepaald eentje dat een 'kolenpot' van een klassiek kolenfornuis zou kunnen vervangen.

Mooie, gave kolenfornuizen zijn hier voor weinig te koop. Meestal is enkel de 'kolenpot' stuk, maar die heb je ook niet meer nodig.

G
kolenfornuis.jpg
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
We hadden het in eerste instantie over mallen van betonplex en vervolgens inderdaad over rubbermallen. En toen over het printen van een contramal....en zo ging dat verder.

Maar ik denk dat het een heel goed idee is om een goede mal te maken. Dat lukt wel in een weekend.

Een superbasis voor een houtcv, openhaard HR ++ met bell, met of zonder deur. Super veelzijdig. Zijn er alleen nog tekeningen nodig voor een deurstel en een bell. Een tekening voor de rockett met een vlampijpwisselaar (houtcv HR ++) is al gemaakt door Michel.

Als de mal er is dan wordt die voor een ecologisch bedrag verhuurd voor een weekend. En dan moet er natuurlijk wel een beheerder zijn die hem in de opslag neemt. Ik denk dat we de twee mallen wel voor 500 euro in elkaar zetten. En dan wordt het gewoon inschrijven om te investeren in de mal (gratis gebruik en de investering betaald zich ook nog eens terug). En inschrijven op het huren (korting bij voorinschrijving).

Moet een sluitend zakelijk en ecologisch plannetje voor te maken zijn! Als we toestemming krijgen van de uitvinder!

Dit soort samenwerkingen kunnen heel veel ecologische synergie opleveren!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

peterberg schreef:En in elke mal kan maar eenmaal per dag gestort worden. Dus is het met een weekend op geen stukken na bekeken.
Ik had begrepen dat je vuurbeton na 8 uur al kon lossen. Heb ik ergens verkeerde informatie vandaan, of is het werken in een rubbermal gewoon anders?

Ik snap dat voor het maken van een rubbermal veel meer tijd nodig is.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Maar ik denk dat het een heel goed idee is om een goede mal te maken. Dat lukt wel in een weekend.
@Ritsaert,
Je ziet het toch iets te rooskleurig in. Zelf heb ik onder andere professioneel in de mallen business gewerkt. Om de negatieve mallen voor de demo te maken ben ik er zelf drie dagen mee bezig geweest. En dan heb ik het nog gemaakt van schuimplaten en niet al te nauwkeurig. Ik weet waar ik het over heb als het op mallen aankomt.

Als ik een stel goeie moedermallen wil maken trek ik daar zelf een week voor uit. Hou in de gaten dat de rubbermallen ook al niet het eeuwige leven hebben en dat die na een aantal gietingen kapot gaan. Dat aantal gietingen is afhankelijk van de kwaliteit van de mal, die op zijn beurt weer afhankelijk is van de kwaliteit van de moedermal en hoe goed degene is die de rubber mengt en giet.

Dan heb je ook nog dat er een ter zake kundige beheerder moet zijn die er bij blijft als de klanten bezig zijn met de mallen. Als iemand het in zijn hoofd haalt om met een troffel in de mal te gaan porren gaat die een paar gietingen later kapot. Om maar niet te spreken van het lossen van de stukken, daarmee is het ook heel eenvoudig om een mal te vernielen. En je hebt ook nog een triltafel nodig en de nodige kennis om dit tot een goed eind te brengen.

Prijzige en kwetsbare gietmallen is niet voor amateurs, dit soort hoogwaardige gietstukken maken lijkt zo eenvoudig maar het is echt een vak. Vandaar dat de betonheren in Den Haag de zelfbouw werkplaats na de overname al rap hebben opgedoekt en er een commercieel bedrijfje van hebben gemaakt.
groeten, Peter
Plaats reactie