Het bouwen van een "bell" voor milieucentrum Den Oever

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Michaelshof

Het bouwen van een "bell" voor milieucentrum Den Oever

Bericht door Michaelshof »

Milieucentrum de Michaelshof in Den Oever is op zoek naar Peter Berg ivm een te bouwen "bell" voor accumulatie rookgaswarmte aangesloten op een Altech Vision kachel. Wie kan mij helpen of is Peter Berg zelf bereid zich te melden?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Het bouwen van een "bell" voor milieucentrum Den Oever

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

De link naar een persoonlijk bericht wordt niet gebruikt, dus meld ik me hier maar.

Het is de bedoeling om een bell van steenachtig materiaal te bouwen als extra om het rendement te verhogen heb ik begrepen. Vertel er eens wat meer van, hoe groot is de ruimte waar de kachel staat, hoeveel ruimte heb je voor die bell beschikbaar, wat is de normale afgas temperatuur van de Altech? En wat voor accumulatie tijd is praktisch of gewenst?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Op de meeting vergeten te vragen:

Nog response gehad?

Michaelshof is welgeteld 4 minuten ingelogd geweest...

Groet, Cp
Verwijderd.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Chicken Power schreef:Op de meeting vergeten te vragen: Nog response gehad?
Geen response. Mogelijk is het een losse vraag van iemand die geen zeggenschap heeft in dat centrum. Waarom de vraag dan gesteld wordt ontgaat me. Maar ik wacht af, misschien is de persoon in kwestie met vakantie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mikey

Bericht door mikey »

Ik heb nu net dezelfde vraag.

Ik bezit een Linnatuli finoven type Juhana met dubbelzijdige deur. staat centraal in de living tussen twee steunmuren van sillicaatsteen.

Omwille van de verschillende uitzetting van de betonsteen van de finoven en de steunmuren in sillicaatsteen, heb ik brandwerende platen geplaatst aan voor en achterzijde ipv een leempleister (afstand ts. buitenwand & brandwerende plaat is 3 cm, dus nog eens een luchtspouw).

Die brandwerende platen laten amper warmte door en ik wil meer rendement halen uit mijn kachel (afgastemperatuur gemeten aan de buitenzijde van de enkelvoudige uitlaatpijp loopt op tot 120 à 150 graden, soms 180 graden!)

Intussen heb ik de brandwerende platen eraf gegooid en ik voel eindelijk stralingwarmte wanneer de kachel niet brand :-) later zal ik voor- en achterzijde toch met leem bepleisteren zelfs met risico van scheuren ts. kachel & steunmuren.

Nu de platen eraf zijn, heb ik extra dubbelwandige betonelementen (behalve topplaat enkelwandig) laten aanvoeren om bovenop de kachel een bell te maken om meer warmte te onttrekken. De binnenafmetingen zijn 50 cm hoog & 55 cm breed. De inlaat laat ik 15 cm hoger uitkomen dan de vloer in het midden van de bell. De uitlaat van de bell op vloerniveau in een hoekje.

Vraag 1: kan dit werken?
Vraag 2: de leverancier raadt mij aan bovenaan de bell 5cm directe doorgang naar de uitlaatpijp te voorzien om gasophoping en ontploffingsgevraag te vermijden. Ik lees hier nergens iets over op dit forum. Klopt dit? in dat geval zal die bell m.i. niet te goed meer werken
Vraag 3: is het aangeraden om een extra klep te voorzien op de uitlaatpijp of is dat overkill? mijn ervaring met de finoven is wanneer je de schoorsteen niet afsluit er heel snel veel warmte uit gaat

In een volgende fase zal ik tussen de zijbuitenwanden & de steunmuren in sillicaatstenen, +- 50 meter vloerverwarmingsbuizen installeren als warmtewisselaar om de boiler te kunnen opwarmen. De vrije ruimte tussen de buitenwand & steunmuren zal ik voor de goede geleiding volledig opvullen met leem. Leem lijkt mij kneedbaar en geeft minder problemen met uitzetting. Echter eerst eens meten of de buitenwand van de kachel geen 100 graden haalt wanneer die ingesloten zit met leem ts. de steunmuren.

Hartelijk dank voor een reactie
Plaats reactie