wisselteelt en de rol van kleinvee in de tuin.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86

wisselteelt en de rol van kleinvee in de tuin.

Bericht door David86 »

Wisselteelt bestaan veel ideeën over.

ik werk zelf volgens een 4 jaren principe (met 5 velden dus). Hierover is veel te lezen op talloze websites.

welk systeem hanteer je en waarom ? wat zijn voor jouw de voors en tegens van 3 4 5 6 jarige wisselteelt ?

De rol van kleinvee in de cyclus van voedsel naar mest naar voedsel is er een waar een stuk minder over geschreven staat.

Ik denk dat het een onderschatte aanvulling is in het bemestingsplan, De duizenden jaren dat men boerde en zeker de intensieve landbouw zoals we die de afgelopen paar honderd jaar gekend hebben vond plaats in een gemengd bedrijf. In oude boeken over landbouw word de koe bijvoorbeeld voornamelijk gehouden voor zijn vermogen om gronden vruchtbaar te krijgen. Melk en vlees waren bijzaak. Vee en in het byzonder kleinvee is in staat een proces daat normalitair een jaar duurt in enkele dagen te bewerkstelligen. Gevogelte mest schijnt een ongekende hoeveelheid gebonden stikstof te bevatten. Daarnaast bevat dierlijke mest veel mineralen. Een speciaal gevalltje die het benoemen zeker waard is , is het konijn. De mest van het konijn kan zonder composterings proces direct bij de wortels van de plant gebracht worden zonder deze te verbranden. Hij zet al het onkruid en bermgras dat je verzamelen kan in enkele dagen om in zeer hoogwaardige mest met als bijproduct een van de gezondste stukjes vlees die er beschikbaar is (het verhaal van konijnengekte is bekend. eet niet elke dag konijn, dan word u koekoek).

Ik houd konijnen en verschillend gevogelte met als hoofddoel de vlees productie. Dit is iets wat we allemaal geleerd hebben, dieren kun je eten. Hun waarde als grondverbeteraars staat onterecht in de schaduw.

Als we als doel hebben ons land te verbeteren en alles wat er van ons land komt te gebruiken. Om de cirkel rond te maken als het ware. Is het dan mogelijk om te boeren zonder gebruik van vee (of kleinvee) ?

Welke rol speelt kleinvee in jouw voedselvoorziening? Zou het gebruik van vee(of kleinvee) een toegevoegde waarde hebben aan jouw voedselbedrijfje?

Groeten,
..
Dutch John

Re: wisselteelt en de rol van kleinvee in de tuin.

Bericht door Dutch John »

Echte wisselteelt hebben we niet. Steeds meer gaan we alles door elkaar planten. Proberen wel "vriend" en "vijand" wat bij elkaar respectievelijk uit elkaar te zetten. Goudsbloemen groeien hier overal; zuiveren de grond zo wordt verteld. Mollen -we leren er maar mee leven- houden samen met regenwormen de bedden los. Soms te los.

Ik wil geen kleinvee in de tuin om dezelfde reden dat eigenlijk de mollen ook niet welkom zijn. Natuurlijk zijn het bodemverbeteraars, maar mijn ervaring is dat ze meer kapot maken dan goed. Zeker als je met bedekking werkt, dan ziet dat er na een paar uur "bewerking" door een toom kippen uit als een slagveld. Bovendien houden kippen van nuttige regenwormen en kunnen deze makkelijker vangen dan schadelijke insecten. De mest acht ik wel waardevol, dus die wordt bijgemengd op de composthoop. Net als de houtas. Hoop zetten we na één jaar om tot een nieuwe, goed gemengde, zodat na nog een jaar mooie fijne compost over is.

Je kunt beesten best de bodem laten verbeteren, maar dan op grotere schaal zoals Joel Salatin doet. Voor onze kleine en tere moestuintjes liever niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86

Bericht door David86 »

Ik heb mijn dieren ook niet tussen de planten lopen , dat zou slecht aflopen met de jonge plantjes. Ik composteer op het moment mijn mest mee met het overige compost. mijn tuin staat er in de winter meestal treurig bij er staan nog wat kolen, peen ui en knoflook maar daar is het meeste wel mee gezegd.

In de tijden dat een vak leeg staat (winter) word een groenbemester gezaaid. Als deze van redelijk formaat is word er een sleephok opgezet en mogen de konijnen ofwel de kippen/kalkoenen de groenbemester omzetten in hoogwaardige mest en natuurlijk vlees en eieren. Deze mest word dan direct op de plaats van bestemming gedeponeerd. Wat weer een hoop werk scheelt. Luzerne begraasd door konijnen moet een vruchtbaar grondje creëren. Dit ga ik dit jaar voor het eerst proberen hopelijk met als resultaat stevige konijnen en een zeer vruchtbaar grondje.

Als de tuin bezet is met de groenten vertoeft het vee op de wei (+- 800m2) waar ze middels sleephokken verweid worden indien nodig. in principe houden zij de vruchtbaarheid aardig op peil. Wat ze er aan voeding uithalen word voor een groot gedeelte als mest weer terug gegeven. Dat doen zij dan op dezelfde plaats als waar het vandaan komt (ongeveer).

kleine noot met betrekking tot klein vee: alle groenten die wij op een jaar eten word op ongeveer 300 m2 tuin geteelt (2 gezinnen) hier bebouwen wij redelijk intensief. 1/3 van het vlees dat wij eten gebruikt 800m2 daarbij word ook nog krachtvoer ingekocht want van het gras alleen groeien ze niet zo best. zo is het een duidelijk verhaal dat vlees om vele malen meer ruimte en grondstoffen vraagt als groenten. Intressant om aan te denken als de 4e kippenpoot van de week de bbq op gaat :) (iets waar ik mij ook nog wel eens schuldig aan wil maken)

groeten,
..
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Net als DJ probeer ik meer en meer rekening te houden met "goede buren, slechte buren".
Het kost wel wat planning telkens je wat nieuwe dingen wilt zaaien.

Ik vind bij het idee van wisselteelt en echte "vakken" deze combinaties veel moeilijker te realiseren.

Ik probeer wel wat af te wisselen, maw plaats van de groenten niet steeds op diezelfde plaatsen.

In de lente had ik na het spitten (net voor ik las over sheet-mulching :() de kippen op de grond lopen.
Echter had ik de indruk dat die inderdaad meer met de regenwormen gingen lopen als wat anders.
Nu blijven ze mooi in hun ren.
2012-03-25 09.26.08.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huisje breek mij niet...
David86

Bericht door David86 »

Jimmeuh,

Je moet ze leren alleen de achterkant van de worm te eten ;))

Kippen en varkens zijn ideaal om een aardappel of tarweveld af te grazen als je zelf geoogst heb.

Of om door onkruid overwoekerde percelen in cultuur te nemen, zal ik een foto'tje van posten :) fantastische resultaten.
..
Plaats reactie