Ik wil bij mijzelf 84 panelen van 240WP plaatsen. 20160WP*0.9=18000kWh per jaar
Mijn hoofdzekering in huis is 3 x 63A. Ik wil de panelen aansluiten op een onderverdeling in mijn garage. De afgaande groep vanuit mijn huis naar de garage is 3 x 25A met een kabel van 5x4mm² (kabel afstand 50 meter). In de garage zit de boel verder onderverdeelt naar een sauna / pomp voor de zwembad en wat 220 spul.
Ik wil de panelen aansluiten op de onderverdeling in de garage. Nu is het vermogen wat ik opwek in de piek 18.000. Dus 18000 = U * I * V3. >>> I=18000/692=26A per fase...
Als de panelen stroom leveren en de garage heeft vraag zal de stoom hier eerst gebruikt worden en het restant wordt teruggeleverd. Ik weet niet hoe ik de boel moet afzekeren en welke diameter ik moet aanhouden..... Met andere woorden is de 4mm² voldoende ???
Stel ik lever 18000, en het verbuik in de garage is 5000, dan lever ik 13000 terug. De stroom die door de kabel van 4mm² loopt is nooit meer dan 18000/692=26A
Wie kan mij helpen, praten we bij panelen ook over selectiviteit? Ik vind het tegenstrijdig, omdat het verbuik in de kabel omlaag gaat, omdat ik op de onderverdeling in de garage terug lever... Neemt de stroom in de leiding naar de garage dus af....
Wie kan mij het juiste vertellen..... Voordat de boel uitfikt...
Alvast bedankt...