Viessmann Vitolig 200
Moderator: Moderators
-
Mortreu
Viessmann Vitolig 200
Wij staan op punt een Vitolig 200 aan te kopen. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze ketel?
We vroegen ons ook af of het nodig is een buffervat te gebruiken. Er is hierover geen melding in de Viessmann brochure, maar wordt ons door de installateur toch aangeraden...
We vroegen ons ook af of het nodig is een buffervat te gebruiken. Er is hierover geen melding in de Viessmann brochure, maar wordt ons door de installateur toch aangeraden...
-
Albert van WdJ
Re: Viessmann Vitolig 200
Beste Mortreu,
Welkom op het forum.
Een buffervat bij een houtvergasser is absoluut noodzakelijk voor een mooie en efficiënte verbranding.
Ga uit van minimaal 50 liter buffer per kW vermogen van de ketel.
Bij 40Kw vermogen, dus minimaal 2000 liter buffer.
Maar hij is al meer dan 1,5 jaar niet meer ingelogd op het forum.
Stuur hem gewoon een Pb.
Mocht hij daarop niet reageren, dan moet ik nog ergens een adres van zijn website hebben.
Ze stoken geloof ik een compleet kattenpension warm met de Vitolig.
Groet,
Albert
Welkom op het forum.
Een buffervat bij een houtvergasser is absoluut noodzakelijk voor een mooie en efficiënte verbranding.
Ga uit van minimaal 50 liter buffer per kW vermogen van de ketel.
Bij 40Kw vermogen, dus minimaal 2000 liter buffer.
Ik weet dat forumlid Gijs Kasius een Vitolig stookt.Mortreu schreef: Heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze ketel?
Maar hij is al meer dan 1,5 jaar niet meer ingelogd op het forum.
Stuur hem gewoon een Pb.
Mocht hij daarop niet reageren, dan moet ik nog ergens een adres van zijn website hebben.
Ze stoken geloof ik een compleet kattenpension warm met de Vitolig.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
Mortreu
Bedankt Albert, als je zijn website terug vindt zal ik hem zeker contacteren.
Groet,
Dirk
Groet,
Dirk
-
vigas
Een heeeele mooie vergasser maar ik vond hem wel vreeeeselijk duur.
Met het gebruik heb ik geen ervaring maar een buffer moet gewoon hier moet je niet op bezuinigen hij kan beter wat te groot zijn dan te klein,het geeft je meer rust in het stoken,als de buffer warm is laat je de kachel gewoon uit gaan.
Op het moment dat het jou past steek je hem weer aan en dan laat je hem lekker vol gas loeien tot de zaak weer warm en vol is.
Met het gebruik heb ik geen ervaring maar een buffer moet gewoon hier moet je niet op bezuinigen hij kan beter wat te groot zijn dan te klein,het geeft je meer rust in het stoken,als de buffer warm is laat je de kachel gewoon uit gaan.
Op het moment dat het jou past steek je hem weer aan en dan laat je hem lekker vol gas loeien tot de zaak weer warm en vol is.
Een ons geluk is soms meer waard dan een pond verstand.
-
Mortreu
Hmm, er is een blijkbaar een nieuwe ontwikkeling. Viessmann zou Köb overgekocht hebben en nu overschakelen naar dit gamma. De nieuwe ketel zou nu dus Köb Pyromat- eco 35 worden! En het is al zo moeilijk om een referentie te vinden betreffende dit onderwerp. Maar goed; Viessman zal wel geen ondoordachte dingen doen zeker? Wel jammer dat ze zelf in alle talen over het buffervat zwijgen. Dit lijkt mij hun reputatie als betrouwbare fabrikant geen goed te doen... Ik vrees dat mijn vraag naar referenties betreffende de- nu- nieuwe ketel "een slag in het water" zal zijn... Ik ben benieuwd.
-
anthony
Ik heb 5 jaar een viessmann vitolig 200 in werking gehad. De firma DEGIN die de machine heeft geplaatst heeft aansluitingsfouten gemaakt. Veel reparaties, veel problemen en na 5 jaar total loss. Geen medewerking van DEGIN en nauwelijks van Viessmann. Ik zou zeggen niet via DEGIN en geen Viessmann die hebben van ecologisch stoken geen verstand.
Krijg binnenkort een piromax 100 , veel goedkoper dan de viessmann. Hoe simpeler het systeem hoe beter
Krijg binnenkort een piromax 100 , veel goedkoper dan de viessmann. Hoe simpeler het systeem hoe beter
-
Roel
Wij hebben nu ruim 4 jaar een Vitolig 200 in gebruik en zijn er alleen maar enthousiast over. Weinig hout nodig voor veel rendement. En onze installateur, Marcel Jansen uit Keienborg altijd druk maar bij vragen geen moeite om even langs te komen, 80 km afstand, om dan te constateren dat de rookgas afvoerrooster boven in de schoorsteen dicht geslibt was. Wij hebben een voorraadvat van 2100 l. maar denk er over één extra aan te sluiten omdat dan de kachel nog minder ( nu een maal per dag ) gestookt hoeft te worden.
-
Franko36
Ik was benieuwd of jullie nu uiteindelijk de pyromat hebben aangeschaft en wat de ervaringen zijn met pyromat en viessmann. Wij zijn namelijk aan het dubben of we deze wel of niet gaan aanschaffen.Mortreu schreef:Hmm, er is een blijkbaar een nieuwe ontwikkeling. Viessmann zou Köb overgekocht hebben en nu overschakelen naar dit gamma. De nieuwe ketel zou nu dus Köb Pyromat- eco 35 worden! En het is al zo moeilijk om een referentie te vinden betreffende dit onderwerp. Maar goed; Viessman zal wel geen ondoordachte dingen doen zeker? Wel jammer dat ze zelf in alle talen over het buffervat zwijgen. Dit lijkt mij hun reputatie als betrouwbare fabrikant geen goed te doen... Ik vrees dat mijn vraag naar referenties betreffende de- nu- nieuwe ketel "een slag in het water" zal zijn... Ik ben benieuwd.
ik hoor heel graag van u.a
hartelijke groet, frank van strijen
-
iPanini
Ik heb een tijdlang bij Viessmann mogen werken en kan enkel lovend zijn over het moederbedrijf op vlak van techniek. Vooral de besparingen van de regering Di Ruppo hebben bijgedragen dat dit niet heeft mogen duren.
Desondanks heel veel van opgestoken.
Je kan vooral vertrouwen hebben in de techniek in eerste instantie. Het bedieningsapparaat van mensen wat er tussen hangt is veel lastiger in te schatten.
Koren is vaak moeilijk van kaf te onderscheiden, en je moet naar mijn mening over een behoorlijke dosis technische kennis beschikken om behoorlijk te kunnen inschatten of de partij die jouw installatie gaat uitvoeren de nodige technische kennis en know-how überhaupt wel in huis heeft.
Van Viessmann is (bijna) alles terug te vinden op het internet. Indien je iets niet vindt, probeer dan "auf Deutsch" te zoeken. Vertrek eventueel ook vanaf de Duitse website. Voor degenen die franstalig zijn, vertrek in 2de instantie van de Franse website.
Je kan nagenoeg alle documenten (dikwijls zelfs oudere ingescande) terugvinden op hun TDIS of technische dokumentatie bibliotheek.
En dan nu het belangrijkste:
Viessmann geeft als producent altijd een aantal "Anschlussbeispiele". Deze zijn apart als boekvorm (PDF) terug te vinden. Zij groeperen alle aansluitvarianten per product of product groep. Ook alle combinaties met bi-valent, solar etc.
Bovendien is het zo, en dat is belangrijk om weten, dat als je ervoor zorgt dat jouw installatie "volgens de aansluitvoorbeelden" uitgevoerd wordt je nagenoeg altijd op Viessmann technische ondersteuning kan rekenen.
Van de Pyromat en Vitoligno zijn aansluitvoorbeelden terug te vinden in volgend document:
http://www.linear.de/onlinebrowser/VIES ... /470_5.pdf
(Ter info: Ik heb enkel anschlussbeispiel pyromat in google ingetikt)
Wil je echter nog meer weten?
Zoek dan op plannungsunterlagen pyromat.
http://www.wpdf.de/PU/32.pdf
Je treft hier alle details voor de technische planning van je pyromat.
Hopelijk heeft hier iemand nut van!
Nog een laatste toevoeging:
Voor hen die technische documentatie zoeken, hier kan je je hartje ophalen:
http://www.viessmann.com/web/germany/tdis_endv.nsf
(Elk land heeft zijn eigen, mogelijk aangepaste interface naar deze TDIS)
Desondanks heel veel van opgestoken.
Je kan vooral vertrouwen hebben in de techniek in eerste instantie. Het bedieningsapparaat van mensen wat er tussen hangt is veel lastiger in te schatten.
Koren is vaak moeilijk van kaf te onderscheiden, en je moet naar mijn mening over een behoorlijke dosis technische kennis beschikken om behoorlijk te kunnen inschatten of de partij die jouw installatie gaat uitvoeren de nodige technische kennis en know-how überhaupt wel in huis heeft.
Van Viessmann is (bijna) alles terug te vinden op het internet. Indien je iets niet vindt, probeer dan "auf Deutsch" te zoeken. Vertrek eventueel ook vanaf de Duitse website. Voor degenen die franstalig zijn, vertrek in 2de instantie van de Franse website.
Je kan nagenoeg alle documenten (dikwijls zelfs oudere ingescande) terugvinden op hun TDIS of technische dokumentatie bibliotheek.
En dan nu het belangrijkste:
Viessmann geeft als producent altijd een aantal "Anschlussbeispiele". Deze zijn apart als boekvorm (PDF) terug te vinden. Zij groeperen alle aansluitvarianten per product of product groep. Ook alle combinaties met bi-valent, solar etc.
Bovendien is het zo, en dat is belangrijk om weten, dat als je ervoor zorgt dat jouw installatie "volgens de aansluitvoorbeelden" uitgevoerd wordt je nagenoeg altijd op Viessmann technische ondersteuning kan rekenen.
Van de Pyromat en Vitoligno zijn aansluitvoorbeelden terug te vinden in volgend document:
http://www.linear.de/onlinebrowser/VIES ... /470_5.pdf
(Ter info: Ik heb enkel anschlussbeispiel pyromat in google ingetikt)
Wil je echter nog meer weten?
Zoek dan op plannungsunterlagen pyromat.
http://www.wpdf.de/PU/32.pdf
Je treft hier alle details voor de technische planning van je pyromat.
Hopelijk heeft hier iemand nut van!
Nog een laatste toevoeging:
Voor hen die technische documentatie zoeken, hier kan je je hartje ophalen:
http://www.viessmann.com/web/germany/tdis_endv.nsf
(Elk land heeft zijn eigen, mogelijk aangepaste interface naar deze TDIS)