Nieuw op dit forum, maar heb al de nodige lees uren gespendeerd hier. Dus ik steek maar meteen van wal.
Het spookt in mijn hoofd om de CV aan te sluiten op mijn houtkachel. Nu zitten er nogal wat haken en ogen aan om dit te doen. Daarom hoop ik dat jullie hier vanuit een ander perspectief (lees; meer ervaren) op kunnen schieten.
De situatie:
* Doorzon hoekhuis met CV installatie HR++ Remeha ketel, goed geïsoleerde woning uit de jaren 60
* Openhaard weggesloopt en een houtkachel neergezet.
* De kachel heeft een 1,7 meter lange rookgas afvoer in RVS lopen naar de oude plek waar de schoorsteen door het plafond heenging. Deze afvoer is niet recht omhoog vanuit de kachel, maar staat onder een hoek van ongeveer 45 graden schuin naar boven
Ik stook vrij fanatiek door het jaar heen. Wat ik zie is dat de rookgas afvoer verkleurt over gehele lengte. Hij is van RVS, dus net aan de uitgang van de kachel is hij paars, en bij het plafond is hij nog net glimmend zilver RVS.
Als ik de kachel stook is het beneden in huis lekker warm, maar boven een ijskast. De vloer op de eerste etage is van ongeveer 14cm dik gewapend beton. Dus de warmte trekt niet door de vloer naar boven. Enige oplossing is de cv aanzetten om boven warm te stoken, en dat wilde ik nou net niet....
Dus het idee waar ik mee kwam.
Als ik een coil maak van koperen leiding 1/2 duims. Deze coil zodanig winden dat de coils dicht op elkaarzitten en deze om de rookgas afvoer schuif. Vervolgens kan ik een RVS plaat rondzetten op de 3 rollen wals en deze daar weer omheen monteren.
Vervolgens moet deze idealiter direct op de cv aangesloten worden. Ik kan de naastliggende radiator leidingen van t-stukken voorzien voor aan,- en afvoer cv water (ook 1/2 duims).

Wat me zorgen baart:
* Als er geen stroming is door de buis met water dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als de houtkachel gestookt wordt.
* Dat de aan,- en afvoer op vloer niveau zitten en het water dus omhoog en naar beneden moet stromen. Er kan dus een luchtbel in de koperen buis zitten en gevaarlijke stoom druk ontstaan als dit niet ontlucht wordt.
* Dat de CV op de vorst beveiliging moet staan als de houtkachel gestookt wordt, zo gaat de waterpomp van de CV in werking.
* Dat er een fallback moet zijn voor het vorige punt als de cv niet rondpompt
Kunnen jullie hier jullie mening op geven?
Greets,
Jeffer