tiho schreef:Tim schreef:David,
Dat deel ik met je, echter ik heb zo'n gevoel dat we er weken, maanden over kunnen schrijven. Helpen doet het niet. Zelfs niet als heel Nederland ineens 95% zou reduceren in energie verbruik.
Ik denk alleen wel dat wij er ook al last van gaan krijgen.
Tim
Maal 2.
Andere uitleg, als we allemaal hier dood neervallen met ons tuintje, gaat het oliegebruik vrolijk door. Als we niet dood vallen met ons tuintje ook.
tiho met alle respect mijner zijds maar ik denk dat je het plaatje niet helemaal ziet.
die tuin is een onderdeel van een heel groot geheel waar mensen met toekomstvisie en een geweten aan werken. Mijn tuin of jouw tuin gaat de wereld niet beter maken. Ik geloof dat de jongens (en meisjes) die nu aan het downsizen zijn en hun leven aan het wegen en veranderen zijn, een pad leggen voor de meute die straks ook gewetensbezwaren krijgt. Ik kan een dromer zijn of een doomdenker hoe je het noemen wil. Maar ik sta voor mijn werk. ik kan met eer en geweten vertellen dat als er over mij geoordeeld word dat IK mijn best heb gedaan om voor mijn kinderen een mooie wereld achter te laten. Er zijn natuurlijk meer mensen die scheit hebben aan hun toekomst en plunderen wat ze kunnen. Want hebben is hebben en wie meer heeft als de buurman is een gelukkig mens toch ? maar denk eens na. Jij die over consumeert steelt het deel van jouw nageslacht de voorraden zijn niet oneindig en ook al is het hip om te plunderen en weg te gooien, wat jij teveel gebruikt behoort jou niet toe.
Die tuin is de zichtbare kant van dit gedachtengoed. Net als dure pv installaties en micro wind turbines die nooit terugverdient gaan worden. niet omdat het goedkoper is of hip, maar omdat wij niet meer willen als ons deel want meer nemen is niet nodig. teveel nemen kost teveel geld en verspilt teveel grondstoffen. Ik gun de generaties na mij en moedertje natuur ook nog een menswaardig leven.
Dat is de gedachte achter het geleuter over rocket stoves en aardappelrassen.
als men verder kijkt dan de mainstream neus lang is kan het zomaar zijn dat je geweten gaat klagen. Ik kan het de mensen die niet beter weten niet kwalijk nemen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 en wie mee leest is gewaarschuwd. vertel je kinderen maar eens dat wij de wereld zo gemaakt hebben want wij deden niets. Lieverd papa gaat nu naar de hemel ik laat jou achter op deze plek van verspilling uitknijperij en door de maat genomen nare dingen want ik had geen zin om hem beter te maken voor je ik vond dancing with the stars leuker.
groeten
..