Natuurlijke bestrijding sint-Jacobskruiskruid?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jos

Natuurlijke bestrijding sint-Jacobskruiskruid?

Bericht door Jos »

Hallo allen,

We hebben vorig jaar een woning + tuin gekocht. In de tuin (ca. 1700 m²) is jarenlang niets gedaan en dat merk je.

We hebben serieus last van enkele erg vervelende onkruiden: stinkende gouwe, sint-jacobskruiskruid en zwarte nachtschade.

De stinkende gouwe is min of meer onder controle. Het grootste deel van de planten is gerooid eer ze in bloei/zaad kwamen. De komende jaren zal dat allicht enkel een kwestie van opvolgen en hier en daar iets uittrekken zijn. Ook wat de zwarte nachtschade betreft verwacht ik weinig problemen, voor zover we regelmatige maaibeurten voorzien.

Met het Sint-Jacobskruiskruid verwacht ik meer miserie: ik heb dat nogal eens in aanzienlijke hoeveelheden gehad en ik weet uit ervaring dat het nauwelijks weg te krijgen is. Iemand suggesties? Iemand toevallig een potje sint-jacobsvlindereitjes in de aanbieding?
We zijn geen voorstander van gebruik van herbiciden. Trouwens: ook daar krijg je die overlever bij uitstek niet mee weg.
David86

Re: Natuurlijke bestrijding sint-Jacobskruiskruid?

Bericht door David86 »

beste jos,

een dagje op de knietjes de jacobskruiskruid plantjes eruit gaan scheppen/trekken is denk ik de enige manier als je geen herbicide wil gebruiken

waarschijnlijk is dit bekend bij je maar houd je er rekening mee dat jacobskruiskruid giftig is voor mens en dier (het is een stapel gif waar je zelfs een paard mee kapot krijgt, weet ik uit ervaring)

misschien kun je een jacobskruiskruid dag organiseren met wat vrienden onkruid steken en daarna een grote barbecue en bier ben je er op een leuke manier mooi vanaf

gr
..
tiho

Bericht door tiho »

Zolang je het niet serveert bij de bbq is het niet giftig.
David86

Bericht door David86 »

het is dus giftig :?
..
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Over de giftigheid
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

Kruiskruid groeid graag op arme grond. Je ziet het daarom veel in bermen, bouwgrond enz.. Grond goed bemesten. Kruiskruid blijven verwijderen en het gaat vanzelf weg zonder gif.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik las op bovenstaande wikipediapagina dat jakobskruiskruid slecht tegen kunstmest (en een dichte grasmat) kan. Leg er dus maar een zak kunstmest bovenop :mrgreen:

Al wel eens aan afdekken/mulchen gedacht?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Brit

Bericht door Brit »

Als je toch wilt sprayen, dan kan je dat doen met gewoon puur azijn. Dit laat geen giftige stoffen achter (het zal zelfs uiteindelijk de planten voeden) maar het dood dan ook alleen de bladeren.
Je zou dit in mijn opinie dan ook het beste kunnen doen om de overlevende wortels na het steken nog het laatste zetje te geven en de eventuele nieuwe zaailingen gelijk te bestrijden.

Suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
tiho

Bericht door tiho »

In kockies link staat ook duidelijk dat de plant niet giftig is, maar wordt na inname. Zo in de hand is het nog niet giftig en ik denk niet dat de TS het op gaat eten David.
David86

Bericht door David86 »

we kunnen wel gaan mierenn**ken over wanneer het giftig word of is maar dat voegt weinig toe

men zou huisdieren of kleinvee kunnen hebben en in ontwetendheid kunnen besluiten het op te voeren aan het kleinvee een heel gebruikelijk ritueel als je over kippen of konijnen beschikt, vandaar mijn waarshuwing

wat een geouweh**r over niks is dit weer
..
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ons afgewerkte, maar nog hete weckwater gaat over onkruid. Het houdt daar niet zo van en blijft een hele tijd weg. Je zult het moeten herhalen, maar de aanhouder wint. Je kunt onkruid in het algemeen ook wegbranden. In andere landen vrij gebruikelijk, in Nederland zelden toegepast.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Cyaankali is ook niet giftig als je er alleen maar naar kijkt, maar wordt toch onder de giftige stoffen gerekend. Hetzelfde voor strychnine, cadmium etc. Die stoffen worden gewoon giftig genoemd. Het lijkt me daarom logisch om jacobskruiskruid ook giftig te noemen, net als blauwe regen, taxus en druif (Die laatste voor honden)
tiho

Bericht door tiho »

ik bedoel alleen dat je niet met plastic handschoenen op moet gaan lopen passen. Een bom is ook niet gevaarlijk als hij niet ontploft.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

tiho

Bericht door tiho »

Hmm, die kon ik niet. Ben ik zeker niet allergisch.
Plaats reactie