finoven bouwen/ half doe het zelf werk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard

Re: finoven bouwen/ half doe het zelf werk

Bericht door gerard »

@Ritsaert,

Na de verwarmde bank had je toch eerst nog 240 cm. gemetseld kanaal en daarna nog 270 cm. rvs. gepland?
Het rookkanaal, en dan met name het gemetselde gedeelte, lust ook nog wel wat warmte.
Voordat je gaat veranderen lijkt het me handiger om nogmaals dezelfde testen te doen waarbij je de temperatuur meet bij het verlaten van de schoorsteen.....

groet,
Gerard
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@Gerard,
Na de verwarmde bank is het 60 cm enkelwandig rvs horizontaal ingemetseld, daarna verder dubbelwandig RVS. Ik ga zeker eerst meten (had ik ook al gedaan maar niet genoteerd).

Door wat meer bell-werking te creëren kan ik de bank en de finoven optimaliseren naar een rookgastemperatuur van 80 graden bij een warme finoven. Optimaal rendement en een warme bips. Een nog lagere temperatuur lijkt me niet opwegen tegen de nadelen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard

Bericht door gerard »

@ritsaert
ritsaert snijder schreef:optimaliseren naar een rookgastemperatuur van 80 graden
Zie ik het nou verkeerd? Als ik naar jouw metingen kijk, dan zit je bij de versies met schot en schot/barriere gemiddeld al ruim onder de 80 graden (ingang pijp). namelijk 75 en 71 graden.
Je wilt er dus nog meer uithalen, maar de temp. moet ingang pijp omhoog? :shock:
groet,
Gerard
ritsaert snijder

Gerard,
Je gaf zelf al aan het misschien verkeerd te zien....
Die testen heb ik gedaan met een soort proefopstelling, daarvoor heb ik chamottestenen gebruikt met een beetje klei, de bakstenen die ik heb liggen zijn niet echt vormvast (dat ding is inmiddels weer afgebroken en weer opgebouwd tot een nieuw bouwsel).

Die testen heb ik gedaan voor de finoven in het huis. Die staat er nu min of meer definitief. Maar ik denk er nu wel over om de zitbank meer bell-werking te geven.
Die testgegevens zijn van een testopstelling, die ging tegen het condenseren aan, voor de finoven in huis heb ik geen goede meetgegevens...en voordat ik daar nog wat aan ga doen ga ik eerst aan het meten.

toch bedankt,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard

Bericht door gerard »

@Ritsaert,
Aha, ja duidelijk.
groet,
Gerard
cee

Bericht door cee »

nog even on topic gaan:

een laatste vraagje over die finoven/bergkachel8 kernmodel.

Zou ik die ook een winter zonder mantel kunnen gebruiken, om dan pas de volgende lente de mantel verder ertegen op te bouwen? of is dat toch niet echt een goed idee?

Dat kernmodel heeft al een massa van 1400kg, en zou dus normaal wel al redelijk wat moeten kunnen accumuleren, of is dat zonde van de investering?

Grootste reden voor de aanschaf van dat kernmodel is eigenlijk omdat die toch een stuk goedkoper is, en m'n verbouwingen net iets meer geld aan het verslinden zijn dan eerder gepland. Ik vind zo'n gladde betonnen afwerking best mooi, maar 3000€ is toch al een aardig verschil, voor twee kachels die hetzelfde prestatie niveau hebben? dus die 600kg mantel ga ik er dan wel zelf tegen zetten op z'n tijd en dan nog wat leemstuc, ik zie niet in hoe ik daarmee aan 3000 kostprijs kan komen? eerder maximum 300, en dat zie ik al een pak beter zitten, zonder in te boeten aan verwarmend vermogen.
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

cee schreef:Zou ik die ook een winter zonder mantel kunnen gebruiken, om dan pas de volgende lente de mantel verder ertegen op te bouwen? of is dat toch niet echt een goed idee?
...Ik vind zo'n gladde betonnen afwerking best mooi, maar 3000€ is toch al een aardig verschil, voor twee kachels die hetzelfde prestatie niveau hebben? dus die 600kg mantel ga ik er dan wel zelf tegen zetten op z'n tijd en dan nog wat leemstuc, ik zie niet in hoe ik daarmee aan 3000 kostprijs kan komen? eerder maximum 300, en dat zie ik al een pak beter zitten, zonder in te boeten aan verwarmend vermogen.
@cee,
Sorry, ik had hier eerder op willen antwoorden maar dat is er bij ingeschoten, dus bij deze.
Een kern pakket opstellen en daar een winter mee stoken is goed mogelijk. De vuurbeton raakt dan al aardig ingestookt maar dat heeft niet alleen maar voordelen. De eerste winter ben je dan gewend geraakt aan een kachel die op een bepaalde manier reageert, wat voor vermogen er af komt en hoe lang het ding warm blijft.

Met de mantel er omheen heb je ineens een heel ander ding die veel trager wordt, met een kleiner vermogen omdat de oppervlakte temperatuur niet meer zo hoog wordt maar die een veel langere periode kan overbruggen. Het verschil met een vuurbeton mantel of een van bakstenen o.i.d. is ook al aanzienlijk. De bakstenen mantel komt nergens boven 50 graden Celsius uit hoe lang je ook stookt, de vuurbeton kan gemakkelijk 80 graden worden. Daar staat tegenover dat de temperatuur van de dikke mantel maar 10 graden fluctueert gedurende een etmaal.

Ik noem dit omdat ik heb gehoord dat mensen die iets dergelijks gedaan hebben de tweede winter zeer teleurgesteld waren. Het kwam nog wel goed, toen ze weer aan de nieuwe eigenschappen gewend waren begrepen ze ook dat een keer per dag langer stoken met zo'n dikke mantel veel meer voor de hand ligt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
cee

Bericht door cee »

Zo, de binnenkachel finoven/bergkachel staat er, 220 cm hoog, 60 diep, 88 breed, 1600kg, een ferm geval moet ik toegeven, het opbouwen was lastiger dan gedacht, de maar na een eerste kleine test (instoken) gisteren weinig rook zien uitkomen waar die niet moet uitkomen, nog een klein beetje dichtgewerkt en nu gaat die lekker, nog even geduld en binnen 2 weken kan ik die eens volle bak laten stoken, in ieder geval is het een goeie periode om te leren omgekeerd stoken, daar moet ik m'n draai nog mee vinden, duur best lang voor het vuurtje echt op gang geraakt tijdens m'n eerste kleine poging. Beetje vreemd om twee betonstenen over te hebben nadat de kachel klaar was? Maar die waren zo bleek achteraf vor iemand anders bedoeld en op de verkeerde palet terecht gekomen, oef!! goed voor de BBQ in mn tuin dus!

Nu nog een vraagje, ik ga er dus nog een mantel rondbouwen van 9cm dik (met de superwool isolatie erbij dus een mooie 10 cm) in volle betonsteen, gemetst met een elastische kalkmortel, dus nog een tonnetje erbij zodat die op 2500kg zal uitkomen.

Nu vraag ik me gewoon af of er iemand hier een goed recept heeft om de vette luchtige kalkmortel te maken?

De kant en klare kalkmortels in de winkel zijn hydrolische kalkmortels en die zijn een pak minder elastisch en eerder gemaakt voor buitenstenen, dus even kijken of iemand me hier aan een beter product kan helpen?

Wat ik nu al doorheb is dat ik best rivierzand kan gebruiken (= matig gesorteerde korrels), en dat ik een "vette kalkmortel" (niet vette kalk) zou moeten uitkomen, "luchtkalk" ook enkele keren horen vallen als ideaal, alsook een "zachte flexibele mortel", maar kan nu door de bomen het bos niet meer zien.
Cedric
ritsaert snijder

Middag,
Ik heb mijn buitenmantel gemetseld met
4 delen rivierzand/ sommige delen wat vetter met 3,5 delen rivierzand
1 deel luchtkalk "mekal"van Carmeuse

De kalkmortel is elastischer en zelfherstellend,

Allebei te krijgen bij de Hornbach,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Mees*

Bericht door Mees* »

Niet elastisch is misschien ook een optie?: ik heb m'n keiharde straatklinkers gemetseld in 1 op 3 (cement/zand), zonder kalk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb ongeveer dit recept aangehouden: http://www.joostdevree.nl/shtmls/bastaardmortel.shtml
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
cee

Bericht door cee »

Voila, direct drie verschillende opties: Genoeg keuze in ieder geval

Ik denk dat ik Kockie ga volgen en een kalkrijke bastaardmortel ga gebruiken ervoor, wie weet houd die cement de boel toch iets beter vast dan in het geval ik enkel luchtkalk zou gebruiken, en met m'n kachel liever geen risico.

dus 1 deel cement, 3 delen luchtkalk, 13 delen rivierzand it will be! Als m'n stenen toekomen begin ik er dit weekend aan.

Zijn er ook tips hoe je best die superwool 12mm rond die binnenkachel draait? versnij je die in verschillende stukken of wikkel je die gewoon rondom rond, met bepaalde plaatsen waar die dus dubbel komt te liggen? Wat vastleggen met opgedraid ijzerdraad lijkt me een makkelijke manier om het goed te kunnen positioneren?

Ondertusen heb ik wel al drie keer rustig gestookt en zelfs door rustig te stoken wordt die kachel eigenlijk best wel warm (50° ongeveer), wat zal dat geven als ik er een "normale" lading in ga beginnen branden? Ik heb wel genoeg kunnen oefenen bij de scouts met vuurtjes stoken, nu nog m'n techniek wat bijschaven naar omgekeerd stoken, en dan komt het helemaal goed ;) juist op tijd voor de winter die eraan zit te komen!
Cedric
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Je kunt het vuurvilt met moviset vastzetten, maar ik heb het met een Pritt-pen gedaan. Een paar klodders montagekit zal het ook wel even vasthouden. Je moet de stukken vuurvilt laag voor laag om de binnenmantel heen "plakken" en dan opmetselen. In 1 keer de hele kachel zou ik niet doen. Gewoon onderaan beginnen en naar boven werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

een echte scout zet het vast met een beetje verdunde kleimortel (of kalkmortel),
prima mengsel zo, is gelijk ook watervast.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
cee

Bericht door cee »

Na hier alle uitleg en hulp te hebben gekregen moet ik nu toch nog eens op de proppen komen met wat ik daar nu van gemaakt heb, dus hier komen de foto's, de kachel is nog niet 100% af, er moet nog klein beetje mantel bij maar het was te koud geworden om de bastaardmortel nog 3-4 dagen rustig te laten drogen, dus ik ben op 2/3e van de hoogte van de mantel blijven steken, nu het bijna lente is kan ik bijna weer aan beginnen om het af te werken en dan komt de leem erop met een overgang naar met de inmiddels geisoleerde muur ernaast zodat het lijkt alsof de kachel deel is van de muur, maar in feite staat die er dus 30cm voor, kwestie van m'n buur z'n huis niet te verwarmen hehe!

de binnenkachel:
Afbeelding

een vuurtje gemaakt ookal zat de deur er nog niet deftig in, maar werken deed het al...
Afbeelding

En hier het resultaat na twee dagen bouwen aan de mantel, en dat is nog steeds hetzelfde momenteel...
Afbeelding

Ondertussen is de klep er ook nog tussen geplaatst met een klein stukje niet geisoleerde afvoerbuis omdat ik merkte dat er zonder klep toch heel wat extra warmte verloren gaat na het stoken.

over een maandje, max. twee kom ik hier nog eens terug om het definitieve resultaat te komen laten zien!

Wat heb ik bijgeleerd, betonsteen is een goeie steen om een mantel mee te maken, maar verdorie lastig om mee te werken! misschien was baksteen een betere optie, maar nu overschakelen lijkt me al helemaal geen goed plan, dus ik heb nog wat slijp- en mets-werk voor de boeg voor ik kan beginnen lemen, maar we zien het zitten!
Cedric
Plaats reactie