Vlakke warmtewisselaar
Moderator: Moderators
-
Dutch John
Vlakke warmtewisselaar
Bij de ombouw van onze range cooker van olie naar hout, wil ik een een warmtewisselaar toevoegen. Deze is gepland aan de achterkant van het fornuis, over mogelijk de hele breedte en hoogte. De uiteindelijke dikte van deze wisselaar is tevens de afstand die het fornuis verder de keuken inkomt. Dus liefst zo weinig mogelijk. Ik denk aan een platte stalen rookgasdoos met een veeg/toegangsdeksel aan de bovenkant over de hele breedte. De aanvoer van rookgas zal, gezien vanaf de voorkant van het fornuis, links-boven de wisselaar ingaan. De afvoer in het midden, onder of boven. Enige geleiding van de rookgassen zal nodig zijn, willen ze niet voortijdig afdraaien. Hetgeen de toegang om te vegen weer hindert. Uitneembare geleidingen dus.
Nu mijn vragen: kan een enkel- of meervoudige plaatradiator goed functioneren als wisselaar? Eventueel ook in thermosifon of kan ik dan beter grotere aansluitingen eraan lassen? Formules voor het bepalen van de wisseloppervlakte?
Bvd,
DJ
Nu mijn vragen: kan een enkel- of meervoudige plaatradiator goed functioneren als wisselaar? Eventueel ook in thermosifon of kan ik dan beter grotere aansluitingen eraan lassen? Formules voor het bepalen van de wisseloppervlakte?
Bvd,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- Tim
Re: Vlakke warmtewisselaar
John,
Wellicht kun je een inschatting maken met het originele vermogen van de radiator?
Die doet immers hetzelfde, maar dan water/lucht, ipv rookgas/water.
Tim
Wellicht kun je een inschatting maken met het originele vermogen van de radiator?
Die doet immers hetzelfde, maar dan water/lucht, ipv rookgas/water.
Tim
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Houd ook rekening met de nodige creosoot- en condensvorming op de wisselaar.
Misschien is het wel zo dat de condensvorming het aanzetten van creosoot tegengaat.
Een condensaftap zal wel nodig zijn is mijn eerste inschatting.
Het is iets waar ik zelf mee in gedachten loop als aanvulling op mijn frohling.
Een condenserende vergasser als het ware.
Jan
Misschien is het wel zo dat de condensvorming het aanzetten van creosoot tegengaat.
Een condensaftap zal wel nodig zijn is mijn eerste inschatting.
Het is iets waar ik zelf mee in gedachten loop als aanvulling op mijn frohling.
Een condenserende vergasser als het ware.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
Dutch John
Voor creosoot ben ik niet zo bang, omdat het vuur uitgebrand is voordat het naar de wisselaar mag. Bovendien zal het fornuis nooit afkoelen. De vuurkamer zal zwaar en accumulerend zijn, met een dikke laag isolatie eromheen. Een warme doorstart levert dan weinig creosoot. Condens samen met vliegas geeft modder. Dat kan wel een probleem vormen. Met een mengklep kunnen we condens voorkomen. Vreemde vraag misschien, maar kan een -eventueel royaal bemeten- mengklep werken in een thermosifonsysteem?
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
account verwijderd
@DJ,
Moeilijk verhaal om zo een warmtewisselaar schoonmaak vriendelijk te krijgen.
Meestal zit het veegluikje onderin, maar hier is dat dan niet mogelijk.
Bij het vormgeven van een warmtewisselaar hou ik altijd rekening met waterspaties van tenminste 20-25mm.
Dit is om plaatselijk opkoken te verhinderen en het daarmee gepaarde ketelsteenvorming zoveel mogelijk tegen te gaan.
Een plaatradiator kan geschikt zijn voor kleinere vermogens, mits de warmte gelijk goed verdeelt wordt. In een bell zou een plaatwisselaar dienst kunnen doen, in een labirint waarbij de plaatradiator wordt blootgesteld aan bijvoorbeeld 300 graden aan de ingaande rookzijde, dit zie ik geen lange standtijd hebben, wel bij materiaaldikten van 3mm of meer en in combinatie met bovengenoemde minimale waterspaties.
Moeilijk verhaal om zo een warmtewisselaar schoonmaak vriendelijk te krijgen.
Meestal zit het veegluikje onderin, maar hier is dat dan niet mogelijk.
Bij het vormgeven van een warmtewisselaar hou ik altijd rekening met waterspaties van tenminste 20-25mm.
Dit is om plaatselijk opkoken te verhinderen en het daarmee gepaarde ketelsteenvorming zoveel mogelijk tegen te gaan.
Een plaatradiator kan geschikt zijn voor kleinere vermogens, mits de warmte gelijk goed verdeelt wordt. In een bell zou een plaatwisselaar dienst kunnen doen, in een labirint waarbij de plaatradiator wordt blootgesteld aan bijvoorbeeld 300 graden aan de ingaande rookzijde, dit zie ik geen lange standtijd hebben, wel bij materiaaldikten van 3mm of meer en in combinatie met bovengenoemde minimale waterspaties.
Ja, die werkt ook in een thermosifon systeem zonder cv pomp. Beter is dan om een 1" mengklep te nemen met externe voeler.Vreemde vraag misschien, maar kan een -eventueel royaal bemeten- mengklep werken in een thermosifonsysteem?
Verwijderd
-
account verwijderd
@DJ,
In de afgelopen dagen heb ik bedacht dat je een goede vlakke warmtewisselaar kunt bouwen achter de rache coocker.
Het is er 1tje met meerdere bypass kleppen.
Hufter proof en o zo effiencient.
Schoonmaken van de wisselaar hoeft niet, hij is zelfreinigend en e.v.t kun je verdunnen met water om extra schoon te maken.
In de afgelopen dagen heb ik bedacht dat je een goede vlakke warmtewisselaar kunt bouwen achter de rache coocker.
Het is er 1tje met meerdere bypass kleppen.
Hufter proof en o zo effiencient.
Schoonmaken van de wisselaar hoeft niet, hij is zelfreinigend en e.v.t kun je verdunnen met water om extra schoon te maken.
Verwijderd