Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

vigas

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door vigas »

Het verschil zit hem in de marge die de verkoper wil maken.
De een graait nou een keer meer naar zich toe dan de ander,ze hebben gehoord dat brandhout duur is en denken dan gelijk dat de bomen tot in de hemel groein hoe toepasselijk.
Een ons geluk is soms meer waard dan een pond verstand.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

eik blijft eik, daar zit het 'm niet in.

Maar een kilo massieve eik brand veel langer en rustiger dan een kilo eiken splinters. Bij die splinters is er veel meer brandbaar oppervlak wat tegelijk in de hens gaat, het rendement zal veel lager liggen.

Het financiele verschil is dat resten van planken o.i.d. al betaald zijn door het product wat uit het basismateriaal is geproduceerd. Het restant heeft nog wat restwaarde, meer als genoegdoening.

Maar koop je eiken brandhout, gekloofde stammen, dan koop je geen restproduct maar juist het hoofdproduct. En dat zal altijd wat meer mogen kosten.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

@ co2neutraal:

http://www.populier.be/en/firewood

vrachten populierhout aan 49/euro per ton. of een dikke 27 euro per stere.
dan moet je het nog verwerken en laten drogen natuurlijk.

je kan ook andere bosbouwers eens contacteren. of eventueel de technische dienst van de gemeente, sommige hebben ook stukken bos waar ze bomen laten kappen door particulieren.
cotweeneutraal

Bericht door cotweeneutraal »

bedankt voor die laatste tip, ideale tussenstap tussen hout kopen en zelf hout vellen, zo kan ik al oefenen op het verzagen :mrgreen:

ik heb eens berekend met enkel google kennis, als vers hout 75% vocht bevat, dan haal ik uit 25 ton maar 7,8 ton aan droog (20% vocht) hout. Klopt dit? Als je het zo berekent komt de kost per kg op 17 cent.

Als je gedroogd hout koopt, betaal je gemiddeld rond de 60 euro voor een kuub. Een kuub is ongeveer 500kg (afh van houtsoort). Dan betaal je dus 12 cent.

Als ik correct gerekend heb is het dus goedkoper droog gekloofd hout te kopen ivm zelf volledige boomstammen te zagen en 2 jaar te laten drogen, is dit correct? Als dit klopt koopt niemand toch vers hout, buiten als hobby?
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Sandman79 schreef: vrachten populierhout aan 49/euro per ton. of een dikke 27 euro per stere.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo blij 'zou zijn met populierenhout.
Volgens mijn ervaring bevat het vers meer vocht per kg dan ander hout zoals eik, els beuk.
En als het eenmaal droog is geeft het per kuub hout zelfs minder warmte dan wilg.
Daarbij sta je er per kuub net zo hard aan te werken als aan ander hout, maar je krijgt er gewoon veel minder voor terug.

Mijn idee is dat populier niet echt bruikbaar is als brandhout in een vergasser. Zelfs in een gewone houtkachel moet je behoorlijk doorstoken voor wat warmte.
Beter kunnen ze daar papier en karton en lucifers van maken.

Albert
Change, before you have to.
cotweeneutraal

is goed mogelijk.

Heb mij al dood gerekend op die prijzen van die populier, maar door het belachelijk laag gewicht na drogen is het totaal niet interessant. Mooi thuis geleverd is praktischer, en goedkoper!

Ik begrijp nog altijd niet helemaal waarom die eik zo slecht is, aan die prijs van 30 EUR/ stère kan ik toch niet echt sukkelen, hout blijft toch hout in een vergasser, alleen brandt het iets sneller als het te klein is, maar dan compenseert de sturing daar toch voor?

Er zijn in de buurt nog bedrijven die volledige stammen leveren, http://www.aanbod.be/bouw-en-tuin/verwa ... 29426.html die vraagt 64 EUR/ton thuisgeleverd eik en beuk. Lijkt mij al interessanter, is 35 EUR/stère. Vraag is natuurlijk hoe nat het nog is.

En als het droog is is de vraag of ik dat hard hout nog gekliefd ga krijgen met een bijl en heel wat spierkracht :mrgreen:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Albert van WdJ schreef: Mijn idee is dat populier niet echt bruikbaar is als brandhout in een vergasser.
Afgelopen winter heb ik een tijdje gestookt met populier. Prima brandhout, maar heb het dan ook voor het ophalen (uit een populierenbos). Ik moet toegeven dat grove den mijn favoriet was, maar ook met peppel kreeg ik het putje winter goed warm. Daarbij zaagt het erg snel en licht, verwerking gaat bij mij een stuk sneller dan bv grove den.

Probleem met het goedkope eiken is dat er veel schors bij zit, daar twijfel ik nog een beetje of de verbrandingswaarde overeenkomt met normaal eikenhout.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ik heb ook met de lichtere houtsoorten weinig problemen, zowel aan stukhout al in een fijnere fractie.
Rookgastemperatuur blijft mooi constant, dus het proces laat zich in mijn ketel goed regelen.
Uiteraard heb je meer volume nodig vanwege het lage S.G. maar dat is niet het probleem.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

oef, want ik heb net 1 populierenboompje van een kleine 10 stere thuis liggen die ik nog moet verwerken en nog een boom of 30 van dat kaliber in het najaar te doen ;). Dan kom ik zelf toch wel even een paar jaar door se :)

75% vocht lijkt me wel wat veel hoor, eerder 50% ofzo. en knaldrooghout zit ook nog 8% in.

Verder ljkt me dat aanbod van popieren.be ofzo ook wat te duur, maar kom, het is maar om een idee te hebben natuurlijk.
gerard

Bericht door gerard »

Sandman79 schreef: 75% vocht lijkt me wel wat veel hoor, eerder 50% ofzo. en knaldrooghout zit ook nog 8% in.
Vochtgehalte van vers gekapt populier zit ergens tussen de 120-185% (oftewel een watergehalte van 55-65%)

Witte- of Zilverpopulier (Populus alba) 120% vocht (55% water)
Ratelpopulier (Populus tremula ) >130% vocht (57% water)
Zwarte Populier (Populus nigra) 185% vocht (65% water)

Groet,
Gerard
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Mijn ervaring is met deze soorten licht hout dat wanneer je het direct na de kap op de juiste lengtes zaagt er al een heel groot deel van het vocht uitbloedt.
Volgens mij is de volgende stelling wel verdedigbaar.
Licht hout met een initieel hoog vocht / watergehalte heeft ook een hoge(re) sap"druk" in de stam.
Deze hogere druk drijft een groot gedeelte van het aanwezige vocht vrijwel direct uit.
Let maar eens op hoe kletsnat de gezaagde vlakken zijn van wilg en populier.
Ik heb de ervaring dat je met het snijden van wilgentenen op een lengte van 3 cm in een speciekuip binnen het uur er een paar cm water onderin hebt staan.
Dit zal met populier denk ik niet veel anders zijn.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat komt denk ik ook doordat de sapkanalen groter in diameter zijn. Zo'n populierenstam kijk je bijna van onderaf dwars er doorheen naar boven weer naar buiten. Het is veel minder compact.
cotweeneutraal

Heb een kamion es gekocht en jettingzaag en bijl. Dit weekend begin ik aan het verzagen ben benieuwd...prijs is 65 eur per ton thuisgeleverd gekapt voor vorige winter. Es zou sneller drogen dan beuk ik zie wel zeker.

Heb mij ook ingeschreven bij bosbouw in de buurt hier om bomen te kappen
Plaats reactie