Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?
Moderator: Moderators
-
pelletpower
Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?
Klopt, er gaat niets boven een houtvergasser. Het enige wat daar nog op aan te merken is, is dat er stroom nodig is voor de werking. Finnoven of rocket is misschien een alternatief.
Voor mensen die geen zin hebben om met hout te leuren zijn pellets een redelijk groen alternatief, met een grijs randje welliswaar. Hoeven we ook niet over te discussieren: houtvergasser staat bovenaan de lijst.
Voor mensen die geen zin hebben om met hout te leuren zijn pellets een redelijk groen alternatief, met een grijs randje welliswaar. Hoeven we ook niet over te discussieren: houtvergasser staat bovenaan de lijst.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Laat ik er met nadruk op wijzen dat ik niemand aanval op zijn of haar keuze wat betreft brandstof.
Aanstaande Augustus stook ik 10 jaar een houtvergasser tot volle tevredenheid. (Zonder enige achtervang in de vorm van gas of huisbrandolie) De brandstof bestaat voor 90% uit sloophout met een rest aan snoeihout. En Tot 4 jaar geleden was het geen enkele moeite om aan voldoende sloophout te komen, het werd gebracht in een vrachtwagencombinatie met 2 containers van 38 M3 tegelijk.
Wanneer ik in de buurt een sloop zag ging ik naar de uitvoerder en deed hem het voorstel om het zware hout gratis bij mij te komen leveren in lengtes van 6 meter. Dit was voor de sloper puur winst, hij bespaarde de stortingskosten en transport.
En ik had het hout naast de schuur.
Tegenwoordig is dit niet meer aan de orde en dient er betaald te worden voor transport en tonnage.
(Een enkele particuliere sloop daargelaten)
Het is een teken aan de wand.
En de reden dat ik het wilgenproject heb gestart om mijn eigen brandstof te verbouwen. Ik weet dat ik in een uitzonderingspositie verkeer omdat ik de grond ook heb om voldoende wilgen te verbouwen om in mijn eigen onderhoud te voorzien.
Vandaar ook mijn opmerking om goed na te denken over welke brandstof je gaat gebruiken.
Jan
Aanstaande Augustus stook ik 10 jaar een houtvergasser tot volle tevredenheid. (Zonder enige achtervang in de vorm van gas of huisbrandolie) De brandstof bestaat voor 90% uit sloophout met een rest aan snoeihout. En Tot 4 jaar geleden was het geen enkele moeite om aan voldoende sloophout te komen, het werd gebracht in een vrachtwagencombinatie met 2 containers van 38 M3 tegelijk.
Wanneer ik in de buurt een sloop zag ging ik naar de uitvoerder en deed hem het voorstel om het zware hout gratis bij mij te komen leveren in lengtes van 6 meter. Dit was voor de sloper puur winst, hij bespaarde de stortingskosten en transport.
En ik had het hout naast de schuur.
Tegenwoordig is dit niet meer aan de orde en dient er betaald te worden voor transport en tonnage.
(Een enkele particuliere sloop daargelaten)
Het is een teken aan de wand.
En de reden dat ik het wilgenproject heb gestart om mijn eigen brandstof te verbouwen. Ik weet dat ik in een uitzonderingspositie verkeer omdat ik de grond ook heb om voldoende wilgen te verbouwen om in mijn eigen onderhoud te voorzien.
Vandaar ook mijn opmerking om goed na te denken over welke brandstof je gaat gebruiken.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
JantjeV8
Dan is er volgens mij nog wel een tussenstap te vinden NCK. Een sloopbedrijf, althans die hier vlakbij zit, sorteert op zaterdag door jeugd en Oost Europese medewerkers het bruikbare en onbruikbare hout. Bruikbaar wordt verkocht, onbruikbaar wordt in snippers gemalen.
Wat ik wil zeggen is dat het voor een sloopbedrijf vaak nog geld op kan brengen. Echter heb je een afvalverwerker bij je in de buurt, veelal van die containerverhuurbedrijven, die sorteren hun afval en moeten betalen om hout te kunnen storten. Die lui zijn hartstikke gelukkig als je ze vraagt om het hout bij je thuis te laten storten. Mooi hout? Ik vind van niet, meestal de wegwerppallets en vol spijkers e.d. Maar goed, je hoeft niet het bos in, en met een koevoet en een cirkelzaag maak je er ook zo een goeie stapel stookhout van.
Wij hebben een plaatwerkerij/metaalzetterij in de buurt, die krijgen ook veel op die wegwerppallets toegeleverd. Vaak balken van 80x80mm en een meter of 5 lang, paar dwarsbalken er onder en dat was het. Op zich mooi balkhout. Voor hen is dat daarna ook afval. Die hebben met wat hekwerk een vak langs de straat gemaakt waar ze dat opstapelen, bordje 'gratis stookhout' er bij en wekelijks is dat vak weer leeggehaald.
Het is een keuze. Alles z'n voordelen en nadelen.
Wat ik wil zeggen is dat het voor een sloopbedrijf vaak nog geld op kan brengen. Echter heb je een afvalverwerker bij je in de buurt, veelal van die containerverhuurbedrijven, die sorteren hun afval en moeten betalen om hout te kunnen storten. Die lui zijn hartstikke gelukkig als je ze vraagt om het hout bij je thuis te laten storten. Mooi hout? Ik vind van niet, meestal de wegwerppallets en vol spijkers e.d. Maar goed, je hoeft niet het bos in, en met een koevoet en een cirkelzaag maak je er ook zo een goeie stapel stookhout van.
Wij hebben een plaatwerkerij/metaalzetterij in de buurt, die krijgen ook veel op die wegwerppallets toegeleverd. Vaak balken van 80x80mm en een meter of 5 lang, paar dwarsbalken er onder en dat was het. Op zich mooi balkhout. Voor hen is dat daarna ook afval. Die hebben met wat hekwerk een vak langs de straat gemaakt waar ze dat opstapelen, bordje 'gratis stookhout' er bij en wekelijks is dat vak weer leeggehaald.
Het is een keuze. Alles z'n voordelen en nadelen.
-
vigas
Okee maar hoe zit dat dan met azobe hout,wat gaat er dan kapot en waarom.
Ik snap dat eigenlijk niet als het te heet word regelt de ventilator toch terug niks aan de hand lijkt me, prima brandstof.
Ik snap dat eigenlijk niet als het te heet word regelt de ventilator toch terug niks aan de hand lijkt me, prima brandstof.
Een ons geluk is soms meer waard dan een pond verstand.
-
Albert van WdJ
Als Attack-stoker zie je het volgende gebeuren.
Op een bepaald moment zit er zo'n vaart in je verbranding, dat het terug regelen niet zo vlot verloopt.
De luchtklep staat wel minimaal, maar de hoeveelheid lucht die er nog doorheen gaat, heeft een hoge snelheid.
Ik heb het zelfs gehad dat de ketel tenslotte op 92 graden C stond, terwijl de ventilator uitgaat bij 89,5 graden C.
Heb je dan ook nog eens een houtsoort met veel energie-inhoud per volume, dan heeft je ketel het zwaar. De vlamtemperaturen zijn hoger dan normaal, je vuurvaste materialen lijden meer. Kans is ook vrij groot dat je een aanzienlijke hoeveelheid warmte naar de vogeltjes brengt. Je warmtewisselaar kan dan al die vrijgekomen energie gewoon niet opnemen.
Dit bovenstaande gebeuren wil je niet te vaak zien plaats vinden.
Geeft je als stoker ook altijd een beetje stress. Tot hoever loopt de boel op?
Albert
Op een bepaald moment zit er zo'n vaart in je verbranding, dat het terug regelen niet zo vlot verloopt.
De luchtklep staat wel minimaal, maar de hoeveelheid lucht die er nog doorheen gaat, heeft een hoge snelheid.
Ik heb het zelfs gehad dat de ketel tenslotte op 92 graden C stond, terwijl de ventilator uitgaat bij 89,5 graden C.
Heb je dan ook nog eens een houtsoort met veel energie-inhoud per volume, dan heeft je ketel het zwaar. De vlamtemperaturen zijn hoger dan normaal, je vuurvaste materialen lijden meer. Kans is ook vrij groot dat je een aanzienlijke hoeveelheid warmte naar de vogeltjes brengt. Je warmtewisselaar kan dan al die vrijgekomen energie gewoon niet opnemen.
Dit bovenstaande gebeuren wil je niet te vaak zien plaats vinden.
Geeft je als stoker ook altijd een beetje stress. Tot hoever loopt de boel op?
Albert
Change, before you have to.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Mijn keuze / overweging was er een van hoe krijg ik het hout gratis thuisgebracht.JantjeV8 schreef:Het is een keuze. Alles z'n voordelen en nadelen.
Tegen een combinatie met twee grote containers is met een aanhanger niet te rijden.
in de tweede plaats is sloophout, in dit geval sloop-balken mooi vlot te verwerken op een lompe afkortzaag en het is ook nog in je eentje te hanteren.
Verpakkingshout is idd ook een optie maar dan zou ik het shredderen. Pallets verzagen is geen doen. Gaat veel te veel tijd in zitten.
Buurman heeft een flinke twee-assige shredder waar ik af en toe gebruik van maak.
Dan kom je al heel gauw uit op de oplossing waar ik nu aan werk, de wilgen gesneden in stukken van pakweg 3 cm hebben dezelfde maat als geshredderd verpakkingshout. Spijkers en beslag is geen punt, die discussie is hier al eens gevoerd.
En zo ontwikkeld zich denk ik bij iedereen wel een weg hoe hij aan brandhout komt, al naar gelang de mogelijkheden.
Jan
-
vigas
Beetje mengen dan mischien?
- Bufferboost
Korte bijdrage van mijn zijde.
Geheel parallel aan de handel en denkwijze van NCK "neem" ik hout eigelijk altijd in voor maximaal 12 cent per 4 kilo. Op die manier blijf ik gemiddeld een factor 5 onder de gasprijs. Die "kostprijs" is dan inclusief eventueel transport, ingeschakelde hulp uit het dorp, 20-40% gewichtsafname bij verder droging na kloven en energiekosten (benzine en diesel). Mijn verbruik ligt nu afgelopen 3 jaar rond de 16 ton per jaar. Die keren dat ik stookhout heb gekocht heb ik dat alleen gedaan op basis van gewicht. Kuubs, sterres, gestapeld etc. bla, bla, bla, ... doe ik niet aan mee. Voor de handel goed om de rijtjeshuizenopenhaarden met een kuubje per jaar aan te vullen, maar niet voor ons. Kosten om de transportcombinatie even over de weegbrug te laten rijden zijn voor mij.
En dan nog ten aanzien van (bij)mengen. Inderdaad als ik wat restanten sloophout en bouwafvalhout heb, dan meng ik dat door de grotere bonken heen om te voorkomen dat ongebruikte warmte uit de schoorstreen vliegt.
Groet Hans
Geheel parallel aan de handel en denkwijze van NCK "neem" ik hout eigelijk altijd in voor maximaal 12 cent per 4 kilo. Op die manier blijf ik gemiddeld een factor 5 onder de gasprijs. Die "kostprijs" is dan inclusief eventueel transport, ingeschakelde hulp uit het dorp, 20-40% gewichtsafname bij verder droging na kloven en energiekosten (benzine en diesel). Mijn verbruik ligt nu afgelopen 3 jaar rond de 16 ton per jaar. Die keren dat ik stookhout heb gekocht heb ik dat alleen gedaan op basis van gewicht. Kuubs, sterres, gestapeld etc. bla, bla, bla, ... doe ik niet aan mee. Voor de handel goed om de rijtjeshuizenopenhaarden met een kuubje per jaar aan te vullen, maar niet voor ons. Kosten om de transportcombinatie even over de weegbrug te laten rijden zijn voor mij.
En dan nog ten aanzien van (bij)mengen. Inderdaad als ik wat restanten sloophout en bouwafvalhout heb, dan meng ik dat door de grotere bonken heen om te voorkomen dat ongebruikte warmte uit de schoorstreen vliegt.
Groet Hans
-
pelletpower
@nck, schredderen levert stukken van 3 bij 3 cm? Is dat niet te klein om te stoken in de kachel?
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Nee, maar dan moet je wel gaan denken in deze richting.pelletpower schreef:@nck, schredderen levert stukken van 3 bij 3 cm? Is dat niet te klein om te stoken in de kachel?
http://www.eta.co.at/index.php?id=15&L=1
Het merk is niet van belang, maar geeft mooi de mogelijkheden weer.
Deze ketel draait op G-50 oftewel maximale stukgrootte van 5 cm.
Waar ik persoonlijk naar toe wil is een combinatie maken van beide, zowel stukhout als ook shreddermateriaal.
G-30 tot G-50 is vrij vlot te maken zonder de brandstof tot stof te snipperen zoals in een takkenhakselaar.
Een schijvenhakselaar levert ook veel vezelig / stroperig eindproduct.
De machine is ook bedoeld om composteerbaar materiaal te maken en geen brandstof.
Vandaar ook dat ik mijn eigen hakselaar bouw, om te komen tot een uniformere stukgrootte zonder de brandstof te verpulveren.
En dus ook van shredder-hout gebruik te kunnen maken.
Jan
-
pelletpower
Die ETA kost wel iets meer dan een Attack als ik me niet vergis. Topic over je hakselaar volg ik ook met veel belangstelling. De bedoeling is daar wilgen voor te gebruiken geloof ik. In een 'normale'vergasser is hakgoed toch niet echt bruikbaar volgens mij.
-
vigas
Helmaal mee eens bufferboost per ton is het enige eerlijke maar ja niet iedereen wil dat he,per cub hebben ze meer en die lui met openhaardjes kan dat toch niks schelen.
Maar 30 euro de ton lijkt me toch wel heel weinig,ik zou haast zeggen heb je een vrachtje voor me.
een ons geluk is meer waard dan een pond verstand.
Maar 30 euro de ton lijkt me toch wel heel weinig,ik zou haast zeggen heb je een vrachtje voor me.
een ons geluk is meer waard dan een pond verstand.
Een ons geluk is soms meer waard dan een pond verstand.
-
cotweeneutraal
Dag Albert,Albert van WdJ schreef:Omdat het eigenlijk verder onbruikbaar materiaal is.cotweeneutraal schreef:maar to the point, weet iemand waarom dit zo goedkoop is, en heeft er al iemand ervaring mee?
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om resthout van stammen, planken en balken die wegens fouten en gebreken niet verhandelbaar zijn.
Tenminste, dat is wat ik op de foto's zie.
Bij het stoken vliegt dit spul er doorheen.
Zelf als zou het hout aangeboden worden voor verbranding in een centrale voor biobrandstoffen, levert het maar een beetje geld per kuub op.
Zoals Jantjev8 al schreef: Dan kun je het beter duur proberen te slijten aan particulieren, die het met veel werk verstoken in een kachel.
Een particulier denkt goedkoop aan stookhout te komen en de houtzagerij krijgt een kapitaal voor zijn afval.
Een houtvergasser kan met dit hout echt niet goed overweg.
Of het materiaal verstikt vanwege de compacte plaatsing in de voorraadbunker van de vergasser.
Of het vergast zo snel weg, dat je vergasser het niet aan kan.
Hou je vooral aan de maatvoering van het hout, welke de fabrikant opgeeft voor de vergasser.
10% afwijken op maatvoering van de totale houtvoorraad in de vergasser kan meestal geen kwaad.
Op grond van die maatvoering (vooral dikte van het hout) koop je hout in.
Albert
Bedankt voor dit antwoord, verhelderend en ontnuchterend
Ik begrijp als leek alleen niet goed wat het verschil is tussen eik en afval eik. heeft het calorisch een andere waarde per kg en zoja waarom?
Ik zal erop letten 'dikker' stookhout te nemen, is wel direct een pak duurder. Bestaan er geen alternatieven waarbij onversneden bomen geleverd worden thuis die je dan zelf verzaagt? (wel verse graag, anders krijg ik ze niet verzaagd
-
JantjeV8
Nog beter is om het zelf te gaan ervaren, in plaats van blindelings op ons te gaan handelen..
Je zou gewoon eens een paar van die goedkopere afvalbestellingen moeten doen, dan live meemaken hoe het werkt. En dat is niet alleen stoken, maar ook de verwerking daarvoor.
Daarnaast zou je dan nog wat goed stukhout moeten zien te scoren en die ervaringen langs elkaar leggen.
Je zult zien dat goedkoop niet altijd de beste keus is.
Je zou gewoon eens een paar van die goedkopere afvalbestellingen moeten doen, dan live meemaken hoe het werkt. En dat is niet alleen stoken, maar ook de verwerking daarvoor.
Daarnaast zou je dan nog wat goed stukhout moeten zien te scoren en die ervaringen langs elkaar leggen.
Je zult zien dat goedkoop niet altijd de beste keus is.
-
cotweeneutraal
fantastisch, de raad die je hier krijgt
en ik die dacht dat dit forum er was om kennis te delen zodat we niet allemaal dergelijke problemen tegenkomen
ik vraag me alleen af wat kwa specs het verschil is tussen 'goedkope' eik en 'dure' eik.
Ik ben ook niet achterlijk, het prijsverschil moet ergens zitten, maar puur kwa technische specs, waar zit het verschil? Gewicht? Droogtegraad?
ik vraag me alleen af wat kwa specs het verschil is tussen 'goedkope' eik en 'dure' eik.
Ik ben ook niet achterlijk, het prijsverschil moet ergens zitten, maar puur kwa technische specs, waar zit het verschil? Gewicht? Droogtegraad?