Thermosifon Mogelijkheden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Thermosifon Mogelijkheden

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Gandalf,
een erg interessant artikel, geeft mij een heel nieuw inzicht om de vochtproblematiek in oude gebouwen in een natte omgeving beheersbaar te maken. Waar haal je het toch allemaal vandaan? Veel nachtelijk google-werk?
Ritsaert,

Inderdaad veel opzoekwerk via internet. Het probleem is dat voor massieve muren (+40cm) er heel weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt.
Heel eigenaardig eigenlijk, daar in landen als België, Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, enz dit type (oude) huizen nog makkelijk meer dan 50% van het gebouwenpark beslaat...

De weinige info die er te vinden is is vaak in het Duits of Engels ...
Meestal ook erg gecontesteerde info: De bevindingen voor dit type gebouw passen namelijk meestal niet in de kraam van de 'isolatie'-logica zoals in nieuwbouw toegepast. Hoofdreden daarvoor is het vochttransport dat aanwezig is in deze muren (en de isolatiewaarde meebepaald) , de zonnewinsten (zowel naar "pure" wamtewinsten als naar opdrogend vermogen) en last but not least: het bufferend vermogen van deze muren die een factor 'tijd' toevoegt die niet in eenvoudige simulaties wordt meegenomen (U-waarde, R-waarde enz).
ritsaert snijder schreef: De thermo-sifon werking kan toch alleen als de warmtebron lager staat?
Ja. Ik woon op het bovenverdiep.(+1 en +2)
Warmtebron komt in de kelder(-1), buffervat op het gelijkvloers(0). Dus geen probleem op dit vlak in mijn situatie.

Ik moet nog altijd eens een overzicht geven van studies waaruit blijkt dat de gehanteerde U-waardes voor volle muren totaal niet klopt met de werkelijke situatie (In situ metingen). Komt er eigenlijk op neer dat men de volle muren systematisch slechter voorstelt dan ze presteren en bijgevolg overisoleert.
Met als gevolg -als het meevalt: veel minder rendement van de isolatie dan verwacht.
-als het tegenvalt: overschreiding van dauwpunten, vochtophopingen, enz

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
oke,

Ik heb de studie kort door zitten lezen. Het valt me ook op dat veel studies gericht zijn op de standaard bouw oplossingen. Het zoekwerk kost ook heel veel tijd.

Het gaat om toepassingen met een dikke muur. Maar het lijkt me op het eerste gezicht ook wel toepasbaar op half-steens en steens muren. Als vochtregulerend middel. Ik was al eerder aan het prakkizeren of ik iets dergelijks kan toepassen op een half steens muur die vanaf binnen wordt geisoleerd maar waarin een rij balken door de muur steken.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Voor het 'temperierung'-effect heb je massa nodig denk ik.
De koperbuizen worden dan onderaan in of aan de muur aangebracht.

Voor de balkkoppen bij binnenisolatie heb je wellicht nog minder warmte nodig. (als het enkel en alleen voor de balkoppen een barrière moet vormen)
Of ga je de muren ook betrekken bij het verwarmingssysteem (soort muurverwarming) ?

Anders misschien de kleinst mogelijke diameter nemen ? Maar of het dan nog zonder pompje kan werken weet ik niet ...
Anderzijds: ook voor muurverwarming is de warmte ter hoogte van de balkkoppen niet zo nuttig voor de rest van de kamer (wegens te hoog)

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Bedankt,
ja massa is nodig. De balken zitten op 240 cm hoogte. De muurverwarming zit in het leem (voor de massa) maar gaat maar tot 170cm hoogte. Mijn idee was om dan op 240 cm ook een leiding op te nemen, vooral voor het vocht. Dat heeft ook wel een verwarmingseffect (maar wel minder).

In de muren waar ik geen muurverwarming heb wil ik de leiding in de muur frezen en inderdaad dan ook een dunne leiding gebruiken. Dat is niet een heel groot stuk, maar optrekkend vocht wil ik absoluut voorkomen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Optrekkend vocht tot aan de balkkoppen ... je bedoelt wellicht condensvorming door de minder goede aansluiting van de binnenisolatie aan de balken (wat immers een probleem blijft). Ik denk dat inderdaad een redelijke oplossing is.

Een andere mogelijkheid is om de onderste leiding muurverwarming van het verdiep erboven telkens met een lus onder de balk te leggen. gesteld dat er nog een verdieping boven is natuurlijk.

G
deleted

Bericht door deleted »

Theoretisch moet het mogelijk zijn ...

Nu ook een praktisch voorbeeld:Larry Weingarten is er in geslaagd om het ook op lage temperaturen te laten werken.
De precieze details zijn echter moeilijk te achterhalen, maar de schetsen die hij bijvoegt blijkt het toch eerder in de richting van schets nr 1 uit mijn eerdere post te gaan ....
http://www.homeenergy.org/show/article/nav/solar/id/696

En anders back to basics, terug de oude boeken induiken:
http://www.heatinghelp.com/files/articles/1206/347.pdf

G
Plaats reactie