ik heb het meestal niet zo hoog op met fora. maar ik dacht zal een bij jullie meekijken.
ik zal me eerst even voorstellen.
ik ben david kom van onder rotterdam heb een vrouw en een dochter ik werk in de verlading (vloeibare bulk) mijn vrouw werkt niet
ik ben nu drie jaar bezig mijn leven "ecologischer" en dus ook "zelfvoorzienend" te maken , naar mijn idee gaan deze twee begrippen hand in hand , bij mij in ieder geval wel
ik ben de moestuin inmiddels meester en eet daar bijna heel het jaar van ( met de gepreserveerde producten in de winter) op ernergie gebied ben ik druk bezig los te komen van het net, maar zoals jullie waarschijnlijk ook ervaren gaat dat met kleine stapjes loskoppelen van het net en je huis inrichten dat het weinig energie behoeft is een prijzige tijdrovende aangelegenheid
ik bereid mij en mijn gezin eigenlijk voor op een tijd van kleine welvaart daar leven wij inmiddels al een poos naar en zo financier ik de projecten die noodzakelijk zijn mbt de toekomst ik merk in mijn omgeving veel dat mensen niet begrijpen waarom we er voor kiezen zo bescheiden te leven en waarom wij ons voorbereiden op iets wat misschien nooit komt. het is niet alleen dat we ons voorbereiden op kleine welvaart het is ook dat dat er voor zorgt dat wij consuminderen dat geeft een goed gevoel en het is denk ik goed voor de aarde en voor de maatschappij om daar op zekere hoogte aan mee te doen ook als je niet denkt dat er wat gaat veranderen aan onze huidige welvaart
zaken waarvan ik denk dat ze problemen gaan opleveren
fractioneel bankieren
overconsumptie van olie en de daarbijhorende prijsstijgingen
afhankelijkheid van aardolie producten
monsanto en zijn bende plunderende advocaten
afhankelijkheid van de grote meneeren (eneco ah rabo etc)
het plunderen van werelddelen waar honger en misdaad al regeert
ik denk dat we beetje bij beetje onze vrijheid,geweten en gezondheid inleveren en dat mijn buren en vrienden dat pas zien als ze voor het blok staan
wat ik me afvroeg, en dat vraag ik me dan af omdat ik in mijn omgeving de enige ben die redeneert zoals ik doe (ik ben de enige die niet gek is
misschien wat zware kost maar wellicht een intressante discussie op een volwassen forum waar alle neuzen enigzins de zelfde kant op staan toch ?