Volgens mijn bescheiden mening is dit proces al voltooid, ik heb althans in de laatste 8-9 jaar nergens op afgelegen plaatsen nog 380/220 gemeten.x21r schreef:omdat de 220 naar 230v gehesen word in de loop van de jaren..word het moeilijk om % uit te rekenenen men normaal een lager spanning heeft..men zit verder weg van de trafo).
Misschien is dit in het Westland wel nog aan de orde, in het Noorden, Oosten en Zuiden ben ik het in het openbare net nergens tegen gekomen.
Wel een enkele fase op het platteland, onnodig te noemen dat dit in de verbruikers aan die lijn te wijten was.
x21r schreef:Goed 270V die bij de omvormer vandaan gaat levert waarschijnlijk 260V in de woning.. dus binnen de grenzen(ja ja gewoon goed uitleggen lol).
Ben ik ook heel benieuwd naar, juist omdat ik nog geen meting heb kunnen doen aan de installatie zelf bij daglicht.
Ik zou graag bij de vervanging van de inverter aanwezig willen zijn om e.e.a. te meten in en om huis.
Dat fenomeen met een diodebrug is bekend, om exact te zijn, de theoretische spanning is 1.4142 hoger dan de ingangsspanning (wortel 2).
Met een afvlakcondensator wordt dit al redelijk zichtbaar.
Wij pasten een omgekeerde PFC toe door in een grote hal de condensatoren uit de armaturen te knippen, je hield de KwH meter voor de gek door de blindstroom. Ja ik weet het, dat mag niet. Er mag wel meer niet.
Een lagere voedingsspanning aanvragen werd als vrij kansloos aangemerkt door de mensen van enexis. Het zit binnen de norm, er zijn (nog) geen klachten, en er zijn maar een klein aantal aansluitingen op de openbare trafo. Ik meen maar drie.
Vooreerst even wachten op de levering, waarna ik hopelijk donderdag/vrijdag overdag een paar metingen mag doen.
Zal wel wat bij de koffie meenemen. Misschien helpt dat, want ik ben wel degelijk bloednieuwsgierig.
Ik zal tevens voor nood een rol 4mm2 meenemen om te de nulleider ruim te verdubbelen en te kijken of dit effect ressorteert.