houtvergasser, pellets of gas?
Moderator: Moderators
-
cotweeneutraal
Re: houtvergasser, pellets of gas?
Ik was nogal cryptisch omdat ik in de wagen zat, maar krijg je ook een renovatiepremie als je het zelf installeert en het in nl koopt?
-
pelletpower
Jantje komt uit Nl, ik ook. De regels zijn voor mij in ieder geval niet helemaal duidelijk in Belgie. Wel wat de voorwaarden zijn, niet wat je aan subsidie ontvangt/ aftrekbaar kunt maken.
-
Sandman79
yep telt normaal mee voor de renovatiepremie. Kunt voor de zekerheid nog eens even bellen naar 1700
-
cotweeneutraal
laatste vraag nu
twijfel of ik een kwaliteitsketel zou nemen (Vigas) van 25 kW met relatief kleine buffer (
1000L) of een goedkopere houtvergasser, 'Ladan', maar dan 40 kW met 2000L (of mss zelfs 3000L) buffer. ruimte die ik moet verwarmen is namelijk niet klein, benedenverdieping is rond de 200m3, boven ongeveer zelfde. Berghok en garages en zolder ga ik niet verwarmen
Actueel nog niet goed geïsoleerd, zo snel mogelijk wil ik wel spouw en dak isoleren en HR glas plaatsen of voorzetramen.
Wat adviseren jullie? Ladan zal mij meer 'comfort' geven omdat ik minder vaak moet stoken, kan de ketel goed vol stoken en de buffer zijn werk laten doen. Vigas zal waarchijnlijk efficiënter draaien door zijn fijnere regeling en omdat hij niet overgedimensioneerd is en zal iets fijner zijn in gebruik (en misschien ook langer meegaan??). Weet ook niet hoe ik de meeste bomen red, ik denk dat de Vigas relatief gezien minder zal verstoken...?
twijfel of ik een kwaliteitsketel zou nemen (Vigas) van 25 kW met relatief kleine buffer (
Actueel nog niet goed geïsoleerd, zo snel mogelijk wil ik wel spouw en dak isoleren en HR glas plaatsen of voorzetramen.
Wat adviseren jullie? Ladan zal mij meer 'comfort' geven omdat ik minder vaak moet stoken, kan de ketel goed vol stoken en de buffer zijn werk laten doen. Vigas zal waarchijnlijk efficiënter draaien door zijn fijnere regeling en omdat hij niet overgedimensioneerd is en zal iets fijner zijn in gebruik (en misschien ook langer meegaan??). Weet ook niet hoe ik de meeste bomen red, ik denk dat de Vigas relatief gezien minder zal verstoken...?
-
cotweeneutraal
Heb het even nagevraagd bij dienst woningbouw, een houtvergasser zal normaal ook onder de renovatiepremie vallen. Het vervangen van m'n enkel glas door dubbel glas niet, omdat ik niet het volledige raam vervang
(vind ik vreemd, want lijkt mij ecologischer om je perfect werkende ramen te recuperen, maar soit
)
Enige vraag die ik mij dus blijf stellen:
Gaan voor de 40kW met 3000L buffer, of 25kW met 2000L buffer? Ik denk zelf dat een 25kW wel voldoende moet zijn, maar een 40kW geeft misschien meer comfort omdat je minder moet stoken? Langs de andere kant zal volgens mij die 25kW efficiënter met de energie (en mijn hout) omgaan, dus die van 25kW zal ook XX(?) % minder hout verbruiken?
Bedankt voor jullie antwoord!
[EDIT]heb de vraag over het jaarlijks verbruik gesteld in een ander topic, daar staat ook alle info ivm mijn huis en verbruik[/EDIT]
(vind ik vreemd, want lijkt mij ecologischer om je perfect werkende ramen te recuperen, maar soit
Enige vraag die ik mij dus blijf stellen:
Gaan voor de 40kW met 3000L buffer, of 25kW met 2000L buffer? Ik denk zelf dat een 25kW wel voldoende moet zijn, maar een 40kW geeft misschien meer comfort omdat je minder moet stoken? Langs de andere kant zal volgens mij die 25kW efficiënter met de energie (en mijn hout) omgaan, dus die van 25kW zal ook XX(?) % minder hout verbruiken?
Bedankt voor jullie antwoord!
[EDIT]heb de vraag over het jaarlijks verbruik gesteld in een ander topic, daar staat ook alle info ivm mijn huis en verbruik[/EDIT]