Rocket science

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John

Re: Rocket science

Bericht door Dutch John »

Johndc schreef:Ik denk het niet want die opstelling heb ik geprobeerd. Het "buffer"-vat staat na een tijdje kompleet in de fik (bij mij toch).
Bij mij idem. Warmte stijgt op in het voorraadvat en kan niet weg. Gevolg is extreme uitdamping van pyrolysegas, zoveel dat je er te weinig zuurstof voor hebt. En uiteindelijk staat alles in de fik. Een deel lucht via de vuldeksel helpt dit te voorkomen, maar het is een balanceeract die niet altijd werkt. Als je met water het voorraadvat kunt koelen zal het een stuk makkelijker worden.

Bij een echte rocket is de verbrandingssnelheid en daarmee de luchtsnelheid tov de doorlaat relatief hoog. Alleen zo voorkom je het opkruipen van de vuurzone. Een wijd voorraadvat laat op één plek een heftige verbranding toe, terwijl ernaast de mogelijkheid bestaat dat hete gassen opstijgen. Je kunt dat op papier voorkomen door met een zich vernauwende silo te werken, maar dan moet het hout uit blokjes bestaan die niet blijven hangen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

DJ & Michel,
Met een watermantel rond de feed schijnt het inderdaad te kunnen, er bestaat een ontwerp van ene Richard Hill uit 1978 dat het op deze manier doet. Een aantal aspecten van de huidege rocket stoves zitten er al in, hoewel dit ontwerp met ventilatoren werkt en een minimum grootte vraagt. De link heb ik nog ergens, het stuk is gescand en als pdf op internet gezet.
http://www.vtwoodsmoke.org/pdf/Hill-79.pdf
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Hierbij een tekening met watergekoelde mantel.
Evt zou het vuldeksel ook watergekoeld kunnen zijn of het vulluik naar een zijwand verplaatsen.

Zou dit dan wel gaan werken? De tip van de watergekoelde mantel is een goede, ook het document van Peter verwijst erna.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Michel,

Watermantel alleen in de bovenste helft of tweederde. Niet te dichtbij de vuurzone. Je laat het eerste, koudste retourwater beginnen in de mantel, vanwaar het naar de warmtewisselaar gaat. Maakt misschien een mengventiel overbodig?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

@DJ,
Watermantel alleen in de bovenste helft of tweederde. Niet te dichtbij de vuurzone.
Dit is duidelijk.
Je laat het eerste, koudste retourwater beginnen in de mantel, vanwaar het naar de warmtewisselaar gaat. Maakt misschien een mengventiel overbodig?
Is ook een goede tip.

Vanavond begonnen met het maken van de verbindingen tussen badge ruimte, feed tube en burn tunnel.
Voor de bagde ruimte heb ik een iets kleinere stalen ketel gepakt als op het plaatje, ca doorsnee 350mm, hoogte ca 600mm, dikte 3mm.
Voor de burn tunnel, feed tube en heat riser had ik nog stukken buis van 160x4mm opgespaard.

Doordat de badge ruimte niet zo groot is als in eerstre instantie een olieton past het apparaat qua dimensies nu ook goed in een huiselijke sfeer. :P

Wat mij opviel tijdens het bouwen is dat het systeem eigenlijk vrij eenvoudig is te combineren met een stenen bell (warmte opslag in massa).

In het document van Peter staat dat het condensaat geresumeerd 1% koolstof componenten bevat. DJ kan misschien beter de exacte moleculaire opbouw
verwoorden die normaliter in het condensaat achter blijven.
Verder de badge (stack) temperatuur rond de 100 Farenheid / 37,8 graden houden lijkt optimaal volgens hun tastbare uitkomsten.
Bij het kookpunt van water 100 Graden / 212 Farenheit zit je al op de 90%, dit is niet de bedoeling.

Zaak is dus echt de badge zo koel als mogelijk te houden. :mrgreen:

Een ander idee is om een stukje warmte om te zetten naar kinetische energie. Qua ophanging en lagering lijkt het op de centrifugaal krachten tol van vroeger.
excuus voor de simpele tekening. :mrgreen:
Vraag is hierbij ook, welke consequenties heeft een dergelijk bochtenwerk na de burn tunnel voor een rocket?
Dit systeem kan er voor zorgen dat de gassen worden geperst door een cv wisselaar van een hr gasketel zonder een snufje electriciteit, althans dat is de inzet.
Verwijderd
account verwijderd

Alvast 2 voortgang plaatjes.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Nu ben je voor mijn idee een pellet-brander aan't uitvinden! :mrgreen:
Dat voorraadvat kan enkel gevuld met kleine stukjes (pellets oid)
Dan is ook je prim. lucht volgens mij véél te groot, of ga je daar ook vullen?
Ik denk dat gewoon een paar gaten in de grote (vul) buis heel kort bij de "burn tunnel" beter gaat werken.
Maar, je hebt het zelf al meermaals gezegd, proberen, proberen, proberen. :wink:
account verwijderd

@John,

T.a.v. rocket sience heb ik weer een conclusie kunnen trekken.

Bij stukhout rocket's dient de primaire lucht door de badge heen te stromen.

Ik heb de rocket van het plaatje anders gestookt dan de bedoeling was.
De bedoelde orginele luchtinlaat blind gemaakt en lucht via de het badge deksel die ca 15% open lag naar
binnen laten stromen, dit werkt het beste en ook is de badge niet gelijk helemaal in de fik, dit valt wel mee, zelfs na een half uur.
(Schoorsteenlengte was 3 meter, en de burn tunnel en een gedeelte heat riser met keramische wol geïsoleerd.)

Als je verder kijkt en je zou de rookgas snelheid omlaag halen door aan het back end te koelen, dan wordt het een drama.
In vergelijking schiet de tunneloven dan met vlag en wimpel boven het gebruikersgemak uit. Deze kun je ver terugkoelen. Delta T van
30-40 graden.

Hoe nu verder?
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik denk nog altijd van gewoon twee gaten vlak naast de burn-tunnel in het voorraadvat beter werkt dan het deksel wat open te laten liggen. Of eventueel twee stukjes duimse buis in die gaten wat in het voorraadvat laten doorsteken, zodat de aangezogen lucht 180° moet keren voor het de burn-tunnel in kan
De bunker zou ik goed luchtdicht proberen af te sluiten eens de boel een beetje brand.
Probeer en je weet of het werkt. Ik begin er nu niet aan want het is me een beetje te warm om te (proef)stoken. :D
deleted

Bericht door deleted »

account verwijderd

@John,
Ik denk nog altijd van gewoon twee gaten vlak naast de burn-tunnel in het voorraadvat beter werkt dan het deksel wat open te laten liggen.
Dat is de weg van de minste weerstand. :mrgreen:
Of eventueel twee stukjes duimse buis in die gaten wat in het voorraadvat laten doorsteken, zodat de aangezogen lucht 180° moet keren voor het de burn-tunnel in kan
Lijkt op een deom kachel inlaat. Peter vd berg heeft het principe een keer getoont door een 80mm pijp van 1 meter lengte in een stookton te deponeren bij Kockie thuis. Deze gaat zich dan gedragen als luchtinlaatbuis, ongeacht de ligging. :lol:
De bunker zou ik goed luchtdicht proberen af te sluiten eens de boel een beetje brand.
Dat was in eerste instantie ook het uitgangspunt.

@Gandalf,
Mooie links, en mooie site. http://www.instructables.com :shock:

Als het doel is een badge verbranding als uitbreiding op een rocket princpe, en de brandstof is stukhout, en je wilt aan de
back end maximaal terugkoelen, 20-30 graden onder de condensatiegrens, zonder electrische ventilatoren etc. dan
blijft er ook rekening houdend met het gebruikersgemak maar 1 over. Dat is een kruising tussen een rocket en een tunneloven.
De rookgassen kunnen daar in slow motion hun taak vervullen bij hoge temperaturen.

Althans dat is mijn visie momenteel, en van mijn visie hoef je er maar ééntje in je bedrijf te hebben is mij onlangs bij een cursus teambuilding verteld, niet dat je daar in eerste instantie blij mee hoeft te zijn, ze hebben gebruiksaanwijzing. I'm a plant, volgens de belbin methode vastgesteld. http://www.cmb-teamrol.nl/
Verwijderd
account verwijderd

Kruising rocket met tunneloven, tunnelrocket, voor stukhout badge verbranding zonder electra poespas.

Om de badge aan te steken moet er een aansteek zij-deur achterin de kachel komen. Dit is om het omgekeerd stoken zo gebruiksvriendelijk als mogelijk te laten geschieden.

Het lijkt eenvoudig, maar qua materialen is het niet standaard. het moet lichtgewicht zijn. Keramisch plaatmateriaal als oxidator, en een keramische deken als isolator. Staal heeft geen lange standtijd. CP en Arcelor Mittal weten hier alles van.
Ook deze versie is nog niet uitontwikkeld, maar brengt ons wel een streepje dichter bij de finishvlag.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Michel,

Ik dacht dat als het voor pellets werkt moet het met stukhout ook werken.
Waar het om gaat is de opstelling met aparte feed en aparte luchtinlaat, gescheiden door een geperforeerd rooster.
Misschien kan je het concept zodanig aanpassen dat het ook werkt met een gesloten feed met daarin een stammetje dennehout ?

Merk trouwens op dat deze 'gravity feed ' ook op een echte rocket-stove is aangesloten.

G
account verwijderd

@Gandalf,
Misschien kan je het concept zodanig aanpassen dat het ook werkt met een gesloten feed met daarin een stammetje dennehout ?
Die opstelling heb ik gebrobeerd 2 jaar terug, zonder rooster dan wel, op sommige foto's terug te zien als rood expansievat op een rocket.
Ik kan hiervan nog een duidelijke foto posten indien gewenst.
Op zich gaat dit aardig, het gebruikersgemak is eigenlijk ver te zoeken, vooral het aansteken.

Het meest voor de hand liggend is een verbrandingsruimte met de ingang lager dan de uitgang, vooral bij ver terugkoelen van de rookgasen
is dit a-prioriteit.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Met een stammetje rechtop dat vanonder wegbrandt en zo langzaam in de feed naar beneden zakt ? En met apart geregelde luchtinlaat ?

G
Plaats reactie