Opletten met spaarlampen?
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
Opletten met spaarlampen?
Overal zijn tegenwoordig spaarlampen te vinden.
De gloeilamp moet langzaam aan het veld ruimen.
Maar ook lees ik af en toe negatieve berichten over spaarlampen.
Het gaat dan vooral om de verschillende Uv-straling die wordt afgegeven.
Kijk bijv. een naar http://www.tiny.cc/spaarlamp
Daarnaast wordt in sommige landen het advies gegeven om bij kapotspringen van de spaarlamp, de ruimte 15 minuten te verlaten en goed te ventileren.
Omdat er kwikdampen vrijkomen.
En hoeveel kapotte spaarlampen komen in het restafval terecht?
Moeten we in dit geval dan wel spreken over milieuvriendelijk alternatief voor de gloeilamp?
Of worden we gewoon collectief dom gehouden, terwijl de industrie al lang de gevaren kent?
En staren we ons blind op het elektriciteitsverbruik.
Albert
De gloeilamp moet langzaam aan het veld ruimen.
Maar ook lees ik af en toe negatieve berichten over spaarlampen.
Het gaat dan vooral om de verschillende Uv-straling die wordt afgegeven.
Kijk bijv. een naar http://www.tiny.cc/spaarlamp
Daarnaast wordt in sommige landen het advies gegeven om bij kapotspringen van de spaarlamp, de ruimte 15 minuten te verlaten en goed te ventileren.
Omdat er kwikdampen vrijkomen.
En hoeveel kapotte spaarlampen komen in het restafval terecht?
Moeten we in dit geval dan wel spreken over milieuvriendelijk alternatief voor de gloeilamp?
Of worden we gewoon collectief dom gehouden, terwijl de industrie al lang de gevaren kent?
En staren we ons blind op het elektriciteitsverbruik.
Albert
Change, before you have to.
- Tim
Re: Opletten met spaarlampen?
Albert,
Mee eens.
Zo stond er een tijd geleden in een Duits persbericht, dat men zich daar behoorlijk misleidt voelt met deze kwikbult.
En komt er ook nog een behoorlijk elektromagnetische straling af, mocht je in die onschuld niet geloven. En onder de kwikpijp zit nog een behoorlijke print, die ook op de bult komt.
Over led heb ik nog weinig negatiefs kunnen vinden.
Tim
Mee eens.
Zo stond er een tijd geleden in een Duits persbericht, dat men zich daar behoorlijk misleidt voelt met deze kwikbult.
En komt er ook nog een behoorlijk elektromagnetische straling af, mocht je in die onschuld niet geloven. En onder de kwikpijp zit nog een behoorlijke print, die ook op de bult komt.
Over led heb ik nog weinig negatiefs kunnen vinden.
Tim
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Nog een fenomeen om te vermelden, de zeer beperkte levensduur bij incidenteel gebruik.
De spaarlampen in mijn voorraadkast zijn elk half jaar kapot, mijns inziens omdat ze steeds even aan en uit gaan.
Hier had ik met gloeilampen weinig last van.
Ik denk dat de spaarlampen de 50 uur brandtijd niet eens volmaken en zo extreem duur in het gebruik zijn.
Puur economisch gezien zou je het licht in de kast niet eens meer uitdoen, om even te chargeren.
Daarentegen blijven de spaarlampen in de stal vrij goed, die branden in de winter dan ook dag en nacht. (2 x 11 Watt)
Jan
De spaarlampen in mijn voorraadkast zijn elk half jaar kapot, mijns inziens omdat ze steeds even aan en uit gaan.
Hier had ik met gloeilampen weinig last van.
Ik denk dat de spaarlampen de 50 uur brandtijd niet eens volmaken en zo extreem duur in het gebruik zijn.
Puur economisch gezien zou je het licht in de kast niet eens meer uitdoen, om even te chargeren.
Daarentegen blijven de spaarlampen in de stal vrij goed, die branden in de winter dan ook dag en nacht. (2 x 11 Watt)
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
Johndc
Wat de "commerce" allemaal doen kan hé! LED lampjes, dat is de toekomst, geloof me. Spijtig dat "men" er weer aan wil verdienen want om te maken zijn ze een pak goedkoper dan de gloeilampen. We wachten af wat de toekomst brengt. 
-
Guyonne
Wetend dat er waarschijnlijk iets mis is met ons electriciteitsnet, zijn wij een grootgebruiker van lampen. Er zijn al verschillende electriciens geweest maar niemand kan de fout vinden. Maar gemiddeld springen twee keer per jaar de spaarlampen boven onze eettafel. De spaarlampen in de gangen houden het ook niet langer dan een jaar uit en onze halogeenlampen zijn vaak 'hallo-geen-licht!-lampen'. Het licht in de afzuigkap heb ik momenteel opgegeven.
Als ik het dus goed begrijp is het eigenlijk erg ongezond met die spaarlampen die met enige bravoure kapotspringen als we ze aandoen?
Als ik het dus goed begrijp is het eigenlijk erg ongezond met die spaarlampen die met enige bravoure kapotspringen als we ze aandoen?
-
Albert van WdJ
Nee, alleen als het glas ook kapotspringt, waardoor de 'inhoud' van de lamp vrijkomt.Guyonne schreef:Als ik het dus goed begrijp is het eigenlijk erg ongezond met die spaarlampen die met enige bravoure kapotspringen als we ze aandoen?
Daar zitten kwikdampen in, die je even door de buitendeur/het raam moet uitlaten
Albert
Change, before you have to.
-
OBL-Rien
- Contacteer:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King