Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt
Moderator: Moderators
- Atlas
Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt
Dag lui,
Op weg naar eigen energie voorziening kom ik het volgende weer eens tegen:
Na installatie van de zonnepanelen en omvormer doet zich nl. het volgende probleem voor:
installatie: monocristallijne cellen Sunways 3,44 kwp totaal. Omvormer NT 3700 ook Sunways. Alles in één string aangesloten.
Situatie:
Hoofdmeterkast in woning van daaruit een dikke voedingskabel ca 10 meter naar onze loods hier hebben vroeger houtbewerkingsmachines gestaan en er werd gewerkt met krachtstroom dus.
In deze loods ook weer een meterkast van waaruit een kabel van ca 15-20 meter 2,5 kwadraad is aangelegd voor de omvormer.
De monteur is langs geweest om de nieuwe, vervangende, omvormer te plaatsen.
Na plaatsing was er echter hetzelfde resultaat.
Wat is er aan de hand:
De omvormers gaan steeds in storing Ze "poppen"eruit bij een bepaald wattage aanvoer van de panelen
Ook een nieuw geplaatste gaat in storing en start steeds opnieuw op wanneer deze oploopt tot ca 2200-2300 watt. (waarom ging en gaat de "Oude"oorspronkelijke omvormer trouwens bij zo 1200-1500 watt op storing, vraag ik mij af? Kunnen jullie wat met deze wetenschap?)
De installatie is vervolgens aan "terugleverkant" nagelopen op juiste aansluitingen in zowel de meterkasten als de huis-meterkast. Nergens is onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ook opnieuw aanstrippen van de aansluitingen aan voedingskant aan de omvormer gaf geen resultaat. De omvormers bleven en blijft in storing gaan.
Een nieuw aangebrachte aardlekschakelaar is ook nog uitgewisseld; zonder enig resultaat.
Wie heeft een idee; waarom "poppen"de omvormers eruit bij een bepaalde voeding? en..... waarom dan ook nog bij een verschillend wattage?
Atlas
Op weg naar eigen energie voorziening kom ik het volgende weer eens tegen:
Na installatie van de zonnepanelen en omvormer doet zich nl. het volgende probleem voor:
installatie: monocristallijne cellen Sunways 3,44 kwp totaal. Omvormer NT 3700 ook Sunways. Alles in één string aangesloten.
Situatie:
Hoofdmeterkast in woning van daaruit een dikke voedingskabel ca 10 meter naar onze loods hier hebben vroeger houtbewerkingsmachines gestaan en er werd gewerkt met krachtstroom dus.
In deze loods ook weer een meterkast van waaruit een kabel van ca 15-20 meter 2,5 kwadraad is aangelegd voor de omvormer.
De monteur is langs geweest om de nieuwe, vervangende, omvormer te plaatsen.
Na plaatsing was er echter hetzelfde resultaat.
Wat is er aan de hand:
De omvormers gaan steeds in storing Ze "poppen"eruit bij een bepaald wattage aanvoer van de panelen
Ook een nieuw geplaatste gaat in storing en start steeds opnieuw op wanneer deze oploopt tot ca 2200-2300 watt. (waarom ging en gaat de "Oude"oorspronkelijke omvormer trouwens bij zo 1200-1500 watt op storing, vraag ik mij af? Kunnen jullie wat met deze wetenschap?)
De installatie is vervolgens aan "terugleverkant" nagelopen op juiste aansluitingen in zowel de meterkasten als de huis-meterkast. Nergens is onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ook opnieuw aanstrippen van de aansluitingen aan voedingskant aan de omvormer gaf geen resultaat. De omvormers bleven en blijft in storing gaan.
Een nieuw aangebrachte aardlekschakelaar is ook nog uitgewisseld; zonder enig resultaat.
Wie heeft een idee; waarom "poppen"de omvormers eruit bij een bepaalde voeding? en..... waarom dan ook nog bij een verschillend wattage?
Atlas
Laatst gewijzigd door kockie op 15 mei 2012, 09:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek van Atlas aangepast
Reden: Op verzoek van Atlas aangepast
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Omvormer zonnestrom stopt bij invoeren van 1200 watt
Dag Atlas,
heb je de beschikking over een multimeter? Probeer daarmee eens de spanning te monitoren en kijk eens bij welke spanning de omvormer uitschakelt. Wat je verder nog eens kunt proberen is op hetzelfde stopcontact als waar de omvormer zit een zware belasting aan te sluiten (kachel/bouwlamp(en)/electrische verwarming) en kijk dan eens of er verandering optreedt. Mogelijk heb je onderweg tussen omvormer en meterkast in huis ergens een slechte las waardoor de spanning aan de omvormerzijde te hoog oploopt en de omvormer zichzelf uitschakelt.
heb je de beschikking over een multimeter? Probeer daarmee eens de spanning te monitoren en kijk eens bij welke spanning de omvormer uitschakelt. Wat je verder nog eens kunt proberen is op hetzelfde stopcontact als waar de omvormer zit een zware belasting aan te sluiten (kachel/bouwlamp(en)/electrische verwarming) en kijk dan eens of er verandering optreedt. Mogelijk heb je onderweg tussen omvormer en meterkast in huis ergens een slechte las waardoor de spanning aan de omvormerzijde te hoog oploopt en de omvormer zichzelf uitschakelt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
- Atlas
Dag Kockie,
De kabel van de omvormer naar de meterkast is 2,5 kwadraad. en zit via een aardlek-automaat rechtstreeks op de spanningsrails. dus uittesten met een bouwlamp kan ik niet.
Daar komt bij dat die elektraman alles is nagelopen in de meterkast: alles was zeer gedegen en ordelijk zei die.
De automaat is ook nog verwisseld; ook zonder resultaat.
Verder is in het verleden een betere verdeling gemaakt op de 3 fases. In het begin wilde een ster-driehoek-motor van 7 kw voor een compressor slecht lopen. Na een de betere verdeling van toen loopt hij nu al 8 jaar probleemloos. Op deze zelfde rails is dus die 2,5 kwadraad kabel rechtsreeks aangesloten. Dus........tenzij.......deze leek.....je weet maar nooit........???
groet'n
Atlas
De kabel van de omvormer naar de meterkast is 2,5 kwadraad. en zit via een aardlek-automaat rechtstreeks op de spanningsrails. dus uittesten met een bouwlamp kan ik niet.
Daar komt bij dat die elektraman alles is nagelopen in de meterkast: alles was zeer gedegen en ordelijk zei die.
De automaat is ook nog verwisseld; ook zonder resultaat.
Verder is in het verleden een betere verdeling gemaakt op de 3 fases. In het begin wilde een ster-driehoek-motor van 7 kw voor een compressor slecht lopen. Na een de betere verdeling van toen loopt hij nu al 8 jaar probleemloos. Op deze zelfde rails is dus die 2,5 kwadraad kabel rechtsreeks aangesloten. Dus........tenzij.......deze leek.....je weet maar nooit........???
groet'n
Atlas
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb namelijk al eerder een zelfde probleemgeval gezien en daar bleek het te liggen aan een slechte las in een kabel. Bij hem verdween het probleem als ie een zware verbruiker aansloot. Kun je geen stopcontact (tijdelijk) monteren om een en ander te testen? Anders toch maar eens met de multimeter in de weer.
Misschien een stomme vraag, wat "popt" eruit. Vliegt de zekering eruit of gaat de omvormer in storing?
Groet'n uut de vinkebruuk
Misschien een stomme vraag, wat "popt" eruit. Vliegt de zekering eruit of gaat de omvormer in storing?
Groet'n uut de vinkebruuk
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
- Atlas
Sorry,
ik dacht dat dat duidelijk was; de omvormer gaat in storing. Vanmiddag is er een nieuwe aangezet en deze deed hetzelfde.
De eerst ging er steeds uit bij zo 1200 watt productie en de andere omvormer bij zo 2300 watt. wel allebei consequent bij die toevoer steeds.
Groet'n
ik dacht dat dat duidelijk was; de omvormer gaat in storing. Vanmiddag is er een nieuwe aangezet en deze deed hetzelfde.
De eerst ging er steeds uit bij zo 1200 watt productie en de andere omvormer bij zo 2300 watt. wel allebei consequent bij die toevoer steeds.
Groet'n
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Zou idd eerst een verbruiker bijschakelen om te kijken of de geproduceerde stroom wel weg kan.
Kockies antwoord is heel zinnig.
Heeft dit effect zou ik vooreerst proberen om de omvormer op een andere fase te zetten in de "loods"meterkast.
Kan maar zo zijn dat in geval van een slechte verbinding dit niet voor alle fases hoeft te gelden.
Ik denk ff terug aan de tijd van voor de herverdeling t.b.v. de compressor.
Deze wou als gevolg van te WEINIG stroom niet door de ster-driehoek komen.
Groot kans dat je juist die fase te pakken hebt welke toen voor problemen zorgde maar als gevolg van die scheve belasting overbelast is geweest met een ingebrande verbinding als gevolg.
en dan kun je zomaar een bak extra weerstand krijgen waardoor de spanning bij het terugleveren te hoog oploopt en de inverter in storing gaat.
Ergo: gooi de inverter op een andere fase en kijk wat er gebeurt.
Jan
Heeft dit effect zou ik vooreerst proberen om de omvormer op een andere fase te zetten in de "loods"meterkast.
Kan maar zo zijn dat in geval van een slechte verbinding dit niet voor alle fases hoeft te gelden.
Ik denk ff terug aan de tijd van voor de herverdeling t.b.v. de compressor.
Deze wou als gevolg van te WEINIG stroom niet door de ster-driehoek komen.
Groot kans dat je juist die fase te pakken hebt welke toen voor problemen zorgde maar als gevolg van die scheve belasting overbelast is geweest met een ingebrande verbinding als gevolg.
en dan kun je zomaar een bak extra weerstand krijgen waardoor de spanning bij het terugleveren te hoog oploopt en de inverter in storing gaat.
Ergo: gooi de inverter op een andere fase en kijk wat er gebeurt.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
x21r
Weet je zeker dat het een omvormer is en geen popcorn machine ...popcorn plopt..Atlas schreef:De omvormers gaan steeds in storing Ze "poppen"eruit bij een bepaald wattage aanvoer van de panelen
en omvormers geven een melding op hun display ..toch ? WELKE en waarde ??
De enigste "normale" melding die ja kan verwachten is een te hoge netspanning....?
En “15-20 meter 2,5 kwadraad” plus nog een aardig end naar de hoofd aansluiting is vragen om een te hoge spanning op de uitgang van de omvormer(waar je schijnbaar last van heb).
Vermogen..1200 en 2300 W .. omvormer is geen meet instrument .. dus afschakel spanning(meestal 253V) kan iets hoger of lager uit vallen per apparaat.(kan je zelfs instellen !!!!).
Daarnaast als er in de buurt ook zonepanelen zijn of verbruikers kan die ook een behoorlijk effect hebben of je afschakel moment.
Hoe gezien?? .. gemeten ??Nergens is onregelmatigheden kunnen ontdekken
Blijft maar een ding over(indien last van over spanning op het net) ..meten ..meten is weten ..
Dus nog even uitleggen hoe “kan” een omvormer een hogere spanning maken dan de netspannning..(en dan stoppen)Wie heeft een idee; waarom "poppen"de omvormers eruit bij een bepaalde voeding? en..... waarom dan ook nog bij een verschillend wattage?
Om vermogen terug te leveren naar het net ..moet je stroom naar het net laten lopen..
Dus als je leidingen of overgang weerstand in bv een slechte las…..cq lange dunne kabel ….
Een hoge weerstand hebben .dan moet de omvormer een hogere spanning maken om stroom terug te leveren naar het net.
Zeg net spanning is 240Volt vermogen van de panelen cq omvormer is 2000W ...is ongeveer 2000W/240V = 8,3Ampere.
Dus als je een weerstand heb van 0,5 ohm per leiding geeft dit totaal 1 Ohm.
Bij 8,3A geeft dit 8Volt ..dus omvormer maakt 240V +8V=248Volt.
Zo gezegd meet de spanning aan de aansluit klemmen van de omvormer ( het meest belangrijke) …. En helemaal aan het begin..
Dat de ene omvormer er al bij 1200W mee stopt ..is toch wel erg vreemd …(mischien ingesteld op een lagere spanning dan 253V.
- Atlas
Jan; jij schreef:
Aan de bak water bevestig je een kraantje waar je het overstromende water uit laat lopen. Je zet hem zo ver open dat de bak net niet meer overloopt. (= het teveel geproduceerde wat je verbruikt door er een verbruiker als een bouwlamp of iets dergelijks direct in de buurt er achter te hangen).
Blijft op dat moment de omvormer het gewoon doen dan moet het probleem ergens anders gezocht worden. Dan is tevens bewezen dat de omvormer of eigenlijk de hele installatie naar behoren werkt.
En dat, zoals x21r ook schrijft de oplossing gezocht moet worden in;
Dat met die bouwlamp ga ik morgen maar eens even proberen op een zonnig moment.
Jan:
@ x21r; nee er is nog niets gemeten alleen de oogjes zijn nog maar gebruikt. Je hebt gelijk alléén meten is weten.
Over dat zelf instellen: zal best waar kunnen zijn maar het is niet iets wat via de display in te stellen is. en dan blijf ik er eerst maar even vanaf. Ik wil de garantie ook niet in gevaar brengen.
Hulde aan allen!!
Groet'n
Atlas
Als ik dit plastisch en naar mijn begrijpend-lager-school-vermogen uit mag leggen zie ik het volgende; een bak wordt gevuld met water vanuit een constant stromend kraantje en deze stroomt op een gegeven moment over. (=teveel spanning voor de omvormer, deze kan het niet kwijt en dus de omvormer gaat op storing)Zou idd eerst een verbruiker bijschakelen om te kijken of de geproduceerde stroom wel weg kan.
Aan de bak water bevestig je een kraantje waar je het overstromende water uit laat lopen. Je zet hem zo ver open dat de bak net niet meer overloopt. (= het teveel geproduceerde wat je verbruikt door er een verbruiker als een bouwlamp of iets dergelijks direct in de buurt er achter te hangen).
Blijft op dat moment de omvormer het gewoon doen dan moet het probleem ergens anders gezocht worden. Dan is tevens bewezen dat de omvormer of eigenlijk de hele installatie naar behoren werkt.
En dat, zoals x21r ook schrijft de oplossing gezocht moet worden in;
l ….te dunnen leidingen, overgangs-weerstand in bv een slechte las…..cq lange dunne kabel ….
Dat met die bouwlamp ga ik morgen maar eens even proberen op een zonnig moment.
Jan:
zou dan eenvoudig op te lossen zijn.Heeft dit effect zou ik vooreerst proberen om de omvormer op een andere fase te zetten in de "loods"meterkast.
@ x21r; nee er is nog niets gemeten alleen de oogjes zijn nog maar gebruikt. Je hebt gelijk alléén meten is weten.
Hoezo geen meetinstrument; dat is anders duidelijk af te lezen op de display van het apparaat.Vermogen..1200 en 2300 W .. omvormer is geen meet instrument .. dus afschakel spanning(meestal 253V) kan iets hoger of lager uit vallen per apparaat.(kan je zelfs instellen !!!!).
Over dat zelf instellen: zal best waar kunnen zijn maar het is niet iets wat via de display in te stellen is. en dan blijf ik er eerst maar even vanaf. Ik wil de garantie ook niet in gevaar brengen.
heb ik nog zo nagevraagd of dat wel dik genoeg was! Daar komt dan ook nog weer 10 meter (weliswaar een 20 mm dikke-) grondkabel bij. Met elkaar dus een hele afstand.En “15-20 meter 2,5 kwadraad” plus nog een aardig end naar de hoofd aansluiting is vragen om een te hoge spanning op de uitgang van de omvormer(waar je schijnbaar last van heb).
Ja oké, heb ik gelezen, maar....kun je deze lager-school-boy eens simpel uitleggen waarom er wel een dag lang constant 1100 watt teruggeleverd kan worden bij wat bewolkt weer. Dat heeftie namelijk gedaan. Zolang er niet boven de 1200 watt aangevoerd wordt doetie het prima.Dus nog even uitleggen hoe “kan” een omvormer een hogere spanning maken dan de netspannning..(en dan stoppen)
Om vermogen terug te leveren naar het net ..moet je stroom naar het net laten lopen..
Hulde aan allen!!
Groet'n
Atlas
-
x21r
Dit betekend voor ons .. die spanning die je afleest bv 230V kan in werkelijkheid wel eens 225V zijn of 235V ( gemeten met een goede voltmeter)Hoezo geen meetinstrument; dat is anders duidelijk af te lezen op de display van het apparaat.
Nu nog eentje .. je omvormer schakelt uit bij een van te voren geprogrammeerde maximale spanning.
De eerste omvormer (max 1200W) stond misschien op 245V als max en de gemeten spanning was te hoog..als gevolg hij bereikt eerder zijn maximale waarde en stopt er mee.
De tweede omvormer staat op max 253V en de gemeten spanning is lager dan de werkelijke spanning.
Dus deze laatste kan meer vermogen op het net zetten.
Die maximale waardes kan je normaal gesproken zelf NIET instellen(meestal wel uitlezen).
Nu nog iets .. je 230V net ….is niet altijd 230V ….sávonds en s’middag en de volgende dag !!!..kan rustig 5 a 10 Volt verschillen.(of meer)
Nu stel …je buurman aan het begin van de straat heeft ook zonne panelen .. dus zijn net spanning gaat iets omhoog (en ook de jouwe) … nu zet jij ook stroom op het net… en de spanning word nog hoger ..
De laatste op (aan) de lijn …. Kan dan het minste vermogen kwijt..
Maar ik denk (en hoop)dat jouw eigen installatie de hoge weerstand heeft.
Maar geeft info wat betreft de melding !!!!! en waardes
Dus pak de bouw lamp..500 a 1500Watt …. Lees eerst de spannings waarde van het display van je omvormer ….
Dan .. lamp aan zetten …. En lees de spanning van je display van je omvormer.
En hou ons niet langer in spanning
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Jou bekabeling kennende lijkt mij de afstand niet het probleem maar eventuele verbindingen c.q. lassen hierin.
Je hebt een vrij zware compressor op deze kabels lopen en bij een slechte las/aansluiting kan hier een behoorlijke overgangsweerstand ontstaan.
Wat daarvan het gevolg is legt X21R naadloos uit met bijbehorende berekeningen.
Mijn vermoeden is het volgende.
In het verleden is er sprake geweest van een slechte verdeling van de drie fases in huis / loods.
Pas nadat er een degelijke verdeling is gemaakt waarbij elke fase redelijk gelijk belast werd is het probleem met de compressor opgelost.
Conclusie in deze is dat er dus een fase behoorlijk is belast en misschien wel is overbelast.
Dit hoeft bij kortstondige overbelasting niet altijd tot een kapotte zekering te leiden maar kan op termijn wel degelijk een hoge weerstand geven in de aansluitingen/lassen.
Vandaar mijn opmerking om een andere fase te pakken.
Je zou op een zonnige dag ook de compressor eens kunnen starten, die loopt ook via de "loods"
Dan heb je ruim afname genoeg en elimineer je het traject richting huis.
Met andere woorden je verbruikt alle opgewekte zonne-energie rechtstreeks in de compressor.
Mocht er een probleem zijn in je bekabeling is dit vrij vlot uit te meten met ofwel een multimeter dan wel met een draaiende compressor en een amperetang.
Vindt het overigens wel vreemd dat de installateur hier nog geen meting op heeft losgelaten.
Jan
Je hebt een vrij zware compressor op deze kabels lopen en bij een slechte las/aansluiting kan hier een behoorlijke overgangsweerstand ontstaan.
Wat daarvan het gevolg is legt X21R naadloos uit met bijbehorende berekeningen.
Mijn vermoeden is het volgende.
In het verleden is er sprake geweest van een slechte verdeling van de drie fases in huis / loods.
Pas nadat er een degelijke verdeling is gemaakt waarbij elke fase redelijk gelijk belast werd is het probleem met de compressor opgelost.
Conclusie in deze is dat er dus een fase behoorlijk is belast en misschien wel is overbelast.
Dit hoeft bij kortstondige overbelasting niet altijd tot een kapotte zekering te leiden maar kan op termijn wel degelijk een hoge weerstand geven in de aansluitingen/lassen.
Vandaar mijn opmerking om een andere fase te pakken.
Je zou op een zonnige dag ook de compressor eens kunnen starten, die loopt ook via de "loods"
Dan heb je ruim afname genoeg en elimineer je het traject richting huis.
Met andere woorden je verbruikt alle opgewekte zonne-energie rechtstreeks in de compressor.
Mocht er een probleem zijn in je bekabeling is dit vrij vlot uit te meten met ofwel een multimeter dan wel met een draaiende compressor en een amperetang.
Vindt het overigens wel vreemd dat de installateur hier nog geen meting op heeft losgelaten.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
x21r
Ik zou ABSOLUUT geen motor laten draaien om te testen..omvormer kan afslaan om dat hij het niet meer begrijpt wat er gebeurt met het 230V net.
Dus gewoon bouwlamp gebruiken.
Dus eens even proberen uit te rekenen …
253v -230v=23Volt verlies …. bij 1200W en 230V geeft dat = 5,2Amper (1200/230=5,2)
Dus je totale weerstand in je kabel is dus 23Volt/5,2A = 4,4Ohm 23/5,2=4,4)
dit is per kabel 2,2 Ohm …
of een slecht kontact van bijna 3 Ohm … dit geeft een vermogen van 3Ohm x 5,2A =15,6Watt
dus dit word wel warm …..
Eigenlijk heeft 2x 10 meter 2,5 mm2 een totale weerstand van ongeveer 0,13 Ohm
Nu wachten op de zon
en meer informatie .
Nog een gedachte .. stel de omvormer zit achter een “hoofd” of grote schakelaar welke vroeger gewoon gebruikt werd om machines kompleet uit en aan te zetten.
Deze is dan behoorlijk “ingebrand”.. en kan een behoorlijke weerstand geven 1 a 2 Ohm
Bij vervanging van omvormer is deze schakelaar uit en aan gezet..en heeft nu iets lagere weerstand( kan volgende keer nog lager of hoger worden).
Dus gewoon bouwlamp gebruiken.
Dus eens even proberen uit te rekenen …
253v -230v=23Volt verlies …. bij 1200W en 230V geeft dat = 5,2Amper (1200/230=5,2)
Dus je totale weerstand in je kabel is dus 23Volt/5,2A = 4,4Ohm 23/5,2=4,4)
dit is per kabel 2,2 Ohm …
of een slecht kontact van bijna 3 Ohm … dit geeft een vermogen van 3Ohm x 5,2A =15,6Watt
dus dit word wel warm …..
Eigenlijk heeft 2x 10 meter 2,5 mm2 een totale weerstand van ongeveer 0,13 Ohm
Nu wachten op de zon
Nog een gedachte .. stel de omvormer zit achter een “hoofd” of grote schakelaar welke vroeger gewoon gebruikt werd om machines kompleet uit en aan te zetten.
Deze is dan behoorlijk “ingebrand”.. en kan een behoorlijke weerstand geven 1 a 2 Ohm
Bij vervanging van omvormer is deze schakelaar uit en aan gezet..en heeft nu iets lagere weerstand( kan volgende keer nog lager of hoger worden).
-
OBL-Rien
- Contacteer:
W = V * IAtlas schreef: Ja oké, heb ik gelezen, maar....kun je deze lager-school-boy eens simpel uitleggen waarom er wel een dag lang constant 1100 watt teruggeleverd kan worden bij wat bewolkt weer. Dat heeftie namelijk gedaan. Zolang er niet boven de 1200 watt aangevoerd wordt doetie het prima.
De afschakelspanning is fix = V(af)
Als W stijgt moet I dus toenemen.
V(af) = V(net) + V(verlies)
V(af) = fix
V(net) nemen we aan als fix
V(verlies) moet dan gestegen zijn.
V(verlies) = I(geleverd) * R(van de draden en overgangen)
I was gestegen, R blijft gelijk, dus V(verlies) is toegenomen.
=> V(af) wordt wel bereikt bij 1200W maar niet bij 1100W
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
- Atlas
Luitjes,
Vandaag direct even gebruik gemaakt van die felle momenten zon tussen al die wolken door.
Eerst die compressor van 7 kw opgestart tijdens een wolk voor de zon. Vervolgens de omvormer aangeschakeld. Liep dit keer op tot 3100 watt en ging toen op storing op dezelfde manier als gister bij die 1200 watt. Hij kan dus met een draaiend motor een flink aantal watt's meer leveren!
Dit nog een paar keer herhaald voor een check; maar de omvormer vertoonde steeds hetzelfde gedrag; hij "popte" eruit bij een voeding van steeds zo rond die 3100 watt.
We hebben dus wel iets geconstateerd!!!! toch mooi met dat toch simpel advies meer te weten komen!
maar....Hoe nu verder?
Atlas
Vandaag direct even gebruik gemaakt van die felle momenten zon tussen al die wolken door.
Eerst die compressor van 7 kw opgestart tijdens een wolk voor de zon. Vervolgens de omvormer aangeschakeld. Liep dit keer op tot 3100 watt en ging toen op storing op dezelfde manier als gister bij die 1200 watt. Hij kan dus met een draaiend motor een flink aantal watt's meer leveren!
Dit nog een paar keer herhaald voor een check; maar de omvormer vertoonde steeds hetzelfde gedrag; hij "popte" eruit bij een voeding van steeds zo rond die 3100 watt.
We hebben dus wel iets geconstateerd!!!! toch mooi met dat toch simpel advies meer te weten komen!
maar....Hoe nu verder?
Atlas
- Atlas
x21r:
Van schuur naar straatkabel als volgt:
1. schakelaar op omvormer zelf
Hiertussen: vervolgens ca 15meter 2,5 kwadraad naar meterkast.
2.aardlekautomaat in meterkast op meterbord (was voor de zekerheid gister al verwisseld)
3.schakelaar voor totale afschakeling in meterkast schuur op meterbord
Hiertussen: ca 18 meter grondkabel dikte buitenwerks 23 mm naar meterkast Woning
4.schakelaar totaal voor apart uitzetten schuurvoeding in meterkast woning.
5.stoppen (25 ampere)
5.aardlekschakelaar op meterbord in woning als laatste.
zou die 2,5 kwadraad te dun zijn?
Dank voor je bijdrage
Atlas
Sorry ik heb je bericht te laat gelezen. Er zitten tussen de panelen en de uiteindelijke straatleiding meerdere schakelaarsNog een gedachte .. stel de omvormer zit achter een “hoofd” of grote schakelaar welke vroeger gewoon gebruikt werd om machines kompleet uit en aan te zetten.
Bij vervanging van omvormer is deze schakelaar uit en aan gezet..en heeft nu iets lagere weerstand ( kan volgende keer nog lager of hoger worden).
Van schuur naar straatkabel als volgt:
1. schakelaar op omvormer zelf
Hiertussen: vervolgens ca 15meter 2,5 kwadraad naar meterkast.
2.aardlekautomaat in meterkast op meterbord (was voor de zekerheid gister al verwisseld)
3.schakelaar voor totale afschakeling in meterkast schuur op meterbord
Hiertussen: ca 18 meter grondkabel dikte buitenwerks 23 mm naar meterkast Woning
4.schakelaar totaal voor apart uitzetten schuurvoeding in meterkast woning.
5.stoppen (25 ampere)
5.aardlekschakelaar op meterbord in woning als laatste.
zou die 2,5 kwadraad te dun zijn?
Dank voor je bijdrage
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 18 apr 2012, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Wat Jan al zei: andere fase aansluiten.