even een paar vragen ivm nieuwe kachel
Moderator: Moderators
-
henkie119
even een paar vragen ivm nieuwe kachel
hallo mensen
ik ben nieuw hier en ik heb al veel gelezen op dit handige en super leuke forum.
maar ik heb eigenlijk nog geen antwoorden op mijn vragen.
dus ik heb mij maar even aangemeld en hopen dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.
ik ga binnen kort uit huis en nu krijgen we ook een hout kachel.
een barbas beaufire een mooie kachel vind ik zelf.
ik kan al wel wat stoken omdat we nu thuis ook een kachel hebben.
maar toch zit ik nog met vragen.
1- thuis werken wij met een keerklep in het rookkanaal.
zelf vind ik dit super makkelijk Primaire luchttoevoer-schuif dicht. en de secundaire helemaal los.
en dan met de keer klep het vuur regelen. (zo moet dat toch?).
maar onze nieuwe kachel heeft geen keer klep. dus moeten we dat regelen met de secundaire schuif.
de vraag is. is dit nu beter of niet. het lijkt mij dat je nu veel zenuwachtigere vlammen krijgt voor de raampjes wat ik zelf niet mooi vind.
dus de vraag is is het makkelijker om er een keerklep in te zetten?
en komt dit de verbranding ten goede
2- in de bijlage kun je zien dat er een remplaat set voor deze kachel kunt bestellen.
wat kun je hier mee en waar dient het voor.
ook kun je deze met een handel verstellen hoe weet je nu of deze klep goed staat.
ik heb hier geen ervaring mee dus vandaar.
3- en een vraag met betrekking op vraag 1.
heeft iemand wel eens geprobeerd op een keer klep zelf regelend te maken.
ik bedoel dat je een waarde instelt van 300 graden rookgas.
en dat de klep dan deze temperatuur aan houd door dat af te regelen.
door open en dicht te gaan.
omdat je dan altijd een goede verbranding krijgt toch? mits je de temp maar hoog genoeg instelt.
omdat dit best wel makkelijk te maken zal zijn vroeg ik mij dit af.
al vast bedank voor de antwoorden.
dan wacht ik af wat de antwoorden zijn
mvg henkie
ik ben nieuw hier en ik heb al veel gelezen op dit handige en super leuke forum.
maar ik heb eigenlijk nog geen antwoorden op mijn vragen.
dus ik heb mij maar even aangemeld en hopen dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.
1- thuis werken wij met een keerklep in het rookkanaal.
zelf vind ik dit super makkelijk Primaire luchttoevoer-schuif dicht. en de secundaire helemaal los.
en dan met de keer klep het vuur regelen. (zo moet dat toch?).
maar onze nieuwe kachel heeft geen keer klep. dus moeten we dat regelen met de secundaire schuif.
de vraag is. is dit nu beter of niet. het lijkt mij dat je nu veel zenuwachtigere vlammen krijgt voor de raampjes wat ik zelf niet mooi vind.
dus de vraag is is het makkelijker om er een keerklep in te zetten?
en komt dit de verbranding ten goede
2- in de bijlage kun je zien dat er een remplaat set voor deze kachel kunt bestellen.
wat kun je hier mee en waar dient het voor.
ook kun je deze met een handel verstellen hoe weet je nu of deze klep goed staat.
ik heb hier geen ervaring mee dus vandaar.
3- en een vraag met betrekking op vraag 1.
ik bedoel dat je een waarde instelt van 300 graden rookgas.
en dat de klep dan deze temperatuur aan houd door dat af te regelen.
door open en dicht te gaan.
omdat je dan altijd een goede verbranding krijgt toch? mits je de temp maar hoog genoeg instelt.
omdat dit best wel makkelijk te maken zal zijn vroeg ik mij dit af.
al vast bedank voor de antwoorden.
mvg henkie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Chicken Power
Re: even een paar vragen ivm nieuwe kachel
Hallo Henkie, zeer van harte welkom op dit forum!
Gezien de oorsprong en inhoud van de vragen die je stelt, ben je hier zeker op de juiste plek; inhoudelijke, en onderbouwde antwoorden gaan daar zeker op volgen.
Mijn inbreng in eerste termijn zal slechts bestaan om je leuke, en vooral pakkende verhaal qua interpunctie (hoofdletters, komma’s, punten en dergelijke) eerst is goed voor elkaar te krijgen.
Zoals je het nu doet, is mij namelijk een gruwel in het bezigen van het Nederlands bij het leuke verhaal /vragen die je hebt, zoals je die in geschrift bezigt.
Hopeloos, en daardoor af te wijzen, ordinair “telefoontekstverwerking in spraak/geschrift” (eigennamen zoals Henkie zijn altijd met een hoofdletter!).
Helaas meer dan genoeg academisch gevormde mensen die dat ook al niet meer weten, dus je zit echt niet in erg slecht gezelschap.
Afijn, dat doe ik ook niet altijd even goed, en het is ook geen noodzaak naar een overdrachtelijke conversatie in antwoorden naar jou. Er is hier zeker iemand die de vinger nog wat scherper op de gevoelige plek kan leggen.
Maar indien je deze vingerwijzing op pakt, mag je ook verwachten dat beantwoorders ook wat meer moeite doen om jou goed uit te leggen waar het in casu op neer komt.
Kort en goed, het goed verzorgen van de Nederlandse taal is eigenlijk ook een vorm van beleefdheid die helaas ondergewaardeerd wordt.
Dus hierbij een poging tot een vertaling naar een wat meer aangenaam leesbare versie:
Groet, Cp
Gezien de oorsprong en inhoud van de vragen die je stelt, ben je hier zeker op de juiste plek; inhoudelijke, en onderbouwde antwoorden gaan daar zeker op volgen.
Mijn inbreng in eerste termijn zal slechts bestaan om je leuke, en vooral pakkende verhaal qua interpunctie (hoofdletters, komma’s, punten en dergelijke) eerst is goed voor elkaar te krijgen.
Zoals je het nu doet, is mij namelijk een gruwel in het bezigen van het Nederlands bij het leuke verhaal /vragen die je hebt, zoals je die in geschrift bezigt.
Hopeloos, en daardoor af te wijzen, ordinair “telefoontekstverwerking in spraak/geschrift” (eigennamen zoals Henkie zijn altijd met een hoofdletter!).
Helaas meer dan genoeg academisch gevormde mensen die dat ook al niet meer weten, dus je zit echt niet in erg slecht gezelschap.
Afijn, dat doe ik ook niet altijd even goed, en het is ook geen noodzaak naar een overdrachtelijke conversatie in antwoorden naar jou. Er is hier zeker iemand die de vinger nog wat scherper op de gevoelige plek kan leggen.
Maar indien je deze vingerwijzing op pakt, mag je ook verwachten dat beantwoorders ook wat meer moeite doen om jou goed uit te leggen waar het in casu op neer komt.
Kort en goed, het goed verzorgen van de Nederlandse taal is eigenlijk ook een vorm van beleefdheid die helaas ondergewaardeerd wordt.
Dus hierbij een poging tot een vertaling naar een wat meer aangenaam leesbare versie:
Hallo mensen!henkie119 schreef:hallo mensen
Ik ben nieuw hier, en ik heb al veel gelezen op dit handige- en superleuke forum. Maar ik heb eigenlijk nog geen antwoorden op mijn vragen. Dus ik heb mij maar even aangemeld en hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Ik ga binnen kort uit huis en nu krijgen we ook een houtkachel. Een Barbas Beaufire; een mooie kachel vind ik zelf. Ik kan al wel wat stoken omdat we nu thuis ook een kachel hebben. Maar toch zit ik nog met vragen.henkie119 schreef:ik ben nieuw hier en ik heb al veel gelezen op dit handige en super leuke forum. maar ik heb eigenlijk nog geen antwoorden op mijn vragen.
1- Thuis werken wij met een keerklep in het rookkanaal. Zelf vind ik dit supermakkelijk. Primaire luchttoevoer-schuif dicht. En de secundaire helemaal los. En dan met de keerklep het vuur regelen (zo moet dat toch?). Maar onze nieuwe kachel heeft geen keerklep. Dus moeten we dat regelen met de secundaire schuif. De vraag is: is dit nu beter of niet? Het lijkt mij dat je nu veel zenuwachtigere vlammen krijgt voor de raampjes, wat ik zelf niet mooi vind. Dus de vraag is, is het makkelijker om er een keerklep in te zetten? En komt dit de verbranding ten goede?henkie119 schreef:1- thuis werken wij met een keerklep in het rookkanaal.
zelf vind ik dit super makkelijk Primaire luchttoevoer-schuif dicht. en de secundaire helemaal los. en dan met de keer klep het vuur regelen. (zo moet dat toch?).
maar onze nieuwe kachel heeft geen keer klep. dus moeten we dat regelen met de secundaire schuif. de vraag is. is dit nu beter of niet. het lijkt mij dat je nu veel zenuwachtigere vlammen krijgt voor de raampjes wat ik zelf niet mooi vind. dus de vraag is is het makkelijker om er een keerklep in te zetten? en komt dit de verbranding ten goede
2- In de bijlage kun je zien dat er een remplaat-set voor deze kachel is te bestellen. Wat kun je hier mee en waar dient het voor? Ook kun je deze met een handel verstellen. Hoe weet je nu of deze klep goed staat? Ik heb hier geen ervaring mee, dus vandaar.henkie119 schreef:2- in de bijlage kun je zien dat er een remplaat set voor deze kachel kunt bestellen. wat kun je hier mee en waar dient het voor. ook kun je deze met een handel verstellen hoe weet je nu of deze klep goed staat. ik heb hier geen ervaring mee dus vandaar.
3- En een vraag met betrekking op vraag 1: - Heeft iemand wel eens geprobeerd op een keerklep zelfregelend te maken? Ik bedoel dat je een waarde instelt van 300 graden rookgas. En dat de klep dan deze temperatuur aan houdt door dat af te regelen. Door open en dicht te gaan. Omdat je dan altijd een goede verbranding krijgt toch? Mits je de temperatuur maar hoog genoeg instelt. Omdat dit best wel makkelijk te maken zal zijn vroeg ik mij dit af.henkie119 schreef:3- en een vraag met betrekking op vraag 1.
ik bedoel dat je een waarde instelt van 300 graden rookgas. en dat de klep dan deze temperatuur aan houd door dat af te regelen. door open en dicht te gaan. omdat je dan altijd een goede verbranding krijgt toch? mits je de temp maar hoog genoeg instelt. omdat dit best wel makkelijk te maken zal zijn vroeg ik mij dit af.
Alvast bedankt voor de antwoorden, ik wacht af wat de antwoorden zijn!henkie119 schreef:al vast bedank voor de antwoorden.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
Dutch John
Hallo Henkie,
Welkom.
Een keerklep of rookgasklep smoort de rookgasstroom. Het vlakt pieken in de trek wat af en geeft zo een rustiger vuur. Vroeger vrij algemeen, nu steeds vaker weggelaten. Omdat het de rookgassen smoort, is de intredesnelheid van de verbrandingslucht langzamer. Vandaar het rustige vuur. Het gebruik van een rookgasklep is een balanceeract. Je wilt ten alle tijde een onderdruk in de kachel. Teveel hout en luchttoevoer in combinatie met een rookgasklep die gesmoord staat kan een overdruk opleveren met als gevolg stank en mogelijke koolmonoxidevergiftiging. De moderne kachels met gerichte primaire en secundaire lucht hebben waarschijnlijk geen baat bij een rookgasklep.
Je regelt het vuur met de hoeveelheid hout. Navenant hout pas je op gevoel de hoeveelheid lucht aan. Dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld de secundaire luchtklep vol open moet staan, integendeel, een overmaat lucht koelt het vuur. Wordt het te warm in de kamer en je hebt veel hout geladen, dan zet je een raam open. Maar nooit met kleppen gaan smoren. Een kachelruitje mag tijdens de opstart wat vuil worden, maar gedurende de stook dient het kraakhelder schoon te branden. Na de stook is de hele verbrandingsruimte lichtgrijs tot wit. Dat heldere ruitje en de witte ruimte zijn je stookdiploma. Hieruit volgt dat een kachel de nacht doorhelpen dmv een dikke klos en gemoorde lucht, gelijk staat aan vloeken in de kerk. Overigens de perfecte strategie om op termijn een schoorsteenbrand te kweken.
Samengevat: het vuur is altijd heet en fel. De grootte van het vuur regel je met het hout. De benodigde hoeveelheid lucht is een kwestie van leren en ervaring.
Een rookgastemperatuur van 300 graden is veel te hoog. Goed voor oude kachels met een ongeïsoleerde schoorsteen. Een moderne kachel met goede warmtewisseling kan met 150 graden uit de voeten, maar vraagt wel om een geïsoleerde schoorsteen.
Lees ook de wiki: http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Beter_stoken
Groet,
DJ
Welkom.
Een keerklep of rookgasklep smoort de rookgasstroom. Het vlakt pieken in de trek wat af en geeft zo een rustiger vuur. Vroeger vrij algemeen, nu steeds vaker weggelaten. Omdat het de rookgassen smoort, is de intredesnelheid van de verbrandingslucht langzamer. Vandaar het rustige vuur. Het gebruik van een rookgasklep is een balanceeract. Je wilt ten alle tijde een onderdruk in de kachel. Teveel hout en luchttoevoer in combinatie met een rookgasklep die gesmoord staat kan een overdruk opleveren met als gevolg stank en mogelijke koolmonoxidevergiftiging. De moderne kachels met gerichte primaire en secundaire lucht hebben waarschijnlijk geen baat bij een rookgasklep.
Je regelt het vuur met de hoeveelheid hout. Navenant hout pas je op gevoel de hoeveelheid lucht aan. Dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld de secundaire luchtklep vol open moet staan, integendeel, een overmaat lucht koelt het vuur. Wordt het te warm in de kamer en je hebt veel hout geladen, dan zet je een raam open. Maar nooit met kleppen gaan smoren. Een kachelruitje mag tijdens de opstart wat vuil worden, maar gedurende de stook dient het kraakhelder schoon te branden. Na de stook is de hele verbrandingsruimte lichtgrijs tot wit. Dat heldere ruitje en de witte ruimte zijn je stookdiploma. Hieruit volgt dat een kachel de nacht doorhelpen dmv een dikke klos en gemoorde lucht, gelijk staat aan vloeken in de kerk. Overigens de perfecte strategie om op termijn een schoorsteenbrand te kweken.
Samengevat: het vuur is altijd heet en fel. De grootte van het vuur regel je met het hout. De benodigde hoeveelheid lucht is een kwestie van leren en ervaring.
Een rookgastemperatuur van 300 graden is veel te hoog. Goed voor oude kachels met een ongeïsoleerde schoorsteen. Een moderne kachel met goede warmtewisseling kan met 150 graden uit de voeten, maar vraagt wel om een geïsoleerde schoorsteen.
Lees ook de wiki: http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Beter_stoken
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Erikvr
Hoi Henkie,
Welkom op het taal-correctie forum
Die Beaufire is al een oud model van Barbas, ik heb zelf een vergelijkbaar model gehad. Deze heeft bijvoorbeeld geen schone ruit verbranding, wat altijd resulteert in zwarte ruitjes.
De remplaat in de bijlage is de ingebouwde vlamkeerplaat, deze verhoogt het rendement van de kachel, het zorgt ervoor dat de rookgassen via een omweg het rookkanaal ingaan. Is al ingebouwd in de kachel overigens.
De binnenbekleding van deze kachel is van gietijzer, moderne kachels hebben vaak een vermiculite (kleiplaat) binnenbekleding, wat zorgt voor een betere isolatie en hogere verbrandingstemperatuur. Verder werkt deze kachel alleen goed met de optionele ventilatoren, die de warme lucht de kamer inblazen.
Over de secundaire luchttoevoer; bij de meeste kachels moet deze gewoon volledig openstaan. Alleen bij harde trek (bv storm) kun je deze wat dicht zetten.
groeten
Erik
Welkom op het taal-correctie forum
Die Beaufire is al een oud model van Barbas, ik heb zelf een vergelijkbaar model gehad. Deze heeft bijvoorbeeld geen schone ruit verbranding, wat altijd resulteert in zwarte ruitjes.
De remplaat in de bijlage is de ingebouwde vlamkeerplaat, deze verhoogt het rendement van de kachel, het zorgt ervoor dat de rookgassen via een omweg het rookkanaal ingaan. Is al ingebouwd in de kachel overigens.
De binnenbekleding van deze kachel is van gietijzer, moderne kachels hebben vaak een vermiculite (kleiplaat) binnenbekleding, wat zorgt voor een betere isolatie en hogere verbrandingstemperatuur. Verder werkt deze kachel alleen goed met de optionele ventilatoren, die de warme lucht de kamer inblazen.
Over de secundaire luchttoevoer; bij de meeste kachels moet deze gewoon volledig openstaan. Alleen bij harde trek (bv storm) kun je deze wat dicht zetten.
groeten
Erik
groet,
Erik
Erik
-
henkie119
hallo
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben al heel wat wijzer geworden nu. En ik denk dat de overweging om er een nieuwe kachel in te zetten. Nu nog moeilijker is geworden.
Omdat ik het ook wel mooi zal vinden als de kachel op de cv is aangesloten.
Denk ik toch nu wel serieus na om een nieuwe kachel te kopen.
Zo ben ik ook bezig met een project. Om een soort motor te bouwen die op een temperatuur werkt tussen de 40 en 80 graden. en daar kan ik dan mooi de hout cv kachel voor gebruiken.
Verder heeft de kachel wel een kachel ventilator hoor Erik.
Maar als jij zegt dat de kachel geen systeem heeft voor schone ruiten. Dan ga ik mij daar
toch gigantisch aan ergeren.
Verder over de schoor steen weet ik niks. Het is een huis van 1954 dus het zal wel een gemetselde schoorsteen zijn.
Voor de rest wou ik nog vragen of er niemand is die bij een gewone hout kachel de rookgas klep automatisch heeft gemaakt.
met vriendelijke groeten
Henkie
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben al heel wat wijzer geworden nu. En ik denk dat de overweging om er een nieuwe kachel in te zetten. Nu nog moeilijker is geworden.
Omdat ik het ook wel mooi zal vinden als de kachel op de cv is aangesloten.
Denk ik toch nu wel serieus na om een nieuwe kachel te kopen.
Zo ben ik ook bezig met een project. Om een soort motor te bouwen die op een temperatuur werkt tussen de 40 en 80 graden. en daar kan ik dan mooi de hout cv kachel voor gebruiken.
Verder heeft de kachel wel een kachel ventilator hoor Erik.
Maar als jij zegt dat de kachel geen systeem heeft voor schone ruiten. Dan ga ik mij daar
toch gigantisch aan ergeren.
Verder over de schoor steen weet ik niks. Het is een huis van 1954 dus het zal wel een gemetselde schoorsteen zijn.
Voor de rest wou ik nog vragen of er niemand is die bij een gewone hout kachel de rookgas klep automatisch heeft gemaakt.
met vriendelijke groeten
Henkie
-
Erikvr
zo Henkie, nu gaat het wel veel verschillende kanten op, je gaat de (CV)kachel gebruiken om een te bouwen motor op aan te sluiten? dat zijn ambitieuze plannen. Misschien kan je op de http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=989 posts van Michel eens kijken?
groeten
Erik
groeten
Erik
groet,
Erik
Erik
-
henkie119
hallo
Ja erik ik raak een beetje off-topic zo.
Maar dat verhaal van Michel heb ik als gelezen. Een paar keer zelfs.
En heb er al heel wat van opgestoken. Maar ik wou het anders doen.
Het lijkt mij interessant om energie te halen uit warmte uit bijvoorbeeld water van 80-90 graden.
Denk hierbij aan een biogas installatie of een verbranding's motor.
het koelwater wordt vaak in de lucht geblazen ( denk aan een auto). Of wordt gebruikt voor een zwembad of kippen schuur te verwarmen.
Maar dit terzijde ik ben al een eind op weg. En kwam hier voor een uitleg over mijn toekomstige kachel.
Mijn vraag aan jou Erik welk type kachel had jij dan?
En beviel je de kachel wel dan.
groeten
Roelof
Ja erik ik raak een beetje off-topic zo.
Maar dat verhaal van Michel heb ik als gelezen. Een paar keer zelfs.
En heb er al heel wat van opgestoken. Maar ik wou het anders doen.
Het lijkt mij interessant om energie te halen uit warmte uit bijvoorbeeld water van 80-90 graden.
Denk hierbij aan een biogas installatie of een verbranding's motor.
het koelwater wordt vaak in de lucht geblazen ( denk aan een auto). Of wordt gebruikt voor een zwembad of kippen schuur te verwarmen.
Maar dit terzijde ik ben al een eind op weg. En kwam hier voor een uitleg over mijn toekomstige kachel.
Mijn vraag aan jou Erik welk type kachel had jij dan?
En beviel je de kachel wel dan.
groeten
Roelof
-
Erikvr
Hoi Roelof,
Interesting, hou ons op de hoogte..
Ik had een barbas inzetkachel, een voorloper van de Beaufire. Als inzetkachel niets mis mee , is ook een kwestie van smaak. Behalve die ventilatoren de hele avond..Omdat ik de schouw eruit wilde heb ik ook een vrijstaande kachel gekocht.
groeten
Erik
Interesting, hou ons op de hoogte..
Ik had een barbas inzetkachel, een voorloper van de Beaufire. Als inzetkachel niets mis mee , is ook een kwestie van smaak. Behalve die ventilatoren de hele avond..Omdat ik de schouw eruit wilde heb ik ook een vrijstaande kachel gekocht.
groeten
Erik
groet,
Erik
Erik