schouwbrand mogelijk als volledig verticaal rookkanaal?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rom

schouwbrand mogelijk als volledig verticaal rookkanaal?

Bericht door rom »

hey allen,
hoe ik het begrijp, heb je meer kans op schouwbrand als je vb dennenhout verbrandt, omdat er dan meer neerslag is in het rookkanaal. Maar hoe ik het zie, kan je geen neerslag hebben als je rookkanaal recht naar boven is, zonder enige bocht (tenzij wat minieme diameter-verschillen bij overgangen naar volgende stukken.). Geen neerslag= geen risico op schouwbrand.
Right?
Dutch John

Re: schouwbrand mogelijk als volledig verticaal rookkanaal?

Bericht door Dutch John »

Wrong. Neerslag is damp/gas dat condenseert op een kouder vlak. Heeft weinig te maken met de richting van de stroming.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In 3 tekstregels zit niet 1 correct aangenomen issue. Enkel je conclusie: geen neerslag = geen brand. Maar geen neerslag = ook geen brandend kacheltje..

Aanslag in de schoorsteen heeft niks met de houtsoort te maken, enkel met de droogte van het hout.
Aanslag heeft niks metd e schoorsteenrichting te maken, maar met temperatuurverschillen.
Aanslag heeft niks met diameters te maken.

Lees eerst nog maar eens goed over wat stoken eigenlijk inhoud, volgens mij heb je dat nog niet veel gedaan.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat van dennenhout en aanslag hoor ik vaker. Tot nu toe zijn dat allemaal mensen met een metalen kachel, meestal overmaats gekocht. Bij stoken moet dan al snel de luchtinlaat beperkt worden waardoor er een heerlijk geurende melange van teer en creosoot richting schoorsteen gaat. Ivm hars in het naaldhout kan dit misschien wel meer zijn dan bij loofhout.

Moraal van dit verhaal: kachel zo klein mogelijk kopen en volop stoken, of beter een massakachel gebruiken. Deze kun je volop stoken zonder dat het te warm wordt in de ruimte waar deze staat. In mijn schoorsteen zit alleen maar wat droge as. Met een doekje van je vingers te poetsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rom

Bericht door rom »

Ik heb een Barbas Eco 400 met een dubbelwandige inox rookkanaal van 15cl diameter.

JantjeV8: en welke site raad je me dan precies aan om te lezen, want ik snap er blijkbaar inderdaad niets van.
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

Ik heb vorig jaar (tegen beter weten in) :oops: geprobeerd om ruim 4 jaar oud kurkdroog dennenhout zonder bast te stoken.
Het hout brande zeer goed. Na ca. drie weken zag ik de vlammen uit de schoorsteen komen en deze bleef na het uitzetten van de kachel lang nagloeien. Schoorsteen schoongemaakt en het dennenhout in de ton opgebrand (zonde maar ik had de ruimte nodig).

gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Johndc

Bericht door Johndc »

@rom, ik heb het idee dat je bij het laden van je kachel het ding gewoon volpropt en er dan de vlam in steekt.
En JantjeV8 bedoeld dat je best even dit forum uitpluist. Alhoewel ik moet toegeven dat het bos iets te groot is geworden om de juiste boom nog te vinden :mrgreen:
Maar...er zou beterschap op til zijn door deze "discussie" op te splitsen.
De bedoeling bij hout "stoken" is van je kachel zo snel mogelijk op temp. te brengen. Dus best eerst (ook weer niet te veel) kleine stukjes hout branden tot het ding heet staat. Dan pas de dikkere stukken er in zonder weer te overladen. Want dat werkt die vervelende neerslag in de hand.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

@Rom: Ik bedoel bijvoorbeeld deze site, hier komt zo verschrikkelijk veel informatie bij elkaar, daar moet je toch een heel eind mee kunnen komen. En zowel over rookkanalen en het stoken van dennehout is hier legio info te vinden.

@Sathopper: Als je goed heet stookt met droog denne/spar/conifeer hout, (dennehout is na 1 jaar op de wind al hartstikke goed stookbaar) heb ik nog nooit vervelende ervaringen gehad, kruiwagens tegelijk verstookt. Het gaat problemen opleveren als je stooktemperatuur te laag is. Dat kan dus door teveel vocht of een verkeerde luchthuishouding in je kachel, of door je stookwijze.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wie van de heren kan ik uitdagen om een stukje in de wiki te schrijven over "beter stoken"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

JantjeV8 schreef:@Sathopper: Als je goed heet stookt met droog denne/spar/conifeer hout, (dennehout is na 1 jaar op de wind al hartstikke goed stookbaar) heb ik nog nooit vervelende ervaringen gehad, kruiwagens tegelijk verstookt. Het gaat problemen opleveren als je stooktemperatuur te laag is. Dat kan dus door teveel vocht of een verkeerde luchthuishouding in je kachel, of door je stookwijze.
Mogelijk zou het kunnen maar ik ga het risico niet meer nemen met mijn oud Hollandse pannen voorzien van veel vogelnestjes. Je hebt maar één vonkje nodig voor een hoop ellende. Ik ga in de toekomst nog meer dennenbomen omzagen en ze mogen gratis opgehaald worden ik wil mijn vingers er niet aan branden.

gr
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Erikvr

Bericht door Erikvr »

In zuid Duitsland en Oostenrijk stoken ze alleen maar dennenhout, zonder problemen. Iets gaat er dus niet goed
groet,
Erik
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

kockie schreef:Wie van de heren kan ik uitdagen om een stukje in de wiki te schrijven over "beter stoken"
Ik heb een PB gehad, uitdaging is inmiddels aangenomen, meer als het werk is ingeleverd.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag,

Ik stook met twee kachels; Allebeide hetzelfde merk. Beiden gietijzer met vuurvaste stenen aan binnenzijde.
1e hout-cv-kachel. ca 15-17 KW
2e Traditionele kachel ca 7 KW.
Beide kachels komen op één stenen schoorsteenkanaal ( van die gemetselde terracotta elementen, mooi rond 22 cm van binnen)uit.
In beiden heb ik gedurende de afgelopen jaren alle houtsoorten gestookt met echt alleen, ik herhaal ALLEN MAAR! droog, kurkdroog hout
Beide kachels worden altijd met open luchttoelaat gestookt (tenzij bij storm en streng vriezen; dan wordt de lucht toevoer soms ietwat geknepen vanwege de te hoge trek)
Beide kachels hebben eerst ca 2 meter stalen pijp voordat ze in het gemetselde kanaal uitkomen.
In beide kachels heb ik nu zo ongeveer wel alles uitgeprobeerd; in beide kachels alleen maar vuren/dennen/grenen hout. In beide kachels alleen maar eiken hout. In beide kachels gemixt hout.
Nog nooit heb ik iets van een glansachtig of creosootachtig roet kunnen ontdekken tijdens het vegen. Zowel niet in de stalen pijpen als in de stenen schoorsteen. Op zich is dat een teken van droog en verantwoord stoken (zegt ook de schoorsteenveger die eigenlijk alleen maar langskomt omdat de verzekering dat vraagt)

Enig vergelijk met 2 van dergelijke kachels lijkt mogelijk.
Mijn ervaring is het volgende:
-Wat ik ook stook, altijd is er veel aanslag. In de hout-cv-pijp wel meer dan in die van 7 Kw. In deze pijp zijn de "vlokken-roet"deeltjes ook iets groter dan in die van 7 kw alwaar het meer poederig is.
-bij het stoken van alleen eiken neemt het "vlok-achtige" iets af en wordt de structuur poeder-achtig, wordt dus iets minder roet maar het is zeker nog aanwezig.
-hout-cv verbrand zo wie zo minder goed dan een traditionele kachel.

Mijn conclusie:
Wat voor kachel ook; je zult altijd transport hebben van kleine onverbrande deeltjes roet. Deze worden door trek in de kachel meegezogen worden het rook kanaal in. Hier zetten ze zich vast door temperatuurverschillen, verminderde trek etc.
Stoken zonder aanslag gaat niet, ook niet bij alleen een verticale pijp. Daarvoor heb je 100% verbranding nodig en dat gaat nu eenmaal niet met traditionele brandende kachels.
Een sterk verschil met houtvergassers trouwens; deze verbranden bijna 100% heb ik mogen constateren bij NCK. Het is dat zijn verzekering hem anders verplicht maar hij zou met zijn Frölich houtvergasser gerust 1 x per 3 jaar kunnen vegen.

@ ROM (we horen trouwens niet veel meer van je)
Oja, mocht je vraag en constatering ingegeven zijn door een veegbeurt te willen besparen; doe het niet!!! niet alleen om een schoorsteenbrand te voorkomen, maar ook omdat het roet een goede indicatie geeft van of je al dan niet goed stookt.

Atlas
ruudje

Bericht door ruudje »

ik heb tweemaal al een schouwbrand gehad;
gelukkig was ik telkens thuis en kon ik onmiddellijk ingrijpen.
de oorzaak was onze houtkachel ( houtvergasser) van het merk ATTACK.
een goedkope vergasser die niet goed afgeregeld stond en die geen zuivere verbranding had.
normaal gezien ging de verkoper nog langskomen om de kachel af te regelen maar we hebben die persoon nooit meer gezien.
Dus een goeie raad laat jullie adviseren door personen die er iets van weten en koop zeker en vast geen goedkope houtvergasser en zeker geen merk zoals ATTACK want service laat heel wat te wensen over.
Tim

Bericht door Tim »

Ruudje,

Had je die van de fabrikant of via een tussenpersoon? Normaal gesproken verloopt de service, bij nalaten van de tussenpersoon, via de fabrikant. Ik geloof niet dat een fabrikant er belang bij heeft te leveren aan slechte tussenpersonen.

Doet de ketel het nu wel dan, of heb je wat anders?

Tim
Plaats reactie