CV-houtkachel op Atag Q-solar leegloopsystem.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Re: CV-houtkachel op Atag Q-solar leegloopsystem.

Bericht door Chicken Power »

Dag Maarten, leuk om de voortgang te zien!

Nu deze constructie praktisch te zien is, wordt het me duidelijk dat je met waterkasten werkt. Ook daarom is het op afschot maken een goede gedachte geweest.

Is ie helemaal van staal of ook nog RVS?

Voor de capaciteit ben ik niet zo bang, zaak is denk wel dat je de schoorsteenklep op de kachel niet meer gebruikt, maar er een na de WW zet. De mate van warmte overdracht zal hier sterk afhangen van de snelheid der rookgassen.

Kijk maar eens naar de WW van je gasketel, hoe groot is die en wat voor capaciteit komt daar wel niet uitrollen!

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik zit dit nou ook even met een bakske koffie in de hand door te lezen. Nou ben ik zelf ook wel van de knutsel en freubel, maar heb toch nog m'n bedenken over het effect van die wisselaar.

Hij wordt vertikaal in de schouw ingebouwd. Dus van onderaf komt ca.260gr rookgas in aanraking met de onderste buizen. Daar koelt de rookgas af door de warmte aan de buizen/water over te brengen. De grootste overdracht zal nderaan plaats vinden omdat daar de delta T tussen water en rookgas het grootst is.

Als dan de rookgas verder stijgt, koelt hij dan de hoger gelegen buizen die door de rookgas onderaan flink opgewarmd zijn juist niet weer af?

Kun je de wisselaar niet beter plat gelegd inbouwen?

@Cp:
Qua duurzaamheid zou je die wisselaar beter van rvs kunnen bouwen. Qua geleiding echter niet. Voor de warmteoverdracht is staal beter dan rvs, of aluminium da's nog beter.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha Jan,

Het is natuurlijk zo dat dit nooit een HR installatie met condensatie gaat worden.

Vandaar dat deze gelijkstroom- WW meer dan toereikend voor dit concept en vermogen is, het beperkt aanslag en vervuiling al door het ontwerp.

De aspecten van staal, RVS en alu zijn mij bekend, ik vroeg me alleen af wat Nono gebruikt heeft. En ik ben benieuwd hoe die samenstelling zich in de praktijk zal houden.

Niet uit angst of zo, maar gewoon wat de gebruikservaring gaat worden.

Groet, Cp

edit: tegenstroom > gelijkstroom
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 19 mar 2012, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Da's altijd wel interessant
Nono

Bericht door Nono »

De gehele wisselaar wordt van staal gemaakt, de delen die de warmte overdragen van 3mm
en de rest van 1mm.

Het op afschot maken is zeker een goed plan geweest. Voor de veiligheid, voor het schoonbranden en hopelijk ook voor de levensduur.
Het insteek was; een zo groot mogelijk oppervlak, en een zo klein mogelijke waterinhoud.

Gisteren tijdens het knutselen ontstond het idee om de rookgassen van bovenaf in te voeren.
Dit zal het afkoelen van de rookgassen zeker ten goede komen.
Maar je creëert dan een soort van sifon wat de trek tijdens de opstartfase niet ten goede komt denk ik.
En dan heb ik het niet eens over de vervuiling met alle ellende van dien die zich onder in kan gaan ophopen.
Maar door dit idee heb ik toch besloten de kappen voor de rookgassen niet vast te lassen maar met bouten vast te zetten, zodat ik die eventueel makkelijk kan vervangen.

Maar misschien wel leuk om dit eens buiten te testen voor ik hem in de schouw inbouw.
Gewoon voor de lol. :D
JantjeV8 schreef: Als dan de rookgas verder stijgt, koelt hij dan de hoger gelegen buizen die door de rookgas onderaan flink opgewarmd zijn juist niet weer af?

Kun je de wisselaar niet beter plat gelegd inbouwen?
Plat leggen gaat niet lukken de schouw is 20cm dik en daar moet hij in komen.

Wat CP al aangaf: het gaat geen condenserende WW worden. De temp van de WW zal min. 65°C zijn.

Maarten
.
Nono

Bericht door Nono »

Zaterdag nog wat verder gegaan met de wisselaar.
De wisselaar zelf is klaar en het materiaal voor de "kappen" ligt klaar en moet worden gelast.
warmtewisselaar 31-03-2012 009.JPG
warmtewisselaar 31-03-2012 017.JPG
warmtewisselaar 31-03-2012 018.JPG
Het afpersen ging wat minder goed, er zitten wat lekjes in, en dat moet nog gemaakt worden.

En even vergeten dat de werkplaats onderop in een appartementencomplex zit en in de waterleiding waarschijnlijk een hydrofoor zit.
Dat ding werd dus op geblazen en lijkt nu wel een ballonnetje. :mrgreen:
De zijwanden zijn 3x zo dik geworden. Dus de volgende keer maaar even een manometerje meenemen. :lol:
De volgende keer nog even wat nog even wat verzinnen om hem weer een beetje in de oude vorm te krijgen.
warmtewisselaar 31-03-2012 036.JPG

Ondertussen nog met het excelsheet aan`t stoeien geweest om het beter leesbaar te maken., en dat is wel aardig gelukt.
Het zijn teveel gegevens op in 1 grafiekje te proppen en ik heb er nu maar 2 grafieken van gemaakt.
houtkachel metingen 1-4-2012 205623.bmp.jpg
Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
Plaats reactie