Gandalf wrote:Echter ook de herverdelende rol wordt dan een privé-aangelegenheid.
Het herverdelen impliceert een vorm van maakbaarheid en gedwongen solidariteit.
Waar dat toe voert kunnen we heden ten dage in onze landen zien.
Het trekt hele hordes kansarmen aan om maar iets te noemen. Ook is er al heel gauw sprake van een armoedeval, het verschil tussen een uitkering een relatief laag betaald werk is veelal te klein om mensen te motiveren zelf in hun onderhoud te voorzien.
Ook de kosten om het hele apparaat, nodig om de herverdeling te bewerkstelligen zijn m.i. aanzienlijk.
Bij het begin van alle arragementen is er gebruik gemaakt van het omslagstelsel, het is volgens mij een grote fout geweest in deze hele operatie om niet tegelijkertijd te voorzien in een gelijktijdige individuele kapitaalverzekering. Dit zou op termijn zorgen voor een stabiele volksverzekering in tegenstelling van wat het nu is. Afhankelijk van de grillen van de successievelijke regeringen.
Gandalf wrote:We kunnen immers theoretisch er wel van uitgaan dat iedereen met gelijke kansen aan de start komt. In de praktijk is dit (meestal) niet zo.
Talenten, intelligentie enz liggen van bij geboorte vast en zijn niet evenredig verdeelt over de mensen.
Met alle respect: wat is hier mis mee?
Zolang wij op een redelijk gelijk speelveld elk naar ons eigen kunnen in ons eigen levensonderhoud kunnen voorzien is dit geen probleem.
Mensen zijn en worden niet gelijk.
Gandalf wrote:Sommigen worden zelfs gehandicapt, doof of blind enz geboren ...
Goodwil ?
In deze gevallen zou er inderdaad een deugdelijke ondersteuning van overheidswege moeten zijn.
Maar dit kan dan voor een fractie van de kosten en met een veel hoger niveau dan heden ten dage.
Gandalf wrote:Kijk eens naar de meest succesvolle hedendaagse mensen/bedrijven. Wil je van hun goodwill afhankelijk worden ? Of je kinderen ooit? Of je achter-achter kleinkinderen ?
Nee, uiteraard niet. Maar ik heb er ook geen zin meer in om te betalen voor hele volksstammen die wel kunnen maar niet willen werken.
Ook de toevloed van buitenlandse werknemers die goedkoper kunnen werken dan de eigen mensen, omdat deze te duur zijn geworden door de exorbitante belastingddruk is mij een door in het oog.
Ik heb niets tegen buitenlanders die hier komen werken, maar ik vlieg in de fik wanneer er een aantal collega's uit kosten overwegingen worden vervangen door mensen uit het oostblok. Dat is de wereld op z'n kop.