een rocket cv-brander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zwoer

een rocket cv-brander

Bericht door zwoer »

Hallo, m'n houtgestookte cv ketel loopt een beetje op z'n laatste benen dus ik kijk een beetje rond naar alternatieven. Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in het rocket principe en dat lijkt een erg hoog rendement te geven. Nu heb ik het onderstaande tekening bedacht voor een evt zelfbouw op dat principe. Ik ben erg geintereseerd in wat jullie ervan vinden. Het is een grove tekening, geen maten of specifieken, maar wat denken jullie, zou zo iets een beetje werken?
Afbeelding
Dutch John

Re: een rocket cv-brander

Bericht door Dutch John »

Je zult tenminste een deel van de lucht via de biomassa bunker moeten laten stromen als die biomassa grof van vorm is en veel vrije ruimte onderling heeft. Anders krijg je een explosieve ontgassing door opstijgende warmte met als gevolg rook. Daarbij is het te overwegen om de koudwaterinstroom via een mantel om de bunker binnen te laten en van daaruit naar een mantel om de tegenstroommantel.
Het deel waar de eerste verbranding optreedt is nu niet geísoleerd. Het helpt de verbranding enorm als je dat ook isoleert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zwoer

Bericht door zwoer »

klopt, hoe die luchtinvoer precies moet ben ik nog niet helemaal uit, misschien met luchtbuizen die bijmengen. Ik heb op de tekening dat gedeelte van de verbranding buiten de isolatie niet slim getekend, dit moet natuurlijk ook in de isolatie, er moet zo min mogelijk uitsteken, zoals ik al zei dit is een hele grove schets. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met die mantel om de bunker voor koudwaterstroom?

Voor het idee van invoer en luchtinvoer lag onderstaand filmpje ten grondslag. Je ziet hier dat het afknijpen van de lucht een erg goed effect heeft, het fluit er gewoon over als ie het klepje dicht doet.
klik hier voor het filmpje
Dutch John

Als je de bunker koelt met koud water, onttrek je warmte die anders de voorraad zou ontgassen. Er stijgt namelijk altijd warmte op in een bunker die gesloten is. En al helemaal bij luchtig gestapeld hout. Een echte houtgasgenerator heeft ook een gesloten bunker, maar geen last van ontgassing van de voorraad, omdat het hout fijner is en de verbrandingszone veel compacter in verhouding tot het vermogen.

Nb. het zal nog een hele balanceertruck worden om de rookgastemperatuur binnen een acceptabele range te houden, als je er ook mee wilt drogen.

Een eigenbouw hout cv ketel zal niet goedkoper zijn dan een goede tweedehands. Tenzij je zelf kunt knippen, walsen en heel goed kunt lassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
rinchen

Bericht door rinchen »

Dutch John schreef:Als je de bunker koelt met koud water, onttrek je warmte die anders de voorraad zou ontgassen. Er stijgt namelijk altijd warmte op in een bunker die gesloten is. En al helemaal bij luchtig gestapeld hout. Een echte houtgasgenerator heeft ook een gesloten bunker, maar geen last van ontgassing van de voorraad, omdat het hout fijner is en de verbrandingszone veel compacter in verhouding tot het vermogen.

Nb. het zal nog een hele balanceertruck worden om de rookgastemperatuur binnen een acceptabele range te houden, als je er ook mee wilt drogen.

Een eigenbouw hout cv ketel zal niet goedkoper zijn dan een goede tweedehands. Tenzij je zelf kunt knippen, walsen en heel goed kunt lassen.

Groet,
DJ
DJ,
En hoe gaat dat met luchtig gestapeld hout waarbij de lucht b.v. halverwege word toegevoerd i.p.v. helemaal van boven, met een gesloten bunker. Zal er dan nog teveel warmte opstijgen waardoor er teveel hout gaat vergassen?
Dutch John

Dan zal het minder zijn. Als je maar geen circulatie krijgt richting "dode zone".

Groet,
DJ
Plaats reactie