Spot the Rocket (ETA-BK houtverbrandingsketel)
Moderator: Moderators
-
rinchen
Spot the Rocket (ETA-BK houtverbrandingsketel)
Hallo iedereen,
Ik was een beetje aan het rondneuzen naar plaatjes van het binnenwerk van hout ketels.
Toen ik deze tegenkwam viel de rocket gelijk op en deed me veel denken aan het ontwikkelwerk van Peter van den Berg.
Deze is inclusief "Peter Channel"!
http://www.d-tec-t.nl/site/producten/ETA-BK.htm Rinchen
Ik was een beetje aan het rondneuzen naar plaatjes van het binnenwerk van hout ketels.
Toen ik deze tegenkwam viel de rocket gelijk op en deed me veel denken aan het ontwikkelwerk van Peter van den Berg.
Deze is inclusief "Peter Channel"!
http://www.d-tec-t.nl/site/producten/ETA-BK.htm Rinchen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- peterberg
- Moderator
Re: Spot the Rocket (ETA-BK houtverbrandingsketel)
Het kon niet uitblijven!
Al die tijd al gedacht: als ik het kan bedenken, kan een ander het ook. En alles is al een keer gedaan, dus vroeg of laat kom jij je idee weer tegen. Niet verwonderlijk, buskruit en boekdrukken is ook op verschillende plaatsen en tijden uitgevonden, soms tegelijkertijd omdat de tijd er rijp voor was.
Het lijkt er op dat de naverbrander inderdaad ongeveer hetzelfde doet als bij het rocket/bell project, alleen de secundaire luchtstroom is op een andere manier geimplementeerd. En blijkbaar waren ze hier wat meer benauwd dat de naverbrander zou kunnen verstoppen met as. Ook dat probleem heb ik op een andere manier opgelost.
Al die tijd al gedacht: als ik het kan bedenken, kan een ander het ook. En alles is al een keer gedaan, dus vroeg of laat kom jij je idee weer tegen. Niet verwonderlijk, buskruit en boekdrukken is ook op verschillende plaatsen en tijden uitgevonden, soms tegelijkertijd omdat de tijd er rijp voor was.
Het lijkt er op dat de naverbrander inderdaad ongeveer hetzelfde doet als bij het rocket/bell project, alleen de secundaire luchtstroom is op een andere manier geimplementeerd. En blijkbaar waren ze hier wat meer benauwd dat de naverbrander zou kunnen verstoppen met as. Ook dat probleem heb ik op een andere manier opgelost.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
rinchen
Ik ben zelf op zoek naar een manier om een standaard J-tube RMH om te bouwen zodat je een grotere brandstof kamer krijgt. Hierbij heb ik vele keren terug geslagen op jouw topics van zowel de Rocket/Bell en de "Rocket Stove ontwikkeling". Veel dank voor de uitgebreide uitleg van jouw experimenten. Komend jaar wil ik wat gaan uitproberen, mijn doel is zo dicht mogelijk bij het ontwerp van een J-tube te blijven, dus kom je meer in de richting van een "Stratified Downdraft Gasifier". Vandaar dat ik ook wat inspiratie aan het opdoen ben bij houtvergasser ketels. Het viel me trouwens op in jouw meet grafieken dat de resultaten van de laatste versie van de Rocket Stove in vuurbeton met tripwire en "Peter Channel" zelfs nog beter lijken te zijn dan die van de Rocket/Bell als je kijkt naar de CO lijn.
- peterberg
- Moderator
Ja, dat klopt. De rocket/bell was al een stuk beter dan een willekeurige finoven met rechttoe-rechtaan beluchting. Die laatste rocket stove ligt straatlengtes voor op alles wat ik tot nu toe op dit gebied langs heb zien komen. Het rendement lijkt niet vreselijk hoog maar dat is een kwestie van meer warmte absorberen.rinchen schreef:Het viel me trouwens op in jouw meet grafieken dat de resultaten van de laatste versie van de Rocket Stove in vuurbeton met tripwire en "Peter Channel" zelfs nog beter lijken te zijn dan die van de Rocket/Bell als je kijkt naar de CO lijn.
Dat heb ik trouwens een paar keer geprobeerd, om te zien hoever ik kon komen. Met een klein vat er op en een grote er naast als bell aangesloten werd het rendement 98,5%, maar dat hield-ie niet lang vol omdat het 200 liter vat condensaat stond te verzamelen. Het water droop uit de aansluitingen van de pijp naar de schoorsteen. Na verloop van een uur stopte de trek gewoon en hield-ie het voor gezien. Met een ventilator zou het wel kunnen maar daar wil ik niet aan beginnen.
groeten, Peter
-
rinchen
Ja zo denk ik er ook over, in het geval van stroom uitval moet de verwarming het nog gewoon kunnen doen. Mijn RMH ligt nu ook aardig op het randje. De afgas heb ik op zijn top nog niet de 90 graden voorbij zien komen. Als het vuur iets afneemt zakt dat al snel in tot 70 a 80 graden. Aan het vermogen ligt het niet, je zweet peentjes als je te lang bij het vat staatpeterberg schreef: Dat heb ik trouwens een paar keer geprobeerd, om te zien hoever ik kon komen. Met een klein vat er op en een grote er naast als bell aangesloten werd het rendement 98,5%, maar dat hield-ie niet lang vol omdat het 200 liter vat condensaat stond te verzamelen. Het water droop uit de aansluitingen van de pijp naar de schoorsteen. Na verloop van een uur stopte de trek gewoon en hield-ie het voor gezien. Met een ventilator zou het wel kunnen maar daar wil ik niet aan beginnen.
-
cjm
Lees ik 9 meter schoorsteenpijp benodigd.
Is dit noodzakelijk dan ook compleet verticaal?
Is er een soort rekenregel voor het aantal meters pijp?
Over de afgastemperatuur: Meet je dat dan bij het uiteinde van de pijp?
Is dit noodzakelijk dan ook compleet verticaal?
Is er een soort rekenregel voor het aantal meters pijp?
Over de afgastemperatuur: Meet je dat dan bij het uiteinde van de pijp?
- peterberg
- Moderator
De schoorsteen waar mijn experimenten op zijn uitgevoerd is inderdaad 9 meter lang, 18 cm vierkant en van metselwerk. Maar dat betekent niet dat ik beweer dat zo'n kanaal als standaard aangehouden moet worden.cjm schreef:Lees ik 9 meter schoorsteenpijp benodigd.
Liever wel, dat is het gunstigste. Verslepingen niet meer dan 45 graden, en zo weinig mogelijk bochten.cjm schreef:Is dit noodzakelijk dan ook compleet verticaal?
Eigenlijk niet, als het eind maar boven het hoogste punt van het dak uitsteekt. Het Nederlandse bouwbesluit spreekt over een minimale lengte van 5 meter, gerekend vanaf de plaats waar de toevoer vanaf de kachel zich bevindt.cjm schreef:Is er een soort rekenregel voor het aantal meters pijp?
Nee, dan zou ik op het dak moeten staan en dan kan ik de kachel weer niet zien. Alle metingen zijn dan ook gedaan ongeveer een meter achter de uitgang van de kachel, in de stalen pijp.cjm schreef:Over de afgastemperatuur: Meet je dat dan bij het uiteinde van de pijp?
groeten, Peter
-
cjm
Mooie uitleg.
En nee, jij beweerde niet, maar de fabrikant van dit model.
Leuke is dat je zegt wat mij altijd is verteld: boven de nok uit.
Ik rekende hier en dacht die 9 meter wordt dan zowat een zendmast.
Qua afgas zit ik dan wel met de vraag over afkoeling in je kanaal.
Op een meter en wat dan na 8 meter ivm condens en trek?
Wat is de kritische grens op 1 meter?
En nee, jij beweerde niet, maar de fabrikant van dit model.
Leuke is dat je zegt wat mij altijd is verteld: boven de nok uit.
Ik rekende hier en dacht die 9 meter wordt dan zowat een zendmast.
Qua afgas zit ik dan wel met de vraag over afkoeling in je kanaal.
- peterberg
- Moderator
Het is moeilijk te voorspellen waar de kritische grens ligt. In mijn geval: minstens 60 graden Celsius binnen 30 minuten na aansteken. Maar mijn rookkanaal is van metselwerk, een rond en snel opwarmend kanaal kan heel anders reageren. Zie hoe dat bij *Mees is gegaan, de temperatuur kwam bij de eerste test niet eens aan die waarde, en toch bleef het ding doorbranden. Niet helemaal van harte, maar ik geloof dat zijn rocket/bell inmiddels droog en ingestookt is, dus nu gaat het vast beter. Zijn schoorsteen is niet eens 5 meter lang maar rond, glad, recht, van rvs en met isolatie er omheen.cjm schreef:Qua afgas zit ik dan wel met de vraag over afkoeling in je kanaal.
Over het algemeen, met een echt goede schoorsteen, heb je aan 80 graden al genoeg. Dan komt het bij 60 graden in de open lucht en ontstaat er een flinke dampwolk omdat het vocht onmiddellijk, zodra het de uitgang verlaat, condenseert.
Hoe minder de staat van het kanaal, hoe hoger de benodigde temperatuur wordt. De gemetselde schoorstenen van fors formaat in Duitsland doen het pas lekker bij 200 graden en meer.
groeten, Peter
-
rinchen
On topic: Mocht je geïnteresseerd zijn in de ETA-BK, deze word volgens sanitech.be helaas niet meer geproduceerd...
-
cjm
"peterberg"
Mooi duidelijk antwoord van je weer.
Kortom: zomaar wat meters schoorsteen roepen zoals deze fabrikant doet is feitelijk maar een slag in de lucht.
Verval van temperatuur valt me trouwens bijzonder mee.
Kan trouwens de diameter van de schoorsteen nog een belangrijke rol spelen als het kritisch wordt?
Zijn daar eigenlijk algemene regels voor?
Mooi duidelijk antwoord van je weer.
Kortom: zomaar wat meters schoorsteen roepen zoals deze fabrikant doet is feitelijk maar een slag in de lucht.
Verval van temperatuur valt me trouwens bijzonder mee.
Kan trouwens de diameter van de schoorsteen nog een belangrijke rol spelen als het kritisch wordt?
Zijn daar eigenlijk algemene regels voor?