Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joske

Installatie houtvergasser

Bericht door Joske »

Dag,

ik zal mezelf eerst even voorstellen. Joske, ben nog niet helemaal aan m'n midlife crises toe, in het dagelijks leven werkzaam in de petrochemische industrie zoals het geloof ik officieel heet. Werk voor een bekende producent van aardgas in het noorden des lands.

Omstreeks een jaar geleden begonnen met de uitvoering van een plan om in de oldambster boerderij waarin we wonen een houtvergassingsinstallatie te bouwen. Ik heb me uitgebreid ingelezen en kwam tot de ontdekking dat dit forum een onschatbare waarde aan informatie over dit onderwerp bevat. Ben begonnen met verzamelen van onderdelen die ik dacht nodig te hebben. Uitgangspunt was om te stoken op stukhout. Wilde niet 'beratungsresistent' zijn dus ben van meet af aan uitgegaan van een combinatie waarbij de buffer minimaal een factor 100 (in liters) is t.o.v. het vermogen van de ketel in KW, zoals op dit forum gedoceerd wordt.

Inmiddels draait het systeem ruim een maand. Juist voor de koudeperiode van januari dit jaar kwam de eerste witte rook uit de schoorsteen. En plezier hebben we er tot nu toe al van gehad. Het gasverbruik van 40 tot 50 m3 per dag op een koude winterdag slonk plots naar 2 m3 voor douchen en koken. Moet ik Essent bij de afrekening dit jaar denk ik nog wel even uitleggen....

Welke componenten bevat het systeem:

Atmos DC32S houtvergasser
Buffervat 4000 liter, duits fabrikaat
Helex 200 mm rookkanaal, ongeveer 11 meter
Expansievat 400 liter
Laddomat 21

De boerderij waarin we wonen (nu ruim 2 jaar) was in het geheel niet geïsoleerd. De vorige bewoners verstookten met 6 gaskachels per jaar meer dan 6000 m3 gas. Dat heb ik met de installatie van een CV systeem v.v. een Bosch HRC35 na een jaar weten terug te brengen tot ca. 4000 m3. Maar ik wilde nog minder, dus heb ik besloten een houtvergassingsinstallatie te bouwen. Voorlopig nog geen voorziening voor sanitair water, al heb ik er bij de aanleg wel rekening mee gehouden. Kan later vrij eenvoudig met een tie-in geregeld worden.

De leidingen tussen vergasser en buffer heb ik helemaal in 1.1/2" uitgevoerd. Oorspronkelijk was ik van plan het geheel drukloos uit te voeren maar uiteindelijk is het toch een drukhoudend systeem geworden. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van. Belangrijkste reden daarvoor was overigens mijn gebrek aan kennis omtrent een regeling waarbij het CV water vanuit de woning op temperatuur geregeld kon worden i.c.m. een externe warmtewisselaar. Ik heb nog een vaatje van 600l overgehouden, op een later tijdstip zou dit eenvoudig als open expansievat dienst kunnen doen mocht ik alsnog overgaan op een drukloos systeem.

Laatst zag ik een opmerking van firework_409 dat het rustig is aan het zelfbouw front. Mede daardoor wil ik niet achterblijven en mijn ervaringen hier delen. Foto's en een schema volgen, heb ik nu beide niet voor het grijpen maar ik wilde niet langer wachten.

Een vriendelijke groet,

Jos

Minder is meer.
Minder is meer
bonkelaar

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door bonkelaar »

Hallo Jos,

Mooi werk, nog een Jos met een DC 32 S.

Weinig vragen, goed inlezen en beginnen met bouwen.
Bij jouw gasverbruik / energiebehoefte had het misschien zelfs een zwaardere ketel kunnen zijn? Hoe ging het met de afgelopen vorstperiode, minimaal driemaal stoken daags?

Ben benieuwd naar je installatie.

groet Jos.
Joske

Bericht door Joske »

bonkelaar schreef:Hallo Jos,

Mooi werk, nog een Jos met een DC 32 S.

Weinig vragen, goed inlezen en beginnen met bouwen.
Bij jouw gasverbruik / energiebehoefte had het misschien zelfs een zwaardere ketel kunnen zijn? Hoe ging het met de afgelopen vorstperiode, minimaal driemaal stoken daags?

Ben benieuwd naar je installatie.

groet Jos.

Dag Jos,

inderdaad, de afgelopen vorstperiode heb ik mezelf die vraag wel eens gesteld. Drie keer stoken kwam geregeld voor tijdens de twee echt koude weken. Het uitgangspunt is echter steeds geweest dat wij onze energie op een zo ecologisch verantwoord mogelijke wijze willen opwekken en benutten. Daar hoort behalve gebruikmaken van hout als brandstof toch zeker ook het zo goed mogelijk isoleren van de woning bij. Daar zijn we mee begonnen maar nog lang niet mee klaar. Mijn inschatting is dat als het huis volledig geïsoleerd is de ketel voldoende vermogen zal blijken te hebben.

Overigens heb ik ruim een jaar geleden al eens gekeken naar een Pyroburn 50 kW die destijds scherp werd aangeboden door een Friese ketelboer. Dat ketste toen af op mijn eis dat de ketel drukloos inzetbaar moest zijn. Ik kreeg van hem toen een provisorisch ogend epistel van zijn fabrikant / importeur waarop garantie werd uitgesloten indien de ketel drukloos zou worden aangesloten. Dat risico wilde ik toen niet lopen, met de kennis van nu had ik daar denk ik minder problemen in gezien.

Dat het dus ook een DC 32 S is geworden is puur toeval. Het ding stond hier in de buurt te koop. Tot nu toe ben ik er meer dan tevreden over. Er zit weinig elektronica op (die dus ook niet stuk gaat) en de mechanische regeling is nauwkeurig genoeg. Achterop de ketel zit een thermische voeler van Honeywell (rode knop) die middels een kettinkje de luchttoevoer begrenst. Dat systeem werkt feilloos. Ik heb het sinds kort van 85 naar 90 graden verhoogd en de ingaande temperatuur in de buffer ligt nu inderdaad op bijna 90 graden. Hoe mooi kan eenvoud zijn.

Ik nodig je (en iedereen natuurlijk) uit al je vragen te stellen, daar wordt ieders kennis mee verrijkt en mijn installatie misschien nog efficiënter.

Een vriendelijke groet,

Jos
Minder is meer
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Goed bezig, leuk om te lezen en nieuwsgierigheid opwekkend...

Essent heb ik destijds een brief geschreven om een correctie op de voorschotten te doen vanwege een ecologische modernisering van onze woning. Nooit meer iets van gehoord, ook nooit geen controle meer gehad.

Maar we willen ook jou energieaanvoerzijde zien, hoe, wat, waar ga je met je hout om.

Trouwens, wat zei je werkgever toen je vertelde dat hij het kon bekijken met z'n aardgas??...
Joske

Bericht door Joske »

JantjeV8 schreef:Goed bezig, leuk om te lezen en nieuwsgierigheid opwekkend...

Essent heb ik destijds een brief geschreven om een correctie op de voorschotten te doen vanwege een ecologische modernisering van onze woning. Nooit meer iets van gehoord, ook nooit geen controle meer gehad.

Maar we willen ook jou energieaanvoerzijde zien, hoe, wat, waar ga je met je hout om.

Trouwens, wat zei je werkgever toen je vertelde dat hij het kon bekijken met z'n aardgas??...
Dag JantjeV8,

bedankt voor je reactie. Wat Essent betreft, ik ben wel benieuwd naar de reactie bij de afrekening...

Je vraagt naar mijn energieaanvoerzijde. Eh, je bedoelt mijn houthok, zaag, klover etc.? Meer iets voor het onderwerp Verkleinen van stookhout, Kettingzagen en Kloofgereedschap.

Mijn werkgever maakt het niet zoveel uit dat mijn energiebehoefte niet meer door hen wordt geleverd. Met een dagproductie van rond de 250 miljoen m3 aardgas gedurende de koude weken eind januari en begin februari doen mijn kuubs er niet echt meer toe. Overigens, ik heb vorig jaar het gasverbruik ook bijgehouden en toen stookte ik tijdens de vorstperiode bijna 1000 m3 aardgas in 1 maand. Je kunt je voorstellen dat plannen voor een houtvergasser dan plotseling erg vaste vormen beginnen aan te nemen :D .

Het hout ligt nu nog opgetast achter de schuur zonder het noodzakelijke dak, wel afgedekt met plastic maar dat is niet optimaal. Overigens ben ik bijna door de voorraad droog heen, nog een kuub of 3 schat ik, dan moet ik eerst aan het zagen. Heb nog een vrachtje sloophout liggen....

Ik heb wat plaatjes gemaakt van m'n installatie, die zal ik dadelijk eens proberen te posten.

Een vriendelijke groet,

Jos
Minder is meer
Joske

Bericht door Joske »

Hier de foto's.
DSC_6946.JPG
DSC_6948.JPG
DSC_6942.JPG
DSC_6952.JPG
DSC_6954.JPG
Ik hoop dat ze, in combinatie met de beschrijving in mijn begin post al enigszins een beeld geven van de installatie. Het is een leerzaam proces geweest, waarbij langzamerhand de installatie gestalte kreeg. Door schade en schande word je wijs, zelfs ondanks alle informatie op dit forum. Het is ook daarom dat ik, na eerst veel info hier vandaan gehaald te hebben nu m'n bijdrage wil leveren aan de informatievoorziening.

Voor de oplettende kijker, over de warme aanvoer naar de buffer hangt nog een niet aangesloten van de Termojet sensoren. Sensoren zitten wel in de buffer middels zelfgefabriceerde dompelbuizen (variant op die van Bufferboost) maar aansluiten moet nog steeds.

Zo maar eerst.

Een vriendelijke groet,

Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Minder is meer
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Welkom Joske!

Namens ondergetekende en mijn steun, toeverlaat, sparringpartner, criticaster en bovenal vriend Cp hartelijk welkom.

Het doet ons alle twee heel veel deugd dat het forum je veel info heeft weten te geven.
De installatie ziet er goed uit, wel zijn wij heel nieuwsgierig naar een schema van het geheel.
Ook met toekomstige bouwers in het achterhoofd.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Joske,

Enorme bliksemafleider, op zich mooi gemaakt.
Heb je ook een aardepunt in de bodem dat is doorgemeten?

JJS radio.
Verwijderd
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waarschijnlijk ga je hier ook nog wat opbouwende kritieken krijgen over het inpakken van de appendages.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Van mij niet.... ik moet ook nog. Eerst maar eens kijken hoe het werkt. Misschien moet ik nog wel wat wijzigen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

kockie schreef:Misschien moet ik nog wel wat wijzigen.
Ben je helemaal belazerd!!!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joske

Bericht door Joske »

Dag,

eindelijk even tijd gevonden een begin te maken met een schema. Eerst maar eens hydraulisch. Heel basic, tekenen was nooit een gave van me :(

Kleppen en appendages heb ik meest weggelaten. De ketel is middels 1.1/2" gegalvaniseerde buis verbonden met de buffer. Kogelkranen bij de buffer zodat ik deze eenvoudig kan scheiden. De Laddomat 21 zorgt voor het op temperatuur blijven van de ketel tijdens bedrijf. Ik heb de 78 graden cartridge die erin zat laten zitten. Laddomat adviseert dat, tot nu toe heb ik dat niet als een probleem ervaren.

Op het hoogste punt van de 1.1/2" leiding heb ik een Duitse "Sicherheitsgruppe" gemonteerd. Een manometer, automatische ontluchter en overdrukventiel op een klein manifold. Op de koude 1.1/2" leiding heb ik een 400 liter expansievat aangesloten. Oorspronkelijk wilde ik drukloos uitvoeren, maar mijn gebrek aan kennis hoe dit te realiseren met een externe wisselaar en een regeling die er tegelijk voor zorgt dat er water met een redelijk constante temperatuur naar het huis gaat zonder dat er onnodig veel water vanuit de buffer rondgepompt wordt over de wisselaar, heeft mij doen besluiten vooreerst een druksysteem te installeren.

Door onder meer een leerzame bijdrage van nck en ervaringen van bufferboost ben ik tot de conclusie gekomen dat een gelaagde buffer een must is voor een hoog rendement. Dat heeft zich tot nu toe al uitbetaald, ik warm de buffer zelden helemaal op, de gelaagdheid blijft uitstekend intact. Vloerverwarming voor een deel van ons huis staat nog op mijn verlanglijstje zodat de retour temperatuur verder naar beneden kan.

Aan de cv zijde heb ik alles uitgevoerd in 28 mm. De installatie in huis (23 radiatoren) is ook helemaal 28 mm. Ik stook dus "over de kop van de buffer" waarbij de buffer zorgt dat het systeem hydraulisch neutraal is. De pomp van de Laddomat en de externe pomp werken elkaar niet tegen.

Onder de Bosch HRC 35 heb ik een T-stuk en een Honeywell driewegklep gemonteerd. Een externe pomp in de retour geïnstalleerd. Een Taconova mengventiel die instelbaar is van 30-70 graden heb ik in de aanvoer gebouwd met een shortcut vanaf de retour zodat heet bijgemengd wordt met retourwater. Waarop de kraan ingesteld is weet ik eerlijk gezegd niet precies. Gedurende de vorstperiode stond ie op 70 graden, ik heb em vorige week een paar slagen teruggedraaid. Zal nu een graad of 55 a 60 zijn. Er moet daar nog een temperatuurmeter ingebouwd worden. In huis hangen vrijwel overal enigszins overbemeten radiatoren, zodat ik met een wat lagere temperatuur kan werken. LTV is het niet, maar iets er tussenin. De Bosch stond in voorjaar en herfst op 55 graden ingesteld.

Zo maar eerst.

Schiet maar eens, maar liever geen gaten :D

Groet,

Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Minder is meer
Joske

Bericht door Joske »

nck schreef:Welkom Joske!

Namens ondergetekende en mijn steun, toeverlaat, sparringpartner, criticaster en bovenal vriend Cp hartelijk welkom.

Het doet ons alle twee heel veel deugd dat het forum je veel info heeft weten te geven.
De installatie ziet er goed uit, wel zijn wij heel nieuwsgierig naar een schema van het geheel.
Ook met toekomstige bouwers in het achterhoofd.

Jan
nck en Cp,

bedankt. Inderdaad, zonder schema zegt het niet zoveel. De foto's krijgen pas met een schema erbij enige waarde.

Groet,

Jos
Minder is meer
Joske

Bericht door Joske »

michel schreef:@Joske,

Enorme bliksemafleider, op zich mooi gemaakt.
Heb je ook een aardepunt in de bodem dat is doorgemeten?

JJS radio.
Dag Michel,

je eerste opmerking triggerde mij. De mast heb ik voor een prikkie gekocht van een etherpiraat. Het ding is 8 meter hoog, de nok van de schuur 10,5 meter. Het rookkanaal steekt ongeveer een halve meter boven de nok uit. Is het daarmee een aantrekkingskracht voor bliksem? Zou het daarom zin hebben de mast te aarden? Ik moet toegeven dat ik daar nog helemaal niet aan had gedacht.

Of neem je me in het ootje? :?

By the way, zelf ook in dat 'vak'?

Groet,

Jos
Minder is meer
Joske

Bericht door Joske »

JantjeV8 schreef:Waarschijnlijk ga je hier ook nog wat opbouwende kritieken krijgen over het inpakken van de appendages.
Dag JantjeV8,

ik vat je opmerking meteen maar als zodanig op :wink: . Inderdaad, de appendages zijn nog allesbehalve goed ingepakt. Voor de foto's had ik alle jutezakken en andere vormen van 'noodisolatie' eraf gehaald. Toen ik het ding op 23 januari eindelijk voor het eerst aanstak wist ik nog niet dat het in de schuur binnen twee weken streng zou vriezen. Door 's avonds voor het naar bed gaan de vergasser nog eens aan te steken zorgde ik ervoor dat 's ochtends om zes uur zowel vergasser als leidingen nog lekker warm waren. En toen dus ook snel noodisolatie om de appendages geplaatst.

Het isoleren van T-stukken, kranen, Laddomat, etc. moet dus nog wel gebeuren. Ook wil ik graag een wand en plafond om de installatie bouwen zodat er een soort ketelhuis ontstaat. Dit om te voorkomen dat bij stenge vorst de hele installatie het gevaar loopt vorstschade op te lopen.

Groet,

Jos
Minder is meer
Plaats reactie