gas/damp flessen (lpg, butaan etc)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:LPG is, denk ik, zowat meest geschikte brandstof om op te koken enz., die momenteel beschikbaar is.
Dat ben ik van harte met je eens, en geldt zeker voor gebieden waar geen aardgas voorhanden is.
Dirk Bauwens schreef:Butaan, propaan, en mengsels van deze gassen kunnen, bij relatief weinig overdruk, haast moeiteloos vloeibaar en transporteerbaar gemaakt worden, dit in grote tegenstelling tot aardgas, dat men alleen met veel moeite en energieverlies vloeibaar kan maken, om het daarna nog met schepen te transporteren naar elders.
Ook al weer helemaal juist als algemene debitering , maar heeft jammer genoeg werkelijk geen moer van doen met mijn oproep, en jouw citering, inzake de veilige toepassing van LPG in die hoedanigheid. Het verdriet mij zeer zulks een afleidingsmanoeuvre te moeten constateren.

De constateringen over LNG vallen zelfs geheel buiten het spectrum van deze draad!
Dirk Bauwens schreef:Terwijl waarschijnlijk meer propaan en butaan wordt afgefakkeld dan verkocht, gewoon omdat er te weinig afzet voor is.
Daarom hebben we hier juist die goedkope LPG, in Nigeria steken ze het nog steeds in de fik naar en door de vogeltjes ? Nu hebben ze daar ook niet echt een hoge autodichtheid, dus daar klopt je stelling qua afzet weer wel.

Groet, Cp
Chicken Power

mickenhans schreef:Heren ik heb toch even een vraag:
Wordt propaan nu eerder uitgedampt dan butaan, in een gasfles met een mengesel van beide?
Ja Hans, naar mijn idee en natuurkundige kennis wel. Maar dat is nu juist de vraag in deze draad!
mickenhans schreef:Het kan ook zijn dat er een tweefase systeem ontstaat, analoog aan het ijzerkoolstofdiagram.
Doet hier even geen belletje rinkelen onder die naam, was meer van de organische chemie.
mickenhans schreef:Enne, dat affakkelen gebeurt toch om methaan kwijt te raken?
Ik heb maar 1 jaar scheikunde gehad, het rijtje was meen ik, methaan ethaan propaan butaan enz maar of ze een fase vormen of als zelfstandig gas in de fles zitten weet ik niet, niet te beGooglen :cry:
Eigenlijk om alles kwijt te raken wat geen vloeistof is; op de Noordzee in het verleden, of in Nigeria op heden.

Maar de Homologe reeks der Alkanen zit er nog steeds aardig in!

Wij wachten de resultaten of nadere theoretische onderbouwing af!

Groet, Cp

Ps Hans; Buiten je zelfbouw zonnecollector; had jij ook geen ervaring als vrijwilliger in Roemeni? met het bouwen van cv installaties? Zie dit en kan jij er wat aan bijdragen?

viewtopic.php?t=215
mickenhans

Bericht door mickenhans »

Eh, ja,CP.
Wat thermosyfons betreft: Mijn zonnecollectortje doet het evengoed als die van mijn "concurrent", de plaatselijke loodgieter. Hij heeft 3,7 m2 collectoroppervlak, ik 4. En hij heeft een boiler van 150 liter en ik van 160. En mijn zonneboiler werkt volgens het thermosyphon systeem en de loodgieter heeft een gestuurde pomp (delta T 8 Kelvin= pomp aan, delta T nog maar 4 K pompie uit, simpele besturing)
Wat mijn verder thermosyphon ervaring betreft: In Roemenie staan kolossale huizen, met houtgestookte cv, alles thermosyphon. Nadeel: beretraag, je moet wel kontinu stoken, en max. 1 of 2 radiatoren dicht draaien, anders werkt het bijna niet.
Ik heb verscheidene ketels voorzien van een industriebrander (gas) met thermokoppel-beveiliging, omdat ze van houtstook overgingen op gas.

Wat ik veel heb gedaan in Roemenie, is houtgestookte boilers voorzien van een tussenstuk boven op de brandkamer. In plaats van 35 afgekloven maiskolven, hadden ze dan genoeg aan ca. 20 stuks. Ze geloofden me vaak niet, en gooiden oudergewoonte toch weer 35 maiskolven in de boiler om een bad te nemen. Kwam na een half uurtje de STOOM uit de douchekop spuiten, grote paniek, hahahaaa!!!

Als ik weer zo'n verhaal hoor, geniet ik weer met volle teugen.
ps. het aantal maiskolven weet ik ook niet meer precies, maar het was in deze orde van grootte.

Complimenten voor je speurwerk en je geheugen, CP

Groeten,
Hans
kees

Re: gas/damp flessen (lpg, butaan etc)

Bericht door kees »

Die gasflessen koop ik nieuw, inclusief keuringscertificaat, voor 175 euro
http://tinyurl.com/yllr4a
zie afdeling aanbiedingen
Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:LPG is, denk ik, zowat meest geschikte brandstof om op te koken enz., die momenteel beschikbaar is.
Dat ben ik van harte met je eens, en geldt zeker voor gebieden waar geen aardgas voorhanden is.
Dirk Bauwens schreef:Butaan, propaan, en mengsels van deze gassen kunnen, bij relatief weinig overdruk, haast moeiteloos vloeibaar en transporteerbaar gemaakt worden, dit in grote tegenstelling tot aardgas, dat men alleen met veel moeite en energieverlies vloeibaar kan maken, om het daarna nog met schepen te transporteren naar elders.
Ook al weer helemaal juist als algemene debitering , maar heeft jammer genoeg werkelijk geen moer van doen met mijn oproep, en jouw citering, inzake de veilige toepassing van LPG in die hoedanigheid. Het verdriet mij zeer zulks een afleidingsmanoeuvre te moeten constateren.

De constateringen over LNG vallen zelfs geheel buiten het spectrum van deze draad!
Buiten het spectrum van deze draad, een afleidingsmaneuver??

Zeker niet Cp, ik heb nog niet opgehouden om LPG en aardgas met elkaar te vergelijken. Ik heb al verschillende malen gesteld dat het voor een aantal mensen v??l goedkoper is om LPG (= vloeibaar gemaakt petroleumgas) te gebruiken inplaats van aardgas.

Het gebruik van vloeibaar gemaakt aardgas gaat qua (on)kosten nog een stappen verder. De mensen moeten daar ook op gewezen worden. In Belgi? wordt met grote tankers vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) aangebracht. Aardgas vloeibaar maken, plus het per boot transporteren, kost erg veel energie en is erg milieuvervuilend. Terzelfdertijd worden in dit land, grote overschotten aan raffinaderijgassen, die haast moeiteloos vloeibaar gemaakt kunnen worden, afgefakkeld omdat er te weinig afzet voor is of omdat er te weinig aan verdiend kan worden. (Net zoals groenten en fruit doorgedraaid worden). Wat algemeen wordt gedacht, dat de brandbare gassen niet meer afgefakkeld worden, is alleen waar in theorie, niet in de praktijk! Van waar ik woon, kan ik bijna altijd enkele reusachtige fakkels zien branden in het Antwerpse havengebied. Die fakkels staan zeker 20 km van hier, maar zijn toch erg zichtbaar. Ik schat dat de vlam 30 ? 40 meter hoog moet zijn! Wat moet daarin per seconde aan brandstof verbrand worden!

Het tegelijkertijd importeren van LNG en verbranden van LPG is echter helaas maar ??n van de hypochriete en hemeltergende praktijken waaraan onze samenleving zich overgeeft. Dat is echter voer voor een ander onderwerp.

Ondertussen ben ik, zoals beloofd, bezig met mijn uiterst extreme test om een grote gasfles aan LPG leeg te stoken terwijl ze in een speciaal daartoe omgebouwde diepvriezer zit. De test verloopt zoals verwacht. Op een gegeven moment viel wel de druk weg, maar dat kwam omdat we een erg grote verbruiker hadden aangesloten: ik had een bad via de gasboiler (16 liter per minuut) met ongeveer 500 liter warm water gevuld. Toen de druk wegviel, mat ik de temperatuur van de gasfles. Dat was minder dan -27 graden (buitenkant!). Eigenlijk niet verwonderlijk, omdat de gasfles opgesloten zit in een erg goed ge?soleerde ruimte, moet 'koken' en daarom erg veel warmte verliest. We gaan nu verder met normale verbruikers (een groot kookvuur) omdat anders de test niet meer representatief kan genoemd worden. Wordt vervolgd...

Dirk
Chicken Power

Dirk Bauwens schreef:Buiten het spectrum van deze draad, een afleidingsmaneuver??

Zeker niet Cp, ik heb nog niet opgehouden om LPG en aardgas met elkaar te vergelijken. Ik heb al verschillende malen gesteld dat het voor een aantal mensen v??l goedkoper is om LPG (= vloeibaar gemaakt petroleumgas) te gebruiken inplaats van aardgas.
Jazeker Dirk, bij herhaling dat ik het aspect VEILIGHEID in relatie tot uitsluitend LPG wil benadrukken. Ondanks allerlei door jou ingebrachte andere interessante aspecten heeft aardgas of LNG niets van doen met de basis van deze draad. Zal me er niet tegenstaande toch wat bemerkingen op jouw zijdelingse sprongen op proberen te geven. Nogmaals, hoe lang gebruik je nu gas/dampflessen?
Dirk Bauwens schreef:Het gebruik van vloeibaar gemaakt aardgas gaat qua (on)kosten nog een stappen verder. De mensen moeten daar ook op gewezen worden.
In een algemene ecologische beschouwing, zeker. Maar VEILIGHEID eerst!
Dirk Bauwens schreef: In Belgi? wordt met grote tankers vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) aangebracht. Aardgas vloeibaar maken, plus het per boot transporteren, kost erg veel energie en is erg milieuvervuilend.
Wordt in Nederland ook aangeland, maar uitsluitend als transitohandel voor doorvoer naar derde landen. Wij hebben nog steeds onze ?eigen? gasbel, nog steeds groot genoeg om te kunnen exporteren. Alhoewel we ook Russisch aardgas als gas importeren.
Dirk Bauwens schreef: Terzelfdertijd worden in dit land, grote overschotten aan raffinaderijgassen, die haast moeiteloos vloeibaar gemaakt kunnen worden, afgefakkeld omdat er te weinig afzet voor is of omdat er te weinig aan verdiend kan worden. (Net zoals groenten en fruit doorgedraaid worden). Wat algemeen wordt gedacht, dat de brandbare gassen niet meer afgefakkeld worden, is alleen waar in theorie, niet in de praktijk! Van waar ik woon, kan ik bijna altijd enkele reusachtige fakkels zien branden in het Antwerpse havengebied. Die fakkels staan zeker 20 km van hier, maar zijn toch erg zichtbaar. Ik schat dat de vlam 30 ? 40 meter hoog moet zijn! Wat moet daarin per seconde aan brandstof verbrand worden!
Kennen we hier ook in de Rijnmond, eerst Pernis, toen de Botlek en nu de Europoort, bezaait met raffinaderijen. Die fakkels maken op volle kracht trouwens een leven als een oordeel, moet je niet te lang bijstaan.

Echter, hier is de laatste 30 jaar ontzettend veel ge?nvesteerd qua efficiency en milieu (denk aan zwavelarm). Denk aan de HydroCracker bij Shell, en de Flexicoker bij Exxon.

Daar zijn ook nog steeds die vlammetjes te zien; echter alleen als waakvlam, om indien bij bv het opstarten of plots vrijkomende niet condenseerbare gassen, deze snel te kunnen verbranden. Het structureel vrij gekomen butaan en propaan wordt buiten de aanwending als flessengas of LPG hier al jaren gebruikt om de eigen ?ovens? van de raffinaderij te stoken. Daarnaast gaat ook een deel naar een gezamenlijk ge?xploiteerde Warmtekracht centrale.
Dirk Bauwens schreef:Het tegelijkertijd importeren van LNG en verbranden van LPG is echter helaas maar ??n van de hypochriete en hemeltergende praktijken waaraan onze samenleving zich overgeeft. Dat is echter voer voor een ander onderwerp.
Dirk, ik denk dat je zelfs voor de Belgische situatie je zienswijze zal moeten herzien. In elk geval iets positiever ten aanzien van de oliebaronnen, want zoals je het nu stelt is gewoon geen waar.

Dat het door jouw geschrevene wel degelijk gebeurd; ontken ik ook niet, maar dan denk ik aan de winningsgebieden zoals Venezuela, Nigeria, het Nabije Oosten en Rusland. En natuurlijk onder verantwoording van diezelfde oliebaronnen? .
Dirk Bauwens schreef:Ondertussen ben ik, zoals beloofd, bezig met mijn uiterst extreme test om een grote gasfles aan LPG leeg te stoken terwijl ze in een speciaal daartoe omgebouwde diepvriezer zit.
Ben benieuwd waar zit de feitelijke aanpassingen in zitten?
Dirk Bauwens schreef:De test verloopt zoals verwacht. Op een gegeven moment viel wel de druk weg, maar dat kwam omdat we een erg grote verbruiker hadden aangesloten: ik had een bad via de gasboiler (16 liter per minuut) met ongeveer 500 liter warm water gevuld. Toen de druk wegviel, mat ik de temperatuur van de gasfles. Dat was minder dan -27 graden (buitenkant!).
Dus eerder meer naar ? 28 graden Celcius?
Echt een gasboiler, of een geiser/doorstromer?
En dat bad is dan zeker wel een gezinsbad dan? 500 liter is heel veel voor een bad.
Dirk Bauwens schreef:Eigenlijk niet verwonderlijk, omdat de gasfles opgesloten zit in een erg goed ge?soleerde ruimte, moet 'koken' en daarom erg veel warmte verliest.
Ik denk natuurkundig ?niet verliest? maar opneemt!
Dirk Bauwens schreef:We gaan nu verder met normale verbruikers (een groot kookvuur) omdat anders de test niet meer representatief kan genoemd worden. Wordt vervolgd...
Blijf benieuwd naar het vedere verloop, huidige ervaringen staven mijn natuurkundige beleving (en ook wel het appel naar veiligheid)!

Groet, Cp
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef:
En dat bad is dan zeker wel een gezinsbad dan? 500 liter is heel veel voor een bad.
Afbeelding

Dit bad misschien?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Chicken Power

kockie schreef:Dit bad misschien?
oeit, die foto weer!

Daar was ik helemaal van vergeten, dat ik me toen der tijd ook qua veiligheid wat bij afvroeg.

Weet inmiddels wel dat Dirk en Familie in een soort voormalig bedrijfscomplex huist, maar dit leek me (gezien de achtergrond) ook wel een linke toestand.

Lijkt toch op een gewoon klein balconnetje. Twee grote mensen, vier kleintjes, en dan ook nog eens een halve ton water erbij? .

Heb niet de beleving dat de constructie hierop standaard is uitgerekend? .

Groet, Cp
Dirk Bauwens

kockie schreef:Dit bad misschien?
Inderdaad Kockie... dat was wat we gevuld hebben :P

Dirk
Dirk Bauwens

Chicken Power schreef: oeit, die foto weer!

Daar was ik helemaal van vergeten, dat ik me toen der tijd ook qua veiligheid wat bij afvroeg.

Weet inmiddels wel dat Dirk en Familie in een soort voormalig bedrijfscomplex huist, maar dit leek me (gezien de achtergrond) ook wel een linke toestand.

Lijkt toch op een gewoon klein balconnetje. Twee grote mensen, vier kleintjes, en dan ook nog eens een halve ton water erbij? .

Heb niet de beleving dat de constructie hierop standaard is uitgerekend? .
Ben je dan niet wat erg laat met je waarschuwing Cp?

Om sommigen gerust te stellen: het is g??n balconnetje, maar de bovenkant van een ?rg solide bijgebouw. Er zijn namelijk 4 draagmuren die de vloer (2 m x 2,5 m) rondom dragen: 2 muren van 25 cm dik, 1 muur van 35 cm dik, en 1 muur van bijna 50 cm dik. De vloer is berekend op een nuttige belasting van ruim 20 ton.

Tevreden?

Dirk
Dirk Bauwens

Chicken Power schreef: Nogmaals, hoe lang gebruik je nu gas/dampflessen?
Volgens mij heb ik reeds (minstens een paar keer) gezegd: verschillende jaren. Was dat niet voldoende?

In dit geval betekent verschillende jaren: ruim 10 jaar! Nu tevreden, Cp?

Dirk
Dirk Bauwens

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:Ondertussen ben ik, zoals beloofd, bezig met mijn uiterst extreme test om een grote gasfles aan LPG leeg te stoken terwijl ze in een speciaal daartoe omgebouwde diepvriezer zit.
Ben benieuwd waar zit de feitelijke aanpassingen in zitten?
Een kastdiepvriezer werd ontdaan van alle legplaten, zodat de gasfles erin paste en in de bodem werd een gat geboord zodat de gasslang er doorheen kon.

Dirk
Dirk Bauwens

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:Eigenlijk niet verwonderlijk, omdat de gasfles opgesloten zit in een erg goed ge?soleerde ruimte, moet 'koken' en daarom erg veel warmte verliest.
Ik denk natuurkundig ?niet verliest? maar opneemt!
Blijkbaar wil je de puntjes op de i zetten, Cp. Je hebt echter geen gelijk: de gasfles met het vloeibare gas erin, 'verliest' zeer zeker energie! Anders zou de gasfles niet kouder dan de diepvriestemperatuur kunnen worden.

De onttrokken energie verdwijnt met het gasvormige butaan/propaanmengsel via de gasslang naar buiten.

Dirk
Dirk Bauwens

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:We gaan nu verder met normale verbruikers (een groot kookvuur) omdat anders de test niet meer representatief kan genoemd worden. Wordt vervolgd...
Blijf benieuwd naar het vedere verloop, huidige ervaringen staven mijn natuurkundige beleving (en ook wel het appel naar veiligheid)!
Ik zal je dan alvast 1 vraagje stellen, Cp: hoe kan het dat het LPG-mengsel in mijn gasfles niet meer kookt bij een temperatuur lager dan (ongeveer) -28 graden, terwijl het kookpunt van propaan toch een flink pak lager (rond de -42 graden) ligt?

Verder wil ook reeds opmerken dat mijn proefopstelling wel erg extreem is voor het milde klimaat in Belgi? en Nederland. Bovendien kunnen de gasflessen die ik gebruik, veilig binnenshuis gebruikt worden. Hoe koud wordt het daar?

Dirk
Dirk Bauwens

Een opmerking tussendoor.
Het blijkt dat LPG flink duurder is in Nederland dan in Belgi?.
Ik betaal nu 38 eurocent per liter. Een vriend, die in de buurt van Ieper woont, betaalt slechts 34 eurocent! En vandaag hoorde ik dat de prijs van LPG in Nederland rond de 50 eurocent per liter ligt!

Dirk
Plaats reactie