Energie monitoring

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rmedema

Energie monitoring

Bericht door rmedema »

Hallo allemaal,

binnenkort wil ik een aantal energie-besparende en -opleverende maatregelen gaan treffen in/aan ons huis. Om een goed beeld te krijgen wat deze maatregelen ook daadwerkelijk doen zou ik dit graag monitoren.

Zijn hiervoor standaard systemen voor te krijgen? Zelf had ik in gedachten een systeem wat water/gas/elektra verbruik in één registreerd en bewaard. Eventueel aangevuld met een registratie van teruggeleverde energie.

Wie-o-wie heeft hier al ervaring mee of heeft wat tips en trucs?

alvast bedankt!
sathopper
Contacteer:

Re: Energie monitoring

Bericht door sathopper »

De firma Conrad heeft hier leuke spulletjes voor die waarschijnlijk ook elders op internet te koop zijn. Ga naar Energie dan naar Energie kosten tellers.

Ook op het forum Wij hebben zon is veel informatie te vinden ook als je geen zonnepanelen hebt. :D

gr,

SH

Afbeelding
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Dutch John

Re: Energie monitoring

Bericht door Dutch John »

Ik datalog alles op een papiertje dat bij de betreffende meter geplakt zit. Dat is de eerste besparing, want die investering kan ieder zich veroorloven. Verder is een oude kWh meter met stekker en contrastekker handig om het verbruik van een apparaat te testen. Ook weer met een geplakt papiertje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie