Paletten schoonmaken en welke ketel best?
Moderator: Moderators
-
Sandman79
Paletten schoonmaken en welke ketel best?
Wil graag in de toekomst op hout verwarmen. Buiten Gekapt hout kan ik ook vaak aan onbehandeld pallettenhout raken.
Vraagje: hoe kan je het het beste schoonmaken/ nagels zoveel mogelijk verwijderen.
Vraagje 2: Welke houtketel (of eventueel vergasser) kan alsnog om met spijkers/nagels in het hout? (of kan een beetje aangepast worden om ermee om te gaan?
Vraagje: hoe kan je het het beste schoonmaken/ nagels zoveel mogelijk verwijderen.
Vraagje 2: Welke houtketel (of eventueel vergasser) kan alsnog om met spijkers/nagels in het hout? (of kan een beetje aangepast worden om ermee om te gaan?
-
pelletpower
Re: Paletten schoonmaken en welke ketel best?
uit de as zeven en in de oud ijzerbak? iemand beter idee?
-
Sandman79
Das niet zozeer het issue, spijkers kunnen ook de ketel wat beschadigen dacht ik? neen? 
-
bonkelaar
Hallo,
Altijd een as-bed in de ketel houden, nooit tot op de bodem schoon maken. Dan blijft de ketel wel heel.
IJzer met een magneet er uit pakken en als oud ijzer verkopen.
Groet Jos.
Altijd een as-bed in de ketel houden, nooit tot op de bodem schoon maken. Dan blijft de ketel wel heel.
Groet Jos.
-
vacuumbuis
ik stook alleen op pellerts 2 kilo spijkers in de week a17 euro centbonkelaar schreef:Hallo,
Groet Jos.
veel warmte
-
Albert van WdJ
Ik heb ook veel pallets gestookt in mijn Attack dp 35 houtvergasser.
Spijkers is geen probleem. Branden niet vast aan het ketelstaal, smelten ook niet samen.
Nadeel van pallethout is dat het (bij mij) veel te hard brand.
Een vergasser is gemaakt op een bepaalde stukgrootte van het hout. Veel pallethout is van kleinere diameter. Een gedeelte bijstoken is geen probleem, maar alleen pallethout gaat bij mij niet goed. Er gaat veel warmte verloren via de schoorsteen, omdat de warmtewisselaar de snelheid waarmee de boel wegbrandt niet bij kan houden.
Omdat ik vaak de plankjes langs de balken afzaag hou je ook veel tussenruimtes. Het hout ligt 'luchtig' in de vergasser Hierdoor brand het pellethout weg als een fakkel. Of de balken liggen te strak op elkaar, en de boel smoort.
Dat is althans mijn ervaring met deze 'houtsoort'.
Neem niet weg dat ik het wel gebruik om de vergasser aan te maken. Daar is het juist heel mooi hout voor. En bijmengen (10-20%) geeft ook geen problemen.
Ervaringen met andere vergassers zou ik graag horen.
Albert
Spijkers is geen probleem. Branden niet vast aan het ketelstaal, smelten ook niet samen.
Nadeel van pallethout is dat het (bij mij) veel te hard brand.
Een vergasser is gemaakt op een bepaalde stukgrootte van het hout. Veel pallethout is van kleinere diameter. Een gedeelte bijstoken is geen probleem, maar alleen pallethout gaat bij mij niet goed. Er gaat veel warmte verloren via de schoorsteen, omdat de warmtewisselaar de snelheid waarmee de boel wegbrandt niet bij kan houden.
Omdat ik vaak de plankjes langs de balken afzaag hou je ook veel tussenruimtes. Het hout ligt 'luchtig' in de vergasser Hierdoor brand het pellethout weg als een fakkel. Of de balken liggen te strak op elkaar, en de boel smoort.
Dat is althans mijn ervaring met deze 'houtsoort'.
Neem niet weg dat ik het wel gebruik om de vergasser aan te maken. Daar is het juist heel mooi hout voor. En bijmengen (10-20%) geeft ook geen problemen.
Ervaringen met andere vergassers zou ik graag horen.
Albert
Change, before you have to.
-
Sandman79
Al hartelijk bedankt voor de meldingen se
. Ik sta nog aan het begin om op hout te gaan stoken, dus ik wil liefst wel een goede oplossing voor mijn middelen.
.