sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest,
met vuursteen bedoelde ik een vuurvaste metselsteen.
Ik heb de stenen boven op mijn bestaande houtkachel gelegd (een ouderwetse gietijzeren kachel) tot ze een temperatuur bereikte dat ze niet meer warmer werden. Dat was dus de hoogste temperatuur. Op dat moment heb ik ze op onderzettertjes op de tafel geplaatst en elk kwartier de temperatuur gemeten om te zien hoeveel energie / warmte ze vast hielden, of niet. Hiermee was voor mij duidelijk dat het (met deze stenen in ieder geval) dat het niet zoveel uitmaakt waarvan ik de buitenzijde van mijn kachel maak. En we dus een gebakken steen uit konden zoeken die we mooi vonden, ook belangrijk als de kachel straks midden in de kamer staat! Ik heb nu een steen besteld van 1665 gram.
Het verschil in de start temperatuur tijdens de meting zit volgens mij in het verschil in de vlammen in mijn kachel (waar op dat moment de vlammen het hoogste waren) en waar dan de steen op de kachel lag, links, midden, rechts.
Ook het verschil in het volume van de stenen (betonklinker, vuurvaste steen en metselsteen) maakte ook niet zoveel uit in de warmte afgifte.
Hoe snel de stenen de warmte opnemen heb ik niet precies gemeten. Tijdens het opwarmen heb ik af en toe wel gemeten om te zien hoe warm ze waren maar daarin zaten geen grote verschillen, ik heb het alleen niet genoteerd. Ik ga er vanuit dat dat ook niet zoveel uit zal maken, mogelijk dat ik er straks een houtje meer op moet gooien maar veel meer zal het niet uitmaken (hoop ik

Groeten Adri