opbouw steenkachel met warmtebank en bel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stein

opbouw steenkachel met warmtebank en bel

Bericht door stein »

ik heb ondertussen al naarstig gelezen op het forum en elders en ben aan het denken om een type finovenkachel te bouwen waarbij 2 terugstroomkanalen uitkomen in een bel waar een ww inkomt voor verwarming van het cv water en 1 terugstroomkanaal uitkomt in een warmtebank.
concreet wat en hoe moet ik nog eens goed bekijken maar ik zit momenteel met een materiaalvraagje:

ik kan ergens een goede deal doen voor chamottestenen maar dan nog is de hoeveelheid stenen voor deze constructie vrij hoog (plaats is geen probleem, kostprijs mss wel). Is het aangeraden om de hele constructie in chamotte te zetten of kan je voor de bel en de warmtebank evengoed een gewone steen of betonsteen gebruiken?
of bvb de bel in betonsteen en de warmtebank toch in chamotte omwille van een aangenamere warmteafgifte?
de kachel en warmtebank lijken mij qua massa al zodanig dat ze meer dan voldoende warmte kunnen opslaan en afgeven en de bel zou dan vooral zijn warmte dienen af te geven aan de ww van de cv.

Ik denk er ook aan om op het verdiep ook nog een warmtebank te maken, gezien de rookafvoer toch door een kamer boven komt is dat ineens prima verwarming van die kamer. of wordt dit teveel van het goede?
stein

Re: opbouw steenkachel met warmtebank en bel

Bericht door stein »

toevallig iemand een idee of silicaatstenen bruikbaar zijn voor een bell?
Plaats reactie