Houtketel zonder buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kingkaw

Houtketel zonder buffer

Bericht door Kingkaw »

Even uitleggen:
We hebben een huis in de Ardennen gekocht waar een echte "mad Max" cv inst. zit.
Er is een oude cv ketel met daartussen een Brotje houtketel.
Voor ons is hout geen probleem en stoken met droog hout beuk en eik en nooit rommel.
De bedoeling is om die handel incl. buizen en ketels buiten te smijten en een gewone cv ketel met daarnaast een houtketel.
De vrijdag gaat de mazoutketel in gang en warmt het huis op en dan gaan we over op de gewone houtkachel in de living wat perfect gaat (dit doen we in ons huidig huis) en bij zeer koude of als de kachel is leeg neemt de cv een beetje over via kamerthermo.
Nu willen we daar zelfde systeem toepassen maar dan met een houtketel tussen welke we continu willen laten meedraaien om alle andere kamers te verwarmen en living.
Nu zijn we op zoek naar systeem zonder buffer (die brotje is ook zonder buffer en het ganse huis is warm, gooi er af en toe een paar blokken op.
De nieuwe cv zou uit twee kringen bestaan alles samen een 14/16 radiatoren.
Er is een systeem met een klep of zo .

Graag tips

Bedankt
.
Albert van WdJ

Re: Houtketel zonder buffer

Bericht door Albert van WdJ »

Welkom op het forum Kingkaw,

Ik heb nog geen antwoord op je vraag, maar zoek eerst wat verduidelijking van je overwegingen.
Kingkaw schreef:Nu zijn we op zoek naar systeem zonder buffer
Wat is daar de reden van? Alleen kostenbesparing?
Je moet dan wel ruim in je tijd zitten. Met een systeem zonder buffer ben je zo'n beetje de hele dag aan het stoken.

Het zal dan ook waarschijnlijk geen vergasser worden, maar een hout-cv ketel die eigenlijk voor kolen bedoeld is.
En dat betekent weer meer onderhoud aan de ketel, meer bezig met stoken, meer hout regelen (rendement van maar max 70%), meer gesleept.
De eerste tijd wel leuk, maar tenslotte ook wel eens vervelend.

Overweeg ook eens de voordelen van een vergasser met buffer.
Ook uit milieutechnisch oogpunt.

Of heb je andere redenen om voor een ketel zonder buffer te kiezen?

Albert
Change, before you have to.
Kingkaw

Bericht door Kingkaw »

We zitten reeds een 7 jaar in de ardennen en verwarmen nu in ons huis op mazout en houtkachel wat zeer goed gaat en zeer weinig mazout verbruik.
De achterliggende woning hebben we gekocht maar deze is veeel groter met een oude inst. uit de jaren 60 en een houtketel 1982 zonder buffervat en heb dat getest en dat werkt goed (momenteel drukloos )inderdaad verbruikt veel en je moet er een beetje bij blijven.
Nu hebben we een garage en kelder er onder en wil dat nu niet volzetten met buffervaten .
Van gewone cv heb ik geen problemen om dat te plaatsen maar van die houtketels......
Men bedoeling is (nu gaan we ieder weekende ) dat de vrijdag de mazout cv aangaat en tegen aankomst alles lekker warm is.
Dan wil ik dat verder laten overnemen door een hout ketel met continu draaiende pomp naar de cv inst. wat nu ook gaat althans op de oude inst. zonder buffervat.
Hier in het dorp zijn er een paar met van die houtketels zonder buffervat.
De nieuwe inst. zal met allupex buizen zijn.
Nu dacht ik om een kleine vergasser te plaatsen eventueel met een buffer van1000 litter .
Er bestaan ook kleppen en regelingen voor afkoeling ketel .
Als ik er voor zorg dat de ketel net onder het gevraagde vermogen van de cv inst komt kan het meschien zonder buffer het is eigenlijk de bedoeling de woning overal wat op te warmen .De living en keuken zullen ook voorzien worden van houtkachel.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb zelf een Attack fd26 kW gestookt. Een atmosferische hout-cv ketel. Hoe ik ook mijn best deed, ik kreeg het niet voor elkaar om die ketel echt mooi en schoon te laten werken. Grote problemen veroorzaken de plaats waar de luchttoevoer zit (onderaan) en de warmtewisselaar. Lucht alleen onderin een houtvuur geeft ontzettend veel vlammen en rook, en dus geen volledige verbranding. Onderlucht is wel goed bij kolen stoken. En daar zijn die ketels eigenlijk voor gemaakt.
De warmtewisselaar rondom het vuur, en vooral direct daarboven doet ook geen goed.
Ik woon in het dorp, en ik vind dat je zo'n ketel daar zeker niet kunt stoken. Geeft veel overlast in de buurt.
Vandaar dat ik ook ben overgegaan op een houtvergasser.

Zou ik buiten het dorp wonen, dan zou ik ook zeker niet zo'n atmosferisch gestookte hout-cv ketel willen. In vergelijking met een vergasser ben je gewoon een beetje aan het klungelen.
De ruimte die je nodig hebt voor een vergasser met buffer valt ook best mee. Het hele spulletje bij mij neemt niet meer dan zo'n 5 m2 in beslag. (35kW vergasser met 2x 1000 liter buffers en 2 expansievaten).

Maar wil je toch zonder buffer werken, dan zou je ook eens moeten kijken naar de grotere Engelse cv-kachels.
Ligt er een beetje aan welk vermogen je nodig hebt, maar dan heb je alles in één. En een houtkachel in de living, en een stel warme radiators elders. Nadeel van deze houtkachels is een beetje hetzelfde als de atmosferische hout-cv ketel. Met dat verschil dat de meeste van deze kachels ontworpen zijn om hout te stoken.

Ik denk niet dat je toekomt met een klein model vergasser. Vergasser kun je niet echt terug regelen qua verbranding. Een aantal modellen kan wel op een bepaald lager vermogen branden, maar dan moet je wel eerst een goed gloeibed hebben. Anders gaat hij net zo belabberd branden als een atmosferische ketel. En langdurig een goed gloeibed in stand houden op laag vermogen valt niet mee.
Een vergasser moet voluit branden voor het beste rendement. En daarom staan daar altijd buffers aan gekoppeld. Want met erg koud weer zul je het vermogen van een kleine vergasser wel kwijt kunnen in je cv-circuit, maar bij minder koud weer levert dat gelijk problemen op.

Ps. Lees ook deze draad erop na.

Albert
Change, before you have to.
Kingkaw

Bericht door Kingkaw »

Hallo Albert , bedankt al voor de info, heb nog wat nagedacht.... en ga morgen het draadje lezen.

Alvast bedankt.
Plaats reactie