Toch maar voorzetramen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*

Toch maar voorzetramen?

Bericht door Mees* »

Afgelopen zomer is onze woonkamer verbouwd. Hierbij hebben we een stuk muur en dak weggehaald en er een 8m2 glas in aangebracht (dubbel glas, dubbel gelaagd 1.1). De sneeuw is er de afgelopen week een week op blijven liggen en het is behaaglijk warm bij het glas; dat werkt dus goed.
In de overige ramen zit enkel 4mm glas. Dit vervangen door dubbel glas zagen we niet zitten omdat er heel veel kleine ruitjes in zitten (soms 24). Hier hebben daarom maar voorzetramen geplaatst. Wel op ca 20 cm van het raam, gelijk met de binnenmuur. De voorzetramen hebben we voorzien van gelaagd Van Ruysdaelglas (7,5 mm). Er past dus geen geranium in het kozijn, maar zo oud zijn we ook nog niet.
Gisterochtend eens een rondje gelopen met de temperatuurmeter rond de rocketbell, en deze keer ook eens langs het glas; het was buiten -10.
Op het dubbel glas bleef de meter steken op +8,9 graden.
Op de (3)voorzetramen een temperatuur van +15,6. de voorzetramen geopend en het enkelglas gemeten: -0,6 graden.
Nu ik nog de nodige ramen moet isoleren elders in het huis: ga er ineens over nadenken geen dubbel glas meer toe te passen.
Of zou driedubbel dan nóg beter werken? Ik denk zelf intussen van niet.
peterberg
Moderator

Re: Toch maar voorzetramen?

Bericht door peterberg »

Mees,
Er is iets waar je rekening mee moet houden met grote stralings bronnen zoals dat schattige kacheltje van jou: waar de kachel naar toe straalt is het veel warmer. Dat grote glasvlak ontvangt geen directe straling, want dat is vrijwel uit het zicht van de massa. De raampjes tegenover de kachel wel, daar heb je dus al snel een hogere temperatuur op elk vlak dat "in het zicht" van het ding ligt. Mogelijk heb je dat al gedaan, maar ik zou zeggen dat het raam in de zijgevel vergelijken met het grote glasvlak er tegenover waarden oplevert die dichter bij elkaar liggen.

Ik kan het mis hebben, dan kun je stellen dat het Van Ruysdaelglas, gebruikt als voorzetraam betere waarden oplevert dan modern dubbel glas. Uiteraard niet met gewoon glas, zoals ik het heb. Hoe heb je trouwens het oppervlak van het glas gemeten?
Mijn infrarood meter kijkt er gewoon doorheen! Heeft het aflezen van de temperatuur mogelijk iets te maken met de metaal laag in het Van Ruysdaelglas?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*

Bericht door Mees* »

Ik heb het raampje naast het grote glasoppervlak ook gemeten Peter, ook hier dezelfde resultaten. Ook de Ir nog ff gecontroleerd: het rode puntje gaat door het glas heen............maar de meting houdt toch echt bij het glas op; ook bij het buitenste enkelglas.
gerard

Bericht door gerard »

@peter en mees,

Mischien dat jullie hier wat aan hebben
http://meettechniek.info/basis/temperatuur.html

groet,
Gerard
Mees*

Bericht door Mees* »

'Een IR-thermometer gericht op glas meet de temperatuur van het glas zelf'.

Dat gevoel had ik al.
Plaats reactie