mijn dilemma
Moderator: Moderators
-
hein uut mooi drente
mijn dilemma
Hallo ik zal me eerst even voorstellen: Hein is de naam en woon in hartje Drenthe.
Mijn complimenten voor jullie forum hier met wel erg veel info en kennis, alleen is de info hier zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Vorige zomer dit forum ontdekt en alles gelezen wat betreft verwarming met hout en zon sindskort me ook geregistreerd.
Wat is nu mijn dilemma: we hebben een vrijstaand huis met een houtkachel in de woonkamer en daar is het lekker warm als er gestookt word dus dat is goed maar in de rest van het huis is het steenkoud en dit is erg vervelend voor onze studerende kinderen nu vangen we dit op door de cv er bij aan te zetten zodat de rest van het huis middels cv ook verwarmd word alleen dan word het in de woonkamer weer smoorheet dus geen ideale situatie en het kost ook weer extra gas.
Nu zitten we te denken aan een houtkachel met cv aansluiting of een houtvergasser om op die manier te komen tot een warm huis en alleen gas om te koken.
Graag zou ik bij mensen van dit forum die bij voorkeur in drenthe wonen eens thuis komen kijken om hun instalatie te bespreken en van gedachten te wisselen, fysiek praten gaat me namelijk beter af dan via een toetsenbord.
Groet Hein
Mijn complimenten voor jullie forum hier met wel erg veel info en kennis, alleen is de info hier zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Vorige zomer dit forum ontdekt en alles gelezen wat betreft verwarming met hout en zon sindskort me ook geregistreerd.
Wat is nu mijn dilemma: we hebben een vrijstaand huis met een houtkachel in de woonkamer en daar is het lekker warm als er gestookt word dus dat is goed maar in de rest van het huis is het steenkoud en dit is erg vervelend voor onze studerende kinderen nu vangen we dit op door de cv er bij aan te zetten zodat de rest van het huis middels cv ook verwarmd word alleen dan word het in de woonkamer weer smoorheet dus geen ideale situatie en het kost ook weer extra gas.
Nu zitten we te denken aan een houtkachel met cv aansluiting of een houtvergasser om op die manier te komen tot een warm huis en alleen gas om te koken.
Graag zou ik bij mensen van dit forum die bij voorkeur in drenthe wonen eens thuis komen kijken om hun instalatie te bespreken en van gedachten te wisselen, fysiek praten gaat me namelijk beter af dan via een toetsenbord.
Groet Hein
wie een gat graaft voor een ander is machinist
-
AvR
Re: mijn dilemma
Heb zelf een Powall phonix houtvergasser voor de woonkamer staan aangesloten op een buffervat van 1000 liter
dit tevens in combinatie met een tapspiraal voor douchewater.
vermogen cv 14 kw en stralingswarmte in de woonkamer 4 kw
kachel brand super hoog rendement 90 % en geen rookuitstoot voor de buurt.
tevens is de kachel ook nog strak en mooi om te zien in de woonkamer.
dit tevens in combinatie met een tapspiraal voor douchewater.
vermogen cv 14 kw en stralingswarmte in de woonkamer 4 kw
kachel brand super hoog rendement 90 % en geen rookuitstoot voor de buurt.
tevens is de kachel ook nog strak en mooi om te zien in de woonkamer.
-
account verwijderd
@Hein,
Als je voor een hout cv kachel aan het rondkijken bent, kun je ook is aan wouter_a vragen via pb of je in de showroom mag kijken.
Dat is niet heel ver van jou vandaan, je moet dan wel de afsluitdijk over.
Ik ben er wel is gewweest, zeker de moeite waard en Wouter kan je precies vertellen wat een toestenbord je niet kan vertellen.
@Avr,
Mooie kachel. In ieder geval beter als een Prity.
Toch als ik naar de doorsnede kijk, heb ik mijn vraagtekens.
Gebruik je de speciale verbrandingskamer vaak?
Als je voor een hout cv kachel aan het rondkijken bent, kun je ook is aan wouter_a vragen via pb of je in de showroom mag kijken.
Dat is niet heel ver van jou vandaan, je moet dan wel de afsluitdijk over.
@Avr,
Mooie kachel. In ieder geval beter als een Prity.
Toch als ik naar de doorsnede kijk, heb ik mijn vraagtekens.
Gebruik je de speciale verbrandingskamer vaak?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
-
AvR
Hallo michel,
de speciale verbrandingskamer is de kamer welke altijd gebruikt word met uitzondering bij het volgende,
kachel aansteken, hierbij gaat de directe schoorsteenklep open om de pijp iets op temperatuur te laten komen voor de juiste trek.
dit houd in bij mij dat de kachel als deze koud is een minuut of 5 maximaal de directe klep geopend heeft en daarna volledig gesloten word zodat de speciale verbrandingskamer in werking gaat.
deze blijft daarna altijd in werking.
de directe klep gaat ook open als de kachel bijgevuld word, dit voorkomt dat de rook eventueel je kamer intrekt.
kachel bijgevuld daarna kan de schoorsteenklep direct weer gesloten worden en gaat de verbrandingskamer weer in werking.
als de kachel na circa 15 minuten stoken op temperatuur is zie je geen rook meer en word daadwerkelijk alles volledig verbrand.
een zeer schone verbranding als resultaat
groeten André
de speciale verbrandingskamer is de kamer welke altijd gebruikt word met uitzondering bij het volgende,
kachel aansteken, hierbij gaat de directe schoorsteenklep open om de pijp iets op temperatuur te laten komen voor de juiste trek.
dit houd in bij mij dat de kachel als deze koud is een minuut of 5 maximaal de directe klep geopend heeft en daarna volledig gesloten word zodat de speciale verbrandingskamer in werking gaat.
deze blijft daarna altijd in werking.
de directe klep gaat ook open als de kachel bijgevuld word, dit voorkomt dat de rook eventueel je kamer intrekt.
kachel bijgevuld daarna kan de schoorsteenklep direct weer gesloten worden en gaat de verbrandingskamer weer in werking.
als de kachel na circa 15 minuten stoken op temperatuur is zie je geen rook meer en word daadwerkelijk alles volledig verbrand.
een zeer schone verbranding als resultaat
groeten André
-
account verwijderd
@André
Hoeveel graden staat het mengventiel ingesteld?
Volgens de specificaties van de fabrikant ligt de fijnstof uitstoot laag. Dit komt volgens mij ook onder andere door de platen rookgas wisselaar.
Hoeveel de Co ppm uitstoot is, kan ik zo gauw nergens terugvinden.
Mijn persoonlijke ervaring met platenwisselaars die ingezet worden als rookgas wisselaar is dat ze idd. veel fijnstof opvangen vooral bij een lamelafstand
kleiner dan 8mm, dus regelmatig de wisselaar schoonmaken is dat iets wat jij ook zo ervaart? Je kunt zeker vrij eenvoudig de keramische achterwand
uit de kachel tillen?
Heb je een rookgastemperatuur van rond de 180 graden bij normaal bedrijf?
Hoeveel graden staat het mengventiel ingesteld?
Volgens de specificaties van de fabrikant ligt de fijnstof uitstoot laag. Dit komt volgens mij ook onder andere door de platen rookgas wisselaar.
Hoeveel de Co ppm uitstoot is, kan ik zo gauw nergens terugvinden.
Mijn persoonlijke ervaring met platenwisselaars die ingezet worden als rookgas wisselaar is dat ze idd. veel fijnstof opvangen vooral bij een lamelafstand
kleiner dan 8mm, dus regelmatig de wisselaar schoonmaken is dat iets wat jij ook zo ervaart? Je kunt zeker vrij eenvoudig de keramische achterwand
uit de kachel tillen?
Heb je een rookgastemperatuur van rond de 180 graden bij normaal bedrijf?
Verwijderd
-
AvR
Michel,
betreffende de waardes waar je om vraagt, deze staan niet vermeld op de nederlandse versie met gegevens.
morgen krijg ik zelf een leverancier van meetapparatuur welke al deze gegevens moeten kunnen meten.
ik stook zelf puur en eigenlijk alleen pallethout, gaat prima geen rook en in de warmtewisselaar geen grote hopen stof.
het reinigen van de kachel indien ik alles wat uit de kachel te halen is, doe ik maximaal 1 uur over.
dit houd in onderdelen uithalen, dit zonder gereedschap, warmtewisselaar met borstel reinigen, schoonzuigen met stofzuiger, ruit schoonmaken, en daarna weer in elkaar zetten.
temperatuur van de schoorsteen kan ik nu nog niet meten zit geen meter in, komt er over circa 2 weken in te zitten.
bij een dan te hoge temperatuur kan ik er zogenaamde wirbulatoren in hangen welke de schoorsteentrek remmen, het cv vermogen met circa 10% verhogen en daarmee ook de temperatuur van de schoorsteen omlaag brengen.
als de schoorsteentemperatuur te hoog is heeft dat met 2 zaken bij mij te maken.
1 schoorsteen lengte circa 9 meter hoog boven de nok van het huis uit en compleet recht, altijd zeer veel trek.
2 het hout wat ik stook heeft natuurlijk een kortere maar zeker hogere temperatuur.
Als ik de zaken kan meten zal ik dit vermelden.
gr. André
betreffende de waardes waar je om vraagt, deze staan niet vermeld op de nederlandse versie met gegevens.
morgen krijg ik zelf een leverancier van meetapparatuur welke al deze gegevens moeten kunnen meten.
ik stook zelf puur en eigenlijk alleen pallethout, gaat prima geen rook en in de warmtewisselaar geen grote hopen stof.
het reinigen van de kachel indien ik alles wat uit de kachel te halen is, doe ik maximaal 1 uur over.
dit houd in onderdelen uithalen, dit zonder gereedschap, warmtewisselaar met borstel reinigen, schoonzuigen met stofzuiger, ruit schoonmaken, en daarna weer in elkaar zetten.
temperatuur van de schoorsteen kan ik nu nog niet meten zit geen meter in, komt er over circa 2 weken in te zitten.
bij een dan te hoge temperatuur kan ik er zogenaamde wirbulatoren in hangen welke de schoorsteentrek remmen, het cv vermogen met circa 10% verhogen en daarmee ook de temperatuur van de schoorsteen omlaag brengen.
als de schoorsteentemperatuur te hoog is heeft dat met 2 zaken bij mij te maken.
1 schoorsteen lengte circa 9 meter hoog boven de nok van het huis uit en compleet recht, altijd zeer veel trek.
2 het hout wat ik stook heeft natuurlijk een kortere maar zeker hogere temperatuur.
Als ik de zaken kan meten zal ik dit vermelden.
gr. André
-
account verwijderd
@Avr,
een mengventiel?
Beter is om de lucht toevoer van de kachel te gebruiken i.pl.v. turbulatoren maar je weet de afgastemperatuur nog niet, dat weet je binnenkort las ik.
Turbulatoren kennen hun toepassing vooral in de warmtewisselaar zelf en niet in een
schoorsteenkanaal, daar wil je geen opstakels inbouwen.
en prijzen het beste uit de bus komen? Een Testo meter van 2500 euro koop je ook niet zomaar.
180 graden is een mooie afgastemperatuur voor jouw kachel, daarom was ik ook benieuwd naar de instellingen van je mengventiel, gebruik je momenteelbij een dan te hoge temperatuur kan ik er zogenaamde wirbulatoren in hangen welke de schoorsteentrek remmen, het cv vermogen met circa 10% verhogen en daarmee ook de temperatuur van de schoorsteen omlaag brengen.
een mengventiel?
Beter is om de lucht toevoer van de kachel te gebruiken i.pl.v. turbulatoren maar je weet de afgastemperatuur nog niet, dat weet je binnenkort las ik.
Turbulatoren kennen hun toepassing vooral in de warmtewisselaar zelf en niet in een
schoorsteenkanaal, daar wil je geen opstakels inbouwen.
Daar ben ik ook benieuwd naar, zou zelf in de toekomst ook een co meter willen gebruiken. Misschien kun je laten weten welke modellenmorgen krijg ik zelf een leverancier van meetapparatuur welke al deze gegevens moeten kunnen meten.
en prijzen het beste uit de bus komen? Een Testo meter van 2500 euro koop je ook niet zomaar.
Verwijderd
-
pelletpower
Kijk dat is nog eens iets: een houtvergasser voor in de woonkamer, fantastisch! Na wat surfen heb ik ook nog een Walltherm gevonden. Iemand enig idee of er nog andere merken mogelijk zijn. We zijn op zoek naar een strak model namelijk.....
-
vacuumbuis
ik woon in overijsel heb hout cv zonne boijer jacoesie zelf aangelegthein uut mooi drente schreef: Graag zou ik bij mensen van dit forum die bij voorkeur in drenthe wonen eens thuis komen kijken om hun instalatie te bespreken en van gedachten te wisselen, fysiek praten gaat me namelijk beter af dan via een toetsenbord.
-
Albert van WdJ
Welkom Vacuumbuis,vacuumbuis schreef: ik woon in overijsel heb hout cv zonne boijer jacoesie zelf aangelegt
Open een nieuw draadje met uitleg en foto's van jouw installatie.
Want we zien hier graag hoe je één en ander gemaakt hebt.
Albert
Change, before you have to.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mij is vacuumbuis een alter ego van Hekman.... Zal ik de beide accounts samenvoegen, vacuumbuis/hekman?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- Chicken Power
Laat ik dat idee nu ook hebben.
In dat geval is het te vinden in deze draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1142
Groet, Cp
In dat geval is het te vinden in deze draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1142
Groet, Cp
Verwijderd.
-
vacuumbuis
ja dat klopt hekman en vacuumbuisChicken Power schreef:Laat ik dat idee nu ook hebben.
Groet, Cp
-
vacuumbuis
tevens 6x 180 watt pv met 2 stecasvacuumbuis schreef:ja dat klopt hekman en vacuumbuisChicken Power schreef:Laat ik dat idee nu ook hebben.
Groet, Cp
3x195 watt met mastervolt