puntdak verder isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lord Anubis

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

Dat berekenen had ik graag willen uitvoeren en was al bezig met een spreadsheet. Rc en U ( voorheen K ) is niet zo spannend. Maar de link is ideaal, zeker over de vochtigheid, want daar had ik geen formules van. Plus dat je alle waarden per product heb. Ideaaal.

Zoals ik in mijn tekeningetje aangaf heb ik een overlap, dus is het over een breedte 200mm dus flink samengedrukt.

Kan dat kwaad?

Ik zie trouwens als je speelt met de waterdamp perc. dat dat ook zijn invloed heeft. Some wel heel erg veel.
Veranderde de binnen waarde van een test van 40 naar 50% en het aantal dagen ging van enkele dagen naar 655157 dagen.
Rekenfoutje van de site of....
deleted

Bericht door deleted »

tiho schreef:De gaten in de spaanplaat, zitten deze alleen in de nok soms. Net zoals hier op deze foto?

Dan zijn ze namelijk vanuit de bouw en hebben ze verder niet met damopenheid van de platen te maken. Dan was het bedoelt als ventilatie.
Zijn de platen zelf nu dampopen of dampdicht ?

@Michel:
Als de platen dampdicht zijn moet er niet gerekend worden,dan valt het dauwpunt altijd in de isolatie.

G
mkleinman

Bericht door mkleinman »

Is tussen het dakbeschot en de dakpannen isoleren geen optie? HIer is van het najaar deze ruimte volgespoten met EPS korrels met grafiet en latex om er een harde plaat van te maken.

Geen gedoe aan de binnenkant van je dak, geen vochtproblemen en geen ruimteverlies. Ze konden hier 7cm kwijt met een Rd van ongeveer 2,3 extra.
lord Anubis

Bericht door lord Anubis »

Gandalf schreef: Zijn de platen zelf nu dampopen of dampdicht ?
Deels het laagje wat er op zit is dusdanig beschadigd dat het misschien ruim genomen 70% dampdicht is.

Ik heb een berekening gedaan met PE folie aan de buitenzijde spaanplaat en het dauwpunt valt onder de meeste temperaturen dan in het spaanplaat.

Edit: had hier een meer rekenkundige vraag wat niet direct met mij eerdere vraag te maken had en heb deze nu los gemaakt van dit topic. Hoop dat de Moderators het ook beter vinden.
Plaats reactie