Maatregelen voor minimale overlast houtstoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterv

Maatregelen voor minimale overlast houtstoken

Bericht door peterv »

Ik overweeg een houtkachel te installeren, maar aangezien de bebouwde omgeving wil ik deze houtkachel stoken met zo min mogelijk overlast voor de buren.

Een aantal vragen hierover:

* Welke stoffen in de houtrookgas leveren die typerende houtrookgeur op? Waarom 'stinkt' houtrook wel, en aardgasrook niet?

* Houtkachelverkopers ontkennen/minimaliseren het stankoverlast probleem mits je voldoende zuurstof aanvoert en voldoende droog hout stookt. Wat is het objectieve verhaal?

* Als ik buiten in de tuin een droge plank opstook, dan stinkt de rook. De aanvoer van zuurstof is perfect de plank is droog. Waarom zou een kachel het beter doen?

* Levert een HR-kachel (rend >75%) minder stankoverlast dan een conventionele houtkachel bij alle andere omstandigheden gelijk (zuurstof/vochtigheid);

* Welke maatregelen kunnen nog meer genomen worden om stankoverlast te verminderen:

-> Levert het gebruik van een katalysator (b.v. Morecat.de) nog iets op qua stankoverlast? Waarom lees ik hier zo weinig over? (werkt niet?)

-> Levert het gebruik van een (draaiende) trekkap nog iets op (b.v. Firemaster of Rotormaster). Ik heb ook gelezen: "de best trekkende kap is geen kap". Wat is dan de nut van een trekkap? Alleen maar handel?

-> Levert het verhogen van de schoorsteen wat op? Dus niet net boven de nok, maar b.v. nog 1 meter hoger?

-> Hoe zit het met de ontwikkeling van roetfilters voor houtkachels? In Duitsland zijn deze verplicht vanaf 2014, maar zijn er al concrete producten te koop.

-> Andere maatregelen?

Alvast bedankt, Peter
Dutch John

Re: Maatregelen voor minimale overlast houtstoken

Bericht door Dutch John »

* Welke stoffen in de houtrookgas leveren die typerende houtrookgeur op? Waarom 'stinkt' houtrook wel, en aardgasrook niet?
De teren in het hout. Er zijn meer dan honderd bekende teersoorten, met ieder zijn eigen kookpunt en giftigheid. Het zijn overwegend cyclische koolwaterstoffen. Zij komen vrij bij verhitting van het hout. Bij een temperatuur van 800 graden worden de lichte teerfracties gekraakt en verbrandt mits voldoende zuurstof en tijd aanwezig. Vanaf 1000-1100 graden worden ook de zwaardere fractie's gekraakt. Aardgas bestaat uit de korte koolwaterstof CH4, die reukloos is en niet gekraakt hoeft te worden in kleinere fractie's.

In een kachel treden te lage temperaturen op voor volledige reductie. Temeer ook omdat de hete rookgassen ongereduceerde teer afvoeren, nog voordat verbranding mogelijk is. Een vergasser kan teer wel aan, net als een finoven.
* Houtkachelverkopers ontkennen/minimaliseren het stankoverlast probleem mits je voldoende zuurstof aanvoert en voldoende droog hout stookt. Wat is het objectieve verhaal?
De allerbeste kachel of vergasser kan slecht hout of een prutsende stoker niet goed maken. Dus ze hebben grotendeels gelijk.
* Als ik buiten in de tuin een droge plank opstook, dan stinkt de rook. De aanvoer van zuurstof is perfect de plank is droog. Waarom zou een kachel het beter doen?
Je mist buiten de geconcentreerde hitte in een kachel. De hitte zorgt voor reductie van teren.

Als je stankoverlast wilt minderen, dan moet je bij de basis beginnen: goed en droog hout en een moderne kachel, beter nog een vergasser. Alle protheses die je noemt zijn alleen symptoombestrijding.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Atlas

Bericht door Atlas »

Peter,

Dj heeft al ruim de zaak beantwoord lijkt mij.
De best verbrandende kachels zijn die met een naverbranding. Hierbij word in het naverbrand gedeelte alsnog zuurstof aan de verbrandingsgassen toegevoegd. Het resultaat daarvan is schonere verbranding en ook meer rendement. Hierbij een paar voorbeelden:http://www.dunsleyheat.co.uk/yorkshirestoveCH.htm en ook:http://www.jenni.ch/
Ik weet echter niet hoe deze kachels in de praktijk bevallen.
Van beiden hierbij de doorsnedes:
Verder zou je het kunnen zoeken in de in dit forum zo geroemde bergkachels/finoven/tegelkachels. Ook deze werken allemaal met een systeem van een naverbranding.
Overeenkomst in alle kachels is dat de rookgassen naar beneden toe weggeleid worden om vervolgens daarna in een andere kamer naverbrand te worden. (Downdraft systeem)
Levert het gebruik van een (draaiende) trekkap nog iets op (b.v. Firemaster of Rotormaster). Ik heb ook gelezen: "de best trekkende kap is geen kap". Wat is dan de nut van een trekkap? Alleen maar handel?
Plaatsen zou ik zeggen. Het voorkomt inregenen en zodoende ook roet en teeraanslag in de uitloop van de pijp. Zie ook onderaan dit http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=688 onderwerp alwaar ook ingegaan wordt op een trekkap of oook wel "gek" genoemd.
gebruik van een katalysator (b.v. Morecat.de) nog iets op qua stankoverlast? Waarom lees ik hier zo weinig over? (werkt niet?)
Een beetje googlen zal je opleveren dat het gevoelige en dure dingen zijn. Ik persoonlijk zou het zoeken in een kachel met naverbranding.
Levert het verhogen van de schoorsteen wat op? Dus niet net boven de nok, maar b.v. nog 1 meter hoger?
Net boven de nok geeft de beste resultaten. Google eens op rookgasafvoer en "pijpboeren" zullen je ten alle tijde adviseren de uitvoer boven de nok danwel de "45 gr lijn" te laten uitkomen. Ik geloof zelfs dat het verplicht is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Peter,

Ik wil toch nog op de uitvoerige antwoorden van de anderen het volgende toevoegen.

Moderne houtkachels leveren bij droog hout en stoken op vol vermogen eigenlijk weinig roet en teer in de schoorsteen, laat staan buiten. Alleen bij opstart, als alles koud is heb je wel even wat van die stoffen. Maar dat brand weer weg wanneer alles op temperatuur is.
Wanneer een houtkachel ook een vlamkeerplaat heeft van bijv. vermucilite, dan zal de vervuiling in je schoorsteen minimaal zijn (bij schoon en droog hout).
Belangrijk is dus altijd een kachel die past bij de ruimte waarin hij staat, en zeker niet meer vermogen heeft dan nodig. Want dan moet je gaan afknijpen, en dat geeft een beroerde verbranding.

Zelf heb ik al vele jaren stookervaring met een traditionele houtkachel.
Ik reinig mijn kachel altijd zelf incl. de rvs schoorsteen.
Ik woon zelf in een dicht bebouwde omgeving, en merk weinig van de rookgassen buiten. Zeker als je schoorsteen inderdaad hoog genoeg is.

Naar mijn idee zal een vergasser nog schoner branden, maar de moderne traditionele houtkachel (met vlamkeerplaat) voldoet m.i. ook uitstekend.

En je zult zeker niet de enige zijn in de omgeving die een houtkachel stook. Heb je daar wel overlast van?
Change, before you have to.
MichielF

Bericht door MichielF »

Geachte,

Om te zorgen voor minimale overlast zijn er een aantal basisregels waaraan men zich dient te houden. Voorbeelden hiervan zijn onder meer het gebruik van onbehandeld, polsdik, luchtdroog hout (15 tot 20% vocht), het open laten van de luchttoevoer (niet knijpen van de kachel, dit verhoogt de emissie van een kachel enorm) en het zorgen voor voldoende trek door het gebruik van een correct rookgasafvoerkanaal met de juiste hoogte (zorg voor een vrije afvoer van rookgassen).

Door inachtneming van enkele basisregels kan de onvermijdelijke uitstoot van fijnstof en gezondheidsschadelijke verbindingen (oa PAK's) worden verminderd maar nooit worden vermeden. Immers, ook met de beste kachel, gestookt met het beste hout en door de beste stoker worden vervelende verbindingen in de kachel gevormd en uitgestoten. De enige manier om ook deze resterende verbindingen aan te pakken is middels een katalysator. Deze kraakt verbindingen en zet deze in het gunstigste geval om in CO2 en H2O.

Na vele jaren van onderzoek en ontwikkeling is er nu een houtrookfilter met katalysatortechniek (net als in de uitlaat van een auto) welke verontreinigd roet, teervormende componenten (onder andere PAK's) en fijnstof (met name het meest gezondheidsschadelijke PM2.5) afbreekt. Dit gebeurt middels zogeheten katalytische oxidatie en/of reductie.

Kijk voor meer informatie over de houtrookfilter en voor algemene informatie over het stoken van hout op http://www.sesamstraat.nl

Met vriendelijke groet,
Michiel
deleted

Bericht door deleted »

Sorry ,

Maar dat volgens mij gewoon reclame.
Zo'n filtertje zal niet veel bijdragen aan een slechte kachel.
Zelfs snel verstopt geraken en tot gevaarlijke situaties leiden.

G
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Die grote blauwe vogel is ook voor alles in!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MichielF

Bericht door MichielF »

Excuses aan de andere gebruikers voor het vermelden van een website!

Graag wil ik reageren op Gandalf. Die heeft namelijk een belangrijk punt te pakken: Het verantwoord stoken van hout begint met een goede kachel. Vergelijk het met een oude, slecht lopende diesel waar verkeerde brandstof in wordt gegooid. Wanneer hier een katalysator in de uitlaat wordt geplaatst zal de auto niet beter gaan lopen. Wel zullen de uitlaatgassen minder vervuilend zijn.

Het filter heeft een zeer laag drukverlies en is ontworpen met een permanente bypass zodat ten alle tijden de rookgassen kunnen passeren. Verstoppen is dus niet aan de orde.

We hebben het hier over een end-of-pipe maatregel, niet een maatregel die bedoeld is om onverantwoord te kunnen stoken.

Groeten,
Michiel
firework_409

Bericht door firework_409 »

Ik heb al jaren een altech kachel voorzien van katalysator. Deze kachel brandt bijna dagelijks in het koude seizoen. De katalysator werkt goed en regelmatig zie je hem gloeien. de warmte de schoorsteen in is net boven de 120 graden, de rest gaat naar de kachel (speksteen 250 a 300 graden). Als de bypas open gezet wordt neemt de temperatuur in de pijp toe tot honderden graden en het huis ruikt dan naar strijkbout, waardoor we meteen merken dat de bypass nog open staat :wink: .

De katalysator maken we eens per maand schoon met een stofzuiger.

We hebben het idee dat het werkt want we ruiken buiten bijna niets.
We hebben nu als test een kuub geperste zaagsel blokken gekocht, dit is zeer droog (zaagsel van kozijnhout) en nu is het helemaal reukloos en mooie witte rook en een mooi fel vuur. Het raampje hoeven we ook nooit meer schoon te maken met dit droge hout.

Dus mijn ervaring is dat een katalysator werkt (maar een secundaire luchttoevoer doet dat volgens mij ook) en droog hout is van levens belang. Goed voor de verbranding een schone schoorsteen en geen geur overlast.

Groet,
Marcel
Plaats reactie