Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Hotglass,
Prachtig tweede leven van het fornuis :mrgreen: en mooie prestaties, het voordeel van deze toepassing voor het fornuis van kweethetniet is dat het goed past bij de opzet en indeling van haar kachel en dus alles wat makkelijker maakt. Maar haar kachel is wel fors kleiner.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
hotglass

Bericht door hotglass »

Ha Ritsaert,

De buitenkant dicteert soms wat er aan de binnenkant kan gebeuren!

Een kleinere stookruimte zou naar mijn overtuiging ook prima werken.
Hoofdzaak is de stookruimte maximaal isoleren voor een goede verbranding en daarna de warmte weer aftappen.
Mijn opzet is door de losse manier van construeren ook weer uit elkaar te halen en vrijwel zonder
materiaalverlies aan te passen aan voortschrijdend inzicht.

Belangrijk ook dat er bijna dagelijks heerlijke maaltijden van dit fornuis af komen.

Ed
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Hotglass,
Ja, inderdaad eerst ruimte nemen voor isolatie van de stookruimte, dan een kleine stookruimte (nadeel is alleen stoken met klein hout) en de rest is dan over voor een oven, model bak in een bak,
Dan moet je ver zien te komen...als je goed kan koken.
ritsaert
groet!

Ritsaert
hotglass

Bericht door hotglass »

Ritsaert,

Ik werkte aan het fornuis slecht 'voorwaarden scheppend'
en dat loont echt de moeite!
Kachels zijn echt een ander verhaal.

Het kleine fornuis van Kweethetniet zou ik op een gemetselde stenen sokkel plaatsen
Vervolgens kun je middels enkele gaten in de bodem van het fornuis die ruimte erbij gaan betrekken.
Het linker deel voor een aslade, zodat je binnen flink meer hoogte voor de stookruimte overhoud.
Rechts kun je massa creëren waar de verbrandingsgassen doorheen gaan richting schoorsteen.

Ed
deleted

Bericht door deleted »

Hotglass,

Mooi fornuis. Lijkt ook nog niet zo oud te zijn.
Heb je en idee hoeveel het geheel weegt ?

En je stookt het dus de hele dag, ook als je niet kookt of bakt ?
Zoals ik het nu lees was je ook niet tevreden over de watergevoerde warmtewisselaar die erin zat ? (koeling van de vuurhaard wellicht ? )

En uit pure nieuwsgierigheid: woon je in Frankrijk ?

G
hotglass

Bericht door hotglass »

Gandalf, het fornuis is rond de 35 jaar oud en de geschakelde uitvoering van de gas/elektra uitvoering met de hout/kolen uitvoering.
Ik heb het fornuis met warmtewisselaar nooit gestookt, maar afgelopen september als defect gekocht.
De warmtewisselaar is een dubbelwandige 2,5-3 cm dikke bak zonder bodem met twee 1,5" water aansluitingen er aan.
Het fornuis moet op hout een kleine teerfabriek zijn geweest, op kolen gestookt was er misschien nog een
kans op een goede verbrandingstemperatuur, maar van kolen stoken weet ik echt niets.
Het fornuis heeft een gietijzeren bovenblad en een gietijzeren (2,5 mm) voorkant de rest is geëmailleerd plaatstaal met een gewicht van ± 160 kg links en 120 kg voor het rechterdeel. Ik heb aan het houtoven nog bijna 50 kg massa toegevoegd.

Het fornuis staat de hele dag warm en de tafel ervoor is een heerlijke plek om de dag door te brengen.

Afgelopen september verhuisde ik van de Nederlandse Achterhoek - bijna de buurman van Kockie - naar de Franse 'Achterhoek',
de Hautes Vosges, halverwege een berg en midden in het bos.

Ed
deleted

Bericht door deleted »

hotglass schreef:Het fornuis staat de hele dag warm en de tafel ervoor is een heerlijke plek om de dag door te brengen.
Dan is een echte rocket waarschijnlijk ook een beetje te intensief omdat je voordurend moet bijvullen.
Een systeem als de Rocket-bell van Peter heeft dan wel massa, maar door het badgegestookt systeem dat ineens én op vol vermogen brand, is dan weer niet geschikt voor een kookplaat ...
Misschien is de tussenoplossing van DJ nog wel een verbetermogelijkheid : een heatriser louter ter verbetering van de verbranding.

Voor de warmte-overdracht heb ik wel eens gezien(op foto) dat men onder de kookplaat de afgassen door een labyrint liet stromen. Vertraagt waarschijnlijk de doorstroming en verhoogt op die manier de warmteafgifte (en kan het vuur weer kleiner)
hotglass schreef:Afgelopen september verhuisde ik van de Nederlandse Achterhoek - bijna de buurman van Kockie - naar de Franse 'Achterhoek',
de Hautes Vosges, halverwege een berg en midden in het bos.

Ed
So ... heb je vast nog geen spijt van ...

G
hotglass

Bericht door hotglass »

Gandalf schreef:Misschien is de tussenoplossing van DJ nog wel een verbetermogelijkheid : een heatriser louter ter verbetering van de verbranding.
Er staat nog een tweede fornuis in de steigers, hoofdzakelijk voor verwarming en sporadisch voor koken. Daar is ruimte voor ongeveer 180 cm heatriser. Voor het koken heb ik een regelbare bypass in gedachte vanuit de heatriser naar de kookplaat.
Stoken zou middels een downdraft systeem moeten gebeuren, zodat je een stookruimte 'vol' kunt leggen.
Gandalf schreef:Voor de warmte-overdracht heb ik wel eens gezien(op foto) dat men onder de kookplaat de afgassen door een labyrint liet stromen. Vertraagt waarschijnlijk de doorstroming en verhoogt op die manier de warmteafgifte (en kan het vuur weer kleiner)
Ik heb bij het Godin houtfornuis de temperatuur op de kookplaat gemeten. Op de heetste plaatsen heb ik onder de kookplaat blokjes vuurvaste steen gezet, daarmee turbulentie veroorzaakt, weer gemeten en opnieuw blokjes gezet of verplaatst.
Ik denk dat die turbulentie een erg gunstige werking heeft op de warmteafgifte.

Ik ben er nog niet uit in welke Achterhoek ik de mensen beter versta!

Ed
Dutch John

Bericht door Dutch John »

De tussenoplossing van een heatriser in een conventionele stookruimte werkt prima, maar je blijft het probleem houden van stootsgewijs stoken. Elke keer dat je bijlegt, gaat het hout te snel compleet in de brand, zeker als de stookruimte erg heet is. Downdraft voeren kan, maar het vuur blijft de neiging houden om tegen de luchtstroom in te kruipen, zeker als je dikker hout wilt gebruiken en vanwege het kleinere reactieoppervlak in verhouding met de vrije ruimte er omheen, de lucht wat smoort. Het blijft zaak om het het deel waar de daadwerkelijke verbranding plaats vindt, compact en horizontaal of verticaal stijgend te houden. Het deel waar het hout in staat moet gekoeld worden. Met water (het best) of met verbrandingslucht (werkt minder, maar is eenvoudiger uit te voeren).

Hotglass,

Ik overweeg om twee risers naast elkaar te plaatsen, waarbij een gemeenschappelijke schuif de ene, of de andere, dan wel beide risers deels afsluit. Zo houd je ten alle tijde een gelijk doorstroomoppervlak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hotglass

Bericht door hotglass »

DJ,
Ik heb met een testopstelling voor een glasoven een downdraftsysteem gemaakt waarbij ik door het afdekken van de open verbrandingsruimte met nieuw brandhout de beste resultaten kreeg. Zolang het oppervlak vrijwel dicht bleef met onverbrand hout, ging de verbranding geweldig. Er ontstond bijna geen warmteverlies naar boven en vrijwel alle vlammen trokken netjes naar binnen. Het nadeel is dat je dat systeem constant moet bijhouden. http://www.youtube.com/watch?v=To2a7Uju1S8
Geen spectaculaire video om te zien, maar als je uit een razende en ronkende glasfabriek komt zijn de vogels een verademing.

Een mooi idee om de verbrandingsruimte te koeling, ik heb natuurlijk nog de warmtewisselaar van mijn fornuis liggen. Met wat laswerk moet die voor een open WW-systeem wel weer dienst kunnen doen. Die gaat in de ideeënverzameling!

Twee risers naast elkaar vind ik niet zo overtuigend. Ik heb gezien dat vlammen altijd de makkelijkste weg kiezen. Beide risers gaan dus nooit tegelijk werken omdat je met een schuif nooit exact dezelfde luchtweerstand gaat regelen.
Dan hoef ik ook geen twee risers te bouwen maar kan ik volstaan met een klep tussen stookruimte en riser met de opties "linksom of rechtsom"

Groet,

Ed
hotglass

Bericht door hotglass »

Zo dus?
Ja Kockie, bedankt voor je geduld met ons ongeletterden

Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Goed gedaan Ed, ga je mij nou een keer leren glasblazen? (Vrees dat ik wel meer oefening nodig heb :mrgreen: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Hotglass,

Het lijkt op een zelfgebouwde vulkaan. Die parkieten, maken die altijd zo'n herrie?
Het krakende piano krukje geeft aan dat we te maken hebben met een artiest. :D
Ik zie dat je met een bepaalt fingerspitzengefühl en gereedschap tijdens het verleggen van een stukje brandstof tijdens de film toch een bepaalt betoverend karakter laat zien.

Mooi en inspirerend filmpje.

Als je goed luisterd, dan kun je het krakende krukje horen.
[youtube]aNzCDt2eidg&ob=av2e[/youtube]
Verwijderd
hotglass

Bericht door hotglass »

Kockie, dat is goed nieuws, ik mag je dus inschrijven als mijn eerste cursist ???

@Michel.....

Haar kraakje is toch wel veel subtieler, waarschijnlijk legt ze wat minder gewicht in de schaal maar
haar stem overtreft de mijne met oneindige afstand.

@Kweethetniet, ondergedoken?

groet

Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

hotglass schreef:Kockie, dat is goed nieuws, ik mag je dus inschrijven als mijn eerste cursist ???
Dat ligt eraan waar je die cursus gaat geven :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie