Prachtig tweede leven van het fornuis
Ritsaert
Moderator: Moderators
Dan is een echte rocket waarschijnlijk ook een beetje te intensief omdat je voordurend moet bijvullen.hotglass schreef:Het fornuis staat de hele dag warm en de tafel ervoor is een heerlijke plek om de dag door te brengen.
So ... heb je vast nog geen spijt van ...hotglass schreef:Afgelopen september verhuisde ik van de Nederlandse Achterhoek - bijna de buurman van Kockie - naar de Franse 'Achterhoek',
de Hautes Vosges, halverwege een berg en midden in het bos.
Ed
Er staat nog een tweede fornuis in de steigers, hoofdzakelijk voor verwarming en sporadisch voor koken. Daar is ruimte voor ongeveer 180 cm heatriser. Voor het koken heb ik een regelbare bypass in gedachte vanuit de heatriser naar de kookplaat.Gandalf schreef:Misschien is de tussenoplossing van DJ nog wel een verbetermogelijkheid : een heatriser louter ter verbetering van de verbranding.
Ik heb bij het Godin houtfornuis de temperatuur op de kookplaat gemeten. Op de heetste plaatsen heb ik onder de kookplaat blokjes vuurvaste steen gezet, daarmee turbulentie veroorzaakt, weer gemeten en opnieuw blokjes gezet of verplaatst.Gandalf schreef:Voor de warmte-overdracht heb ik wel eens gezien(op foto) dat men onder de kookplaat de afgassen door een labyrint liet stromen. Vertraagt waarschijnlijk de doorstroming en verhoogt op die manier de warmteafgifte (en kan het vuur weer kleiner)
Dat ligt eraan waar je die cursus gaat gevenhotglass schreef:Kockie, dat is goed nieuws, ik mag je dus inschrijven als mijn eerste cursist ???