Aluminium als isolator
Moderator: Moderators
- Gotty
- Contacteer:
Aluminium als isolator
Beste mensen,
afgelopen zomer heb ik warmtewerende raamfolie laten plakken, vanmiddag heb ik radiatorfolie gehaald van Tonzon voor achter de radiatoren zodat er zo weinig mogelijk warmte verloren gaat. Ik heb op internet gevonden dat aluminium een goede warmtegeleider is.
Kan iemand mij uitleggen waarom het in deze situatie's warmtewérend werkt?
afgelopen zomer heb ik warmtewerende raamfolie laten plakken, vanmiddag heb ik radiatorfolie gehaald van Tonzon voor achter de radiatoren zodat er zo weinig mogelijk warmte verloren gaat. Ik heb op internet gevonden dat aluminium een goede warmtegeleider is.
Kan iemand mij uitleggen waarom het in deze situatie's warmtewérend werkt?
Groeten Gotty.
-
ritsaert snijder
Re: Aluminium als isolator
Goedemiddag,
Aluminium is een goede geleider, maar de bedoelde werking is het weerkaatsen van straling, maar het gaat bij een radiator vooral om convectie (warme lucht). Je moet dan ook niet volstaan met alleen het weerkaatsen van de straling.
Groet!
Ritsaert
Aluminium is een goede geleider, maar de bedoelde werking is het weerkaatsen van straling, maar het gaat bij een radiator vooral om convectie (warme lucht). Je moet dan ook niet volstaan met alleen het weerkaatsen van de straling.
Groet!
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Gotty
- Contacteer:
Oh op die manier, dus net als met bijvoorbeeld een baksteen: Een baksteen kan veel warmte absorberen (geleiden) Maar kan ook veel warmtestraling tegenhouden (weerkaatsen)ritsaert snijder schreef:Goedemiddag,
Aluminium is een goede geleider, maar de bedoelde werking is het weerkaatsen van straling,
Wat kan ik volgens jou dan nog meer doen om zuinig te stoken??maar het gaat bij een radiator vooral om convectie (warme lucht). Je moet dan ook niet volstaan met alleen het weerkaatsen van de straling.
Groet!
Ritsaert
Groeten Gotty.
-
tiho
Is het folie voor op de muur of voor op de radiator. Is de muur geisoleerd of niet?
- Gotty
- Contacteer:
De folie is voor op de radiator, van het merk: Tonzon. De muur is geïsoleerd.tiho schreef:Is het folie voor op de muur of voor op de radiator. Is de muur geisoleerd of niet?
Groeten Gotty.
-
tiho
Ik vraag me daarbij af of de radiator zijn warmte nog wel goed af kan geven.
- Gotty
- Contacteer:
De folie wordt aan de achterkant van de radiator geplakt...tiho schreef:Ik vraag me daarbij af of de radiator zijn warmte nog wel goed af kan geven.
Groeten Gotty.
-
ritsaert snijder
Je moet natuurlijk wel voldoende ruimte voor de luchtcirculatie over houden, maar dat spul is niet zo dik.
Ritsaert
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
GALJARD
In tegenstelling tot wat vaak wordt geadverteerd, zal het aanbrengen van folie op de radiator de stookkosten juist licht verhogen.
Je maakt in feite het oppervlak van de warmtewisselaar kleiner en dus het rendement. Met een kleinere capaciteit van de radiator gaat het totale rendement van de installatie dus omlaag.
Het veel gebruikte argument van uitstraling is een misvatting: radiatoren werken namelijk als warmtewisselaar met de lucht en stralen een maar heel klein percentage uit. Wanneer je de muurzijde van een radiator afplakt zal de koude lucht tussen de radiator en de muur minder worden verwarmd met als gevolg dat je harder moet stoken om dat verlies te compenseren.
Wanneer je iets wilt doen aan het warmteverlies door een koude muur, is de enige oplossing isolatie van de muur. Het opervlak van een radiator verkleinen is dus het paard achter de wagen spannen.
drs R. Galjard
Je maakt in feite het oppervlak van de warmtewisselaar kleiner en dus het rendement. Met een kleinere capaciteit van de radiator gaat het totale rendement van de installatie dus omlaag.
Het veel gebruikte argument van uitstraling is een misvatting: radiatoren werken namelijk als warmtewisselaar met de lucht en stralen een maar heel klein percentage uit. Wanneer je de muurzijde van een radiator afplakt zal de koude lucht tussen de radiator en de muur minder worden verwarmd met als gevolg dat je harder moet stoken om dat verlies te compenseren.
Wanneer je iets wilt doen aan het warmteverlies door een koude muur, is de enige oplossing isolatie van de muur. Het opervlak van een radiator verkleinen is dus het paard achter de wagen spannen.
drs R. Galjard
- Gotty
- Contacteer:
-
OBL-Rien
- Contacteer:
Ik heb de radiatoren (tijdelijk) van de muur af moeten halen.
Zal ik van de gelegenheid gebruik maken om bv een isolator tegen de muur te plaatsen?
Bijvoorbeeld een stuk polystyreen van 2cm dik?
Mogelijk ook de voorzijde van aluminium voorzien? (maar dan alleen het niet zichtbare gedeelte)?
Zal ik van de gelegenheid gebruik maken om bv een isolator tegen de muur te plaatsen?
Bijvoorbeeld een stuk polystyreen van 2cm dik?
Mogelijk ook de voorzijde van aluminium voorzien? (maar dan alleen het niet zichtbare gedeelte)?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
-
deleted
Niet helemaal akkoord.GALJARD schreef:In tegenstelling tot wat vaak wordt geadverteerd, zal het aanbrengen van folie op de radiator de stookkosten juist licht verhogen.
drs R. Galjard
Als het puur een dunne alu-folie betreft, dus zonder verdere isolatielaag, gaat enkel het stralingsaandeel afnemen aan dat oppervlak. Dit omdat de alu-laag een lagere emissiviteit heeft dan de radiatorverf. (10%) (STRALING)
In principe neemt de temperatuur van het oppervlak door de alu-folie niet af. En ,indien goed geplakt, wijzigt ook het oppervlak niet door de alu-laag.
Dus dat maakt dat de uitwisseling door convectie (lucht-oppervlak) niet gewijzigd wordt. (CONVECTIE)
Tot slot de zeer goede geleiding van alu doet niet ter zake, want het gaat om de uitwisseling met de omgeving.(GELEIDING)
Kortom enkel het stralingsaandeel neemt af aan de achterkant. Dat doet de totale capaciteit slechts lichtjes dalen (want een 'radiator' is tegenwoordig inderdaad meer een 'convector' te noemen), maar die capaciteitsdaling is wel precies op de juiste plaats: namelijk die warmte die anders toch maar nutteloos naar de achterliggende muur gestraald wordt.
Indien de folie ook nog over een isolatielaag beschikt gaat de oppervlaktetemperatuur ook nog dalen en daalt inderdaad ook nog het convectie-aandeel. De combi isolatie-met-een-reflecterende-oppervlak zou ik daarom ook eerder op de muur plakken.
De versie met alleen een dunne alulaag echter wel op de achterkant van de radiator.
G