Goedenmiddag Ritsaert,
Het was er nog niet van gekomen om in je andere draad te antwoorden, mijn voorstel had inderdaad geweest om dat in het algemene schema verhaal te doen. Maar deze separate draad is nog duidelijker en “to the point".
ritsaert snijder schreef:met de Laddomat leid je het water om de warmtewisselaar totdat de temperatuur hoog genoeg is.
Neen, het water blijft gewoon door de wisselaar stromen om de kachel zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Het moet ook blijven stromen om plaatselijke kookverschijnselen in de wisselaar en ongelijke temperatuursspaningen te voorkomen. Eerst wanneer de kachel op voldoende temperatuur is (> 70 graden), gaat er stroming naar buiten het WW circuit lopen.
ritsaert snijder schreef:Anders zou er teveel rookgas condenseren en krijg je teveel condens.
Je kunt nooit te veel condens hebben, alles wat je eruit haalt is ‘winst’. Je bedoelt waarschijnlijk creosoot, dat wil je niet neergeslagen hebben.
ritsaert snijder schreef:Klopt mijn idee dat de noodzaak van een laddomat wel afhankelijk is van de afstand tussen het vuur en de warmtewisselaar?
Neen, dat heeft alles met het ontwerp te maken. Een retourwater- temperatuurregeling is bij houtstook altijd noodzakelijk.
ritsaert snijder schreef:Als dat kritisch is dan moet het water geen koelende werking hebben op het vuur.
Inderdaad, het principe is dat de vuurhaard niet gekoeld wordt. Het verbrandingsproces vereist een minimum temperatuur voor een volledige verbranding. Pas daarna mag warmte onttrekking aan de uitgebrande gassen plaatsvinden.
ritsaert snijder schreef:Probleem blijft dan wel dat in de opstartfase de temperatuur van de met water gevulde warmtewisselaar laag is en er toch condensatie plaatsvind.
De opstart van elke houtkachel brengt altijd wat vervuiling mee, dat is inherent tot dat de juiste werkingstemperatuur bereikt is. Dit kan deels ondervangen worden door een by- pass rookgasklep die sluit wanneer de kachel op temperatuur is.
ritsaert snijder schreef:In mijn geval heb ik nog wel een pomp liggen (is ook goedkoop 2 e hands te vinden). Is het dan een alternatief om een pompschakelaar toe te passen (thermostaat met voeler, schakelt op de temperatuur van de warmtewisselaar). dat is een stuk goedkoper en heeft bijna hetzelfde effect.
Geen gekke gedachte, eigenlijk identiek aan mijn vraag of je zelf een mengbalk voor de VV in elkaar kan flansen.
Pompschakelaar valt praktisch gezien af, die gaat te veel aan het pendelen, en blaast in geen tijd de condensator van de pomp op. Ook geeft deze manier geen homogene temperatuur aan de WW (gemis van het rondpompeffect).
Als je de pomp al hebt kun je het ook af met alleen een mengklep zoals de Kunzle, Oventrop, Heimeier/Honeywell, of de Thermovar.
Gezien de evaring van Arjan Drost, moet je bij die Thermovar klep wel de goede hebben, dus de retourwaterklep en niet de boiler oplaad- automaat. De ervaring leert dat een goede leverancier waar je op terug kunt vallen (lees 'makkelijk') zeer van belang is.
ritsaert snijder schreef:* het eerste model is voor mij goedkoper en makkelijker te maken
Dat was mijn vraag idd, kun je makkelijker metselen of lassen? Antwoord lijkt mij nu helder.
ritsaert snijder schreef:*ik kan makkelijk iets maken om het condens af te voeren (eerste model)
Ik denk dat om het goed uit te voeren bij beiden evenveel inspanning vraagt.
ritsaert snijder schreef:* de wisselaar zit veel verder weg van het vuur en zal veel minder heet worden (eerste model)
Het temperatuursverlies zal dan als stralingswarmte uit de kachel komen. Netto gezien mag de totale warmte opbrengst niet uitmaken.
ritsaert snijder schreef:* de wisselaar in het tweede model wordt veel heter en beveiliging wordt veel ingewikkelder
De delta T t.a.v. het oppervlak van de WW zal groter zijn, beveiliging blijft in beide gevallen even kritisch.
ritsaert snijder schreef:* het rendement zal niet heel veel verschillen (de ene heeft een lagere temperatuur met een veel grotere wisselaar, de tweede heeft een kleine wisselaar die veel heter wordt.
Helemaal juist!
ritsaert snijder schreef:* het gebruik van het tweede model is lastiger direct te combineren met een laag temperatuur systeem (hij levert water met een te hoge temeperatuur)
Niet direct. Het lijkt verleidelijk om bij een lage temperatuur te onttrekken, maar dit is tot op heden ongewenst bij welke houtkachel dan ook. Alleen al voor het behoud van je VV zit je aan 2 regelingen: 1 om de sokkeltemperatuur van de kachel op peil te houden, en de 2e om je VV perfect op temperatuur te mengen.
Besef goed dat een houtkachel slechts in vollast (dus het maximum vermogen) het schoonst (en dus het efficiëntst) brand. Heb niet de illusie dat je kunt moduleren als bij een gasketel.
ritsaert snijder schreef:Voor mij lijkt de keuze niet moeilijk of schrijf ik naar een oplossing toe

?
Ook hier neen. Je doet goed zelf onderzoek, en stelt dan logische vragen waardoor het mij snel duidelijk wordt waar het schoentje wringt.
Dat is veel leuker om te beantwoorden dan iemand die ‘out of the blue’ een vraag dropt (en dan vaak nog een gemankeerde), en per ommegaande een totaaloplossing wenst.
Daar doe ik niet meer zo aan mee…
Groet, Cp
Verwijderd.