Analoge schoorsteenthermometer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Freutel

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Freutel »

Voor de volledigheid bij dit onderwerp nog de eerste resultaten:
De temperatuur meet ik in de pijp tussen bergkachel en schoorsteenkanaal.
Bij een 2de stook op een dag heb ik een max gemeten van 320 graden C.
En daarna een paar keer met 1 maal stoken per dag is de max. waarde zo rond de 240 graden C.

Om een beter beeld te krijgen moet ik natuurlijk vaker meten en de omstandigheden erbij noteren om vervolgens een beeld te krijgen wat een juist formaat zou kunnen zijn van een bell.
Groet, Freutel
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Voor een nieuw te bouwen houtgasgenerator zoek ik een analoge bimetaal thermometer met een meetpen van slechts 5 tot 9 cm. Temperatuurbereik 0-500 graden. Verder analoge vacuümmeters in het bereik 0-30 cm waterkolom, maar die van 300 cm niet stuk gaan. Iemand een link?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Voor een nieuw te bouwen houtgasgenerator zoek ik een analoge bimetaal thermometer met een meetpen van slechts 5 tot 9 cm. Temperatuurbereik 0-500 graden. Verder analoge vacuümmeters in het bereik 0-30 cm waterkolom, maar die van 300 cm niet stuk gaan. Iemand een link?
Een kennis in Vlaanderen kwam met een een eenvoudige meter op de proppen die hij via internet heeft gekocht. De pen is langer dan waar jij om vraagt, maar het ding meet toch alleen maar aam de punt dus je kunt hem uit laten steken. Hier is de link:
http://www.esano.be/nl/e-19140-thermom0 ... 244814.htm
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

@DJ
http://www.fridina.nl/site/mc/1/16/30/. ... stpdf.html
In deze prijslijst (uit 2009 weliswaar) vind je een keur aan thermometers. Wel duur, maar veel keuze in lengte en type.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
RicharddeBlauw

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb een vleespen in m'n pijp zitten. Gekocht bij een huishoudzaak. Pen is wel 14 cm lang maar is zéér nauwkeurig en heeft een snelle reactie, hemelsbreed verschil met die magnetische op de pijp.

Voordeel is dat ie ook voor vis is te gebruiken.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ja die gebruik ik ook :D , digitaal en tot 250 graden en ik ik koop ze voor 19,-- :fff
gaat piepen bij een ingestelde max,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

RicharddeBlauw schreef:Ik heb een vleespen in m'n pijp zitten.
Weer is wat anders dan roest, dat kun je inderdaad beter schrijven dan vertellen. Het roept buitengemeen krampende gevoelens van pijn op bij diegenen die ook niks met piercings hebben. :shock:
RicharddeBlauw schreef:Gekocht bij een huishoudzaak.
Dat geloof ik niet, de vraag (van DJ) was tot 500 graden, ik kom bij die temperatuur dan meer tot een voorstadium van een crematie, dan tot een verantwoord culinair proces.
RicharddeBlauw schreef:Pen is wel 14 cm lang maar is zéér nauwkeurig en heeft een snelle reactie, hemelsbreed verschil met die magnetische op de pijp.
Gaat ie tot max. 250 graden, dan is het een uitstekend ding (in de zin van "prima", mijn waarde Gandalf :lol: ), om een oven om brood mee te bakken te testen, of een mooie lams-, geiten- of reebout mee te controleren in het garingsproces.
RicharddeBlauw schreef:Voordeel is dat ie ook voor vis is te gebruiken.
Dan niet meer aan ruiken dus.

Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Cp,
Ja, maar je moet natuurlijk streven naar een goede kachel :mrgreen: (heb zelf ook nog een gloeiend brok gietijzer branden) en dan is een roestvrijstalen, nimmer vissige, digitale meter voor 19,-, helemaal prima.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

@ Dj,

ik vermoed dat 400°C à 450°C ook zal volstaan? Zoja, kan je eens hier kijken: http://www.gaswinkel.com/gasfitting_onderdelen.htm
deze link is hier al eerder gepasseerd.

groet
Wouter
RicharddeBlauw

Chicken Power schreef:
RicharddeBlauw schreef:Gekocht bij een huishoudzaak.
Dat geloof ik niet, de vraag (van DJ) was tot 500 graden, ik kom bij die temperatuur dan meer tot een voorstadium van een crematie, dan tot een verantwoord culinair proces.

Groet, Cp
Dan geloof je het niet. Toch gekocht in de huishoudzaak. Gaat tot 300 graden. Ik geloof dat ie van mij ook iets van 20eus was.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

RicharddeBlauw schreef:Dan geloof je het niet.
Terecht naar blijkt.
RicharddeBlauw schreef:Gaat tot 300 graden.
Ik ken DJ meer dan genoeg om te begrijpen dat als ie om een meetbereik tot 500 graden vraagt, dat ook echt bedoeld.

Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw

Ohhh...tuurlijk. Maar daarvan zei je niet dat je het niet geloofde. Je geloofde niet dat ik het bij een huishoudzaak had gekocht.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Bericht weg, sorry.
Plaats reactie