ACV Prestige 32 MkIII met vloerverwarming, wat met regeling?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JLeroux

ACV Prestige 32 MkIII met vloerverwarming, wat met regeling?

Bericht door JLeroux »

Ik ben nieuw, maar ik heb toch wel wat vragen of bedenkingen bij mijn verwarming op gas van men nieuwbouw woning. Ja, is een quasi sleutel op de deur en de CV kon ik niet kiezen en is dus van ACV namelijk de Prestige 32 MkIII en ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren voor kamers en badkamer.

Het eerste probleem was dat tijdens de herfst wanneer het nog vrij warm was stookte de ketel tot een temperatuur tussen de 30°C tot 40°C (stookcurve 6 met 20°C als vertrek temperatuur). Geen probleem voor beneden en de vloerverwarming werkt goed, maar de badkamer (graag 24°C) kreeg ik niet warm en zeker niet als de ketel maar stookte tegen 35°C (aangezien te warm buiten rond 15°C). En ook nog iets wat ACV moest afregelen dus kwam technieker langs en probleem voorgelegd. Geen probleem we zullen de stookcurve aanpassen, en voila vertrek temperatuur staat nu op 35°C met stookcurve 6, en badkamer wordt warm.

Mja, ondertussen is het kouder en gaat de ketel bij -2°C of nog wat minder tot 70°C en wat meer en gaat de temperatuur van water voor vloerverwarming omhoog tot zelfs 50-55°C. Wat als het nog kouder wordt? Er is een veiligheidsthermostaat voorzien (RAM 5109) maar ik weet niet echt of die zijn werk doet of hoe die werkt want als ik die instel op 45°C zie ik niet echt een verschil met de aanvoer temperatuuur naar de vloer, nog steeds 50-55°C... Ten tweede, als je stookt tot 70°C dat is toch niet nodig? Zelfs voor de radiatoren met 55°C aanvoer is de badkamer snel warm.

Hoe kan je best zo'n installatie instellen zodat beide circuits (vloerverwarming lage temp / radiatoren hoger temp) werken zonder dat één ervan niet genoeg / teveel warmte krijgt? En wat met de stookcurves, waarom buitenvoeler, etc. Heb reeds men bouwfirma gecontacteerd want 50-55°C door vloerverwarming circuit is me iets te veel en heb nu buitenvoeler uitgeschakelt en verwarmingskring op CV ingesteld op 45°C om problemen te voorkomen met te hoge temps naar vloerverwarming. Graag wat advies, tips, alles is welkom en ja heb al gelezen dat ACV ketel niet echt de best keuze is maar daar kan ik niets aan veranderen.

Ter verduidelijking:
- ACV Prestige 32 Excellence MkIII (sanitair warm water, vloerverwarming circuit en radiatoren circuit)
- Sanitair warm water is appart ingesteld op 60°C en heeft geen invloed naar verwarmingcircuits
- Verwarming warm water is insteld op ketel aan 70°C (ACV zegt best 10°C hoger dan sanitair)
- Twee circuits, één voor vloerverwarming en één voor radiatoren vertrekken uit één blok (zwarte rechthoekige blok)
-- Circuit vloerverwarming heeft eigen Wilo pomp + mengkraan (3-weg)
-- Circuit radiatoren heeft eigen Wilo pomp (geen mengkraan)
- Siemens RDG100T kamerthermostaat
- Buitenvoeler aangesloten
ritsaert snijder

Re: ACV Prestige 32 MkIII met vloerverwarming, wat met regel

Bericht door ritsaert snijder »

Goedenavond,
een heel herkenbaar probleem. Er zijn volgens mij verschillende oplossingen.
1. Het retourwater van de radiatoren gebruiken voor de vloer
maar dat is heel lastig in balans te brengen en moeilijk of niet te regelen. Ik heb in mijn huidige huis (oude varkensschuur) een eenpijpssysteem met aan het einde de vv. Geen thermostaatknoppen alleen een heimeier om een te hoge temperatuur te voorkomen in de vv. Werkt prima voor een tijdelijke woning!
2. een cv met meerdere circuits (Daalderop) ik had dat in mijn vorige huis maar het was lastig te regelen
3. een systeem met zones en circuits, duur en wat gecompliceerder (zonesysteem honeywell/ heatnet). Wil ik in mijn nieuwe huis ook maar dan met vloer en muurverwarming.

Ik lees geloof ik dat je stookt met een weersafhankelijke regeling (wel of niet aangeschakeld) . Ik heb daar slechte ervaringen mee en ik zou een andere oplossing kiezen zie ook http://www.cvtuning.nl/ voor de mogelijkheden.

Verder durf ik als waterzijdig amateur niet veel meer toe te voegen. Had ik maar een vak geleerd of..... überhaupt wat geleerd!

succes!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

- Twee circuits, één voor vloerverwarming en één voor radiatoren vertrekken uit één blok (zwarte rechthoekige blok)
-- Circuit vloerverwarming heeft eigen Wilo pomp + mengkraan (3-weg)
-- Circuit radiatoren heeft eigen Wilo pomp (geen mengkraan)
Hier zit het temperatuur probleem.

Als de vloer in de badkamer te warm is qua temperatuur, t.o.v. andere vloeren in het huis of andersom, dan ontbreekt het qua instelbaarheid voor de gebruiker, dat ben jij dus. :D

Een veelgebruikte oplossing is een instelbare thermostaat op het vloerverwarmings circuit, kan per circuit, maar ook per groep.
Dit zelfde geld voor radiatoren. Het inregelen is dus niet te doen begrijp ik.

Kun je ook foto's plaatsen van de installatie?
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Ik doe niet veel aan deze draad, Leroux is sinds het droppen van de vraag na die dag niet meer ingelogd.

Waarschijnlijk kwam ie hier via deze draad:

http://www.ecobouwers.be/forum/post/ene ... radiatoren

Vraagstelling bestaat al even, maar zowel Laroux als Teizman participeren niet echt in de fora.

Grootste deel van het probleem heb ik al gegeven in de vraag van Teizman op dit forum:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... man#p26229

Voor Michel en Ritsaert:

TS heeft een ‘tank in tank’ ketel. Dat betekend dat de aanvoer naar de radiatoren eigenlijk nooit lager kan zijn dan de temperatuur van het SWW (warmtapwater). Die is dus eigenlijk altijd te hoog. De Daalderop van Ritsaert heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Radiator warmte wordt onttrokken aan het tapwatervat.

Voorts gebruikt men in België vaak een 3- weg mengkraan voor vloerverwarming i.p.v. een mengbalk met een thermosstatische regelkraan.

Die eerste variant sluit eigenlijk nooit goed af, waar dit bij de uitvoering met mengbalk veel nauwkeuriger werkt.

Groet, Cp
Verwijderd.
JLeroux

Bericht door JLeroux »

Euh, ja ik was na 24 uur al eens komen kijken. Vermits men bouwfirma reeds 3 maal contact heeft opgenomen met ACV en deze nog steeds mij niet gecontacteerd hebben denk ik dat ze niet direct een goedkope oplossing hebben. Men installateur wel door een aparte regeling te voorzien voor de vloerverwarming op basis van de watertemperatuur naar de vloer onafhankelijk van het radiator circuit. Maar vermits de bouwfirma de installatie direct bij ACV aanschaft mag hij hier niets aan doen zonder goedkeuring... Pfff en ik zit maar te wachten.

Ik heb dus wel 2 instellingen één als temperatuur voor sanitair water en één voor het verwarmingswater. Alles liep goed zolang het buiten nog niet echt koud was (tot zo'n 7-10°C) maar zodra het lager gaat, gaat de ketel hoger gaan stoken voor de verwarming en dan loopt het dus mis. Ik heb de buitenvoeler afgekoppeld voorlopig en verwarmingstemp staat nu op 50°C wat voor de vloerverwarming dan 45°C geeft (maar das te weinig voor de radiatoren boven, voor badkamer).

Ik had gehoopt dat er bepaalde oplossing zou zijn zonder al teveel veranderingen, maar ik denk niet dat het dus zo makkelijk zal zijn. Ik zal in het weekend een paar foto's plaatsen, want fotoapparaat ligt bij men vriendin.
JLeroux

Bericht door JLeroux »

Heb crappy foto, genomen met GSM. Ja oudere, met geen flash.
Maar misschien kan je er toch al iets uit opmaken? Rechtse deel, circuit vloer en links circuit radiatoren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JLeroux

Bericht door JLeroux »

michel schreef:Als de vloer in de badkamer te warm is qua temperatuur, t.o.v. andere vloeren in het huis of andersom, dan ontbreekt het qua instelbaarheid voor de gebruiker, dat ben jij dus.
De badkamer wordt verwarmt via een radiator, enkel het gelijkvloers is op vloerverwarming (keuken, eetplaats, living, inkom). Op de bovenverdieping alles met radiatoren (badkamer, bureau, slaapkamers). De instelling is via een thermostaat beneden voor en een aparte thermostaat boven, en deze ik okay. Enkel beneden wordt het water te warm voor het vloerverwarmingscircuit als het buiten onder 5°C duikt...
JLeroux

Bericht door JLeroux »

Net goed nieuws gekregen van de bouwfirma omtrend de ACV installatie, de sturing is eigenlijk niet voldoende voor zowel de vloerverwarming als ook de radiatoren aan te sturen wat een fout is van de ACV sturing enzo die ze hebben geleverd. Deze zal worden aangepast zodat in plaats van één stooklijn er twee zullen zijn. Dus eigenlijk een echte individuele sturing voor de vloerverwarming op lage temperatuur en een individuele sturing voor de radiatoren op een verhoogde temperatuur. Nu enkel afwachten om afspraak vast te leggen en dan zullen ze dus wel wat werk hebben en men installateur had dus gelijk de de ACV sturen onvoldoende was, maar als je niet klaagt dan wordt er ook niets aan gedaan...
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Leroux,

Fijn dat je eindelijk geholpen wordt! En inderdaad, de enige oplossing is een betere sturing die de VV temperatuur begrensd.

Op zijn eenvoudigst is dat een enkelvoudige thermosstatische kraan die de temperatuur van het water voor de VV begrenst. Zo kan het water voor je radiatoren zonder problemen hoger worden.

Je bent zeker niet de enige met dit probleem, in België blijven de meeste stielmannen nog hangen aan de oude schema’s voor mazout gestookte ketels. Of wanneer men wel aardgas heeft is er angst voor condenserende HR toestellen (daar HR top genoemd). Klant krijgt dan bij vervanging gewoon een VR vloerketel die men dan toch HR noemt…

In jouw geval was je qua keteltype beter af geweest met een Kombi Kompakt uitvoering van dit merk (wat eigenlijk de Nederlandse Intergas ketel is).

Ik hoop dat ze een beetje vaart maken in de aanpassingen.

Groet, Cp
Verwijderd.
JLeroux

Bericht door JLeroux »

Chicken Power schreef:Je bent zeker niet de enige met dit probleem, in België blijven de meeste stielmannen nog hangen aan de oude schema’s voor mazout gestookte ketels. Of wanneer men wel aardgas heeft is er angst voor condenserende HR toestellen (daar HR top genoemd). Klant krijgt dan bij vervanging gewoon een VR vloerketel die men dan toch HR noemt...
Toch even een correctie want het is niet de stielman die deze heeft aangeboden, maar wat de bouwfirma van ACV heeft verkregen en eigenlijk waar ACV in de fout is gegaan om een te eenvoudige (foute) sturing en schema te verzien. De stielman heeft me van in het begin aan het twijfelen gezet en vermeld dat als hij de installatie zelf mocht zetten volgens zijn schema deze twee volledige onafhankelijke groepen waren met lage temp sturing op watertemperatuur voor de vloerverwarming en hoger temp voor de radiatoren. Maar hij wordt enkel ingezet om alles te installeren wat wordt geleverd door ACV.

Allesinds is de bal aan het rollen gegaan na mijn klacht en men bouwfirma heeft ACV dus nu gevraagd om hun installatie volledig aan te passen voor een juiste sturing en energiezuinig. Dus al diegene die nu nog bouwen zullen hiervan kunnen genieten. En ja mijn bouwfirma is vrij nieuw, en dus zijn er soms nog wel wat dingen die beter kunnen maar ik mag niet klagen aangezien al mijn opmerkingen reeds in acht werden genomen en tot nu toe kosteloos aangepast werden, zo ook met de ACV installatie.

Mja, qua ketel is het ACV Prestige en die wordt in België door heel veel bouwfirma's gebruikt. Zal zijn om de Belgische producten te promoten natuurlijk. Jeps ik denk wel dat ik deze week zal nieuws krijgen voor een afspraak om de aanpassingen te doen, en voorlopig staat de buitenvoeler uit en regel ik de ketel temperatuur voor de verwarming zelf en deze staat nu op 45°C.
Plaats reactie