Douchewarmtewisselaars zouden verplicht moeten zijn, las ik op dit forum. Mee eens
* goed rendement (60%) met een aansluiting op de kraan en op de cv
* makkelijk zelf te maken
Maar bij dat zelf maken stuit je op het KIWA vereiste van dubbelwandigheid tussen rioolafvoer en schoon water
Ik heb er voor gekozen om een goed toegankelijke bak te maken als dww, waarbij je de wisselaar kan inspecteren en me niet aan deze eis te houden. Ik heb de douchewarmtewisselaar deels gemaakt en geplaatst maar ik ben nog niet aan de douche begonnen...laat staan dat ik een cv heb. De bak zit trouwens in de vloer naast de douche en is straks goed toegankelijk.
Graag hoor ik van jullie of daar andere oplossingen zijn (voldoen aan de KIWA vereisten)!
Daarnaast zijn er vragen over de aansluiting aan de kraan en aan de cv. Aansluiting aan de cv verbeterd het rendement aanzienlijk en als dat kan is dat natuurlijk een voordeel.
Dan is er de aansluiting aan de thermostaatkraan, ik doe het volgens het bijgesloten schema maar het schijnt niet bij alle kranen te werken (de kraan gaat dan warm water bijmengen en gebruikt dus maar weinig van het voorverwarmde koude water). Wie weet hier meer van te vertellen?
Mijn douchewarmtewisselaar is een bak waarin een schuin liggende plaat ligt. Over die plaat stroom het douchewater. Op die plaat liggen koperen leidingen waardoor (tegemstroom) het koude water stroomt. Op de bouwbeurs zag ik trouwens ook een bakvariant waarbij het douchewater via kleine gaatje wordt verspreid. In een meidenhuishouding gaat dat rap verstoppen met haren
Bijgevoegd een schemaatje.
Ritsaert