Finoven met radiatoren in bellen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: Finoven met radiatoren in bellen

Bericht door ritsaert snijder »

En als het vriest wil je ook wel stoken!
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Holtere variant

Goedemiddag,
Maar misschien is een variant op de houtkachel van Holtere een idee. Weinig gewicht en zijn rookgastemperatuur was prachtig. Misschien even de meetgegevens afwachten...

Ik denk dan aan een goed geisoleerde kachel van chamotte, secundaire beluchting voorverwarmd, buitenmantel van een dikke laag vermiculiet voor een superhete start. Dan daarop een riser met een Holtere mantel van twee vaten.

Redelijk licht (de buitenmantel van chamotte, litertje of dertig in de mantel)
Superhete verbranding (zou moeten kunnen)
geisoleerde riser (twee rvs pijpen met vermiculiet er tussen)
Wel een stukje moeilijker te maken....

Ritsaert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

en een foto van de schuur (voorkant)
het is een oude wagenschuur...
volgens de constructeur blijft ie wel staan...mits
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Ritsaert,

Je hebt daar inderdaad een slechte of zeg maar beter geen grondslag. Ik heb daar in de buurt (’s Gravensloot) is een hele vriescel zien wegzakken. Was alleen gefundeerd op staal, en dat vroor door ondeskundige isolatie helemaal uit elkaar. Net of de cel van een gletsjer afgleed, zo het veen in… Heeft 2 maanden geduurd voor het zover ontdooid was dat het gesloopt kon worden.

Is de schuur je eigendom? En zitten de VV slangen er nog?

Ik zie dat je een betonnen of gemetselde borstwering hebt. Kan je daar geen stalen kader met een bosje potkrikken onder zetten? Zo hou je de schuur ten minste recht, met nastel mogelijkheid.

Als je VV slangen nog te gebruiken zijn, is dat binnen het snelle syteem wel het meest comfortbabel om bij te klussen, geen koude voeten en zo, en dat bij een relatief lage luchttemperatuur.

Het vorstprobleem kun je inderdaad omzeilen door polyppropyleenglycol te gebruiken zoals in zonneboilersystemen (Bas even vragen, zit nog in de buurt ook). Je hebt immers geen gedoe met garantievoorwaarden van een fabrieksketel, dus dat kan ook niet kapot.

Dit zal prima tot perfect met je laatste tekening kunnen werken als je een buffervaatje gebruikt als menger voor het vloerwater.

Heb alleen niet te grote ideeën over warmte opslaan. Dan moet je in jouw geval een geïsoleerde tank nemen die je ingraaft en eigenlijk in het veen blijft dobberen.

Bovengronds lijkt me daar niet te doen, opslag is massa en dat kan je daar dus niet hebben.

Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder

Hallo Chicken Power,
bedankt voor je reactie!
Ja ik ben de gelukkige eigenaar. Hij staat zo scheef dat het eigenlijk niet meer zo leuk is. Ik ben het bijbehorende boerderijtje aan het opknappen (ook alles scheef) en ondertussen wonen we (met 3 kinderen) in een varkenschuurtje. Klinkt dramatisch maar als ik om me heen kijk is het prima uit te houden. Sterker we zijn er best gelukkig mee!

Het middelste deel van de schuur is mijn werkplaats (die had voorrang want zonder werkplaats kan je niet verbouwen) en daar ligt schuimbeton. De leidingen heb ik wel al maar moet ik nog plaatsen.

Ik wil straks (de verbouwing van het huis heeft nogal voorrang voor een indruk zie mijn andere draad over finoven en schema) de schuur inderdaad rechter gaan zetten (eerst de opslag eruit, dakpannen eraf etc). Maar ik twijfel over de gemetselde muurtjes (zijn dat borstweringen) want die zijn ook scheef. Dat stalen kader zal de boel bij elkaar moeten kunnen houden, maar dat moet te maken zijn.. Dat nastellen lijkt me een goed idee!

Dat vorstprobleem ga ik oplossen met die glycol, kan gelijk ook in mijn zonneboiler.

Maar dan naar de kachel zelf; ik was verrast door het rendement van Holtere. Maar zijn isolatie van zijn kachel is prachtig gemaakt maar ik denk dat ik met 7 centimeter chamotte en een dikke laag vermiculiet nog een stuk heter kan. En dan denk ik dat een opstelling met twee bellen met stevige radiatoren er in het langer gaan uithouden. Maar ik vind een mix, onderin chamotte en vermiculiet en bovenin a la Holtere ook wel fraai.

Voor het waterzijdige deel (zo heet dat toch) dacht ik aan;
- open systeem met een open overloopvat, geplaatst in de nok (30 liter?)
- een pomp
- een paar radiatoren puur om massa te krijgen
- en dan vloerverwarming

de vloeren (met de slangen) en de radiatoren zijn dan mijn massa.

Moet ik dan nog een mengvat hebben? Waarvoor en hoe ziet dat er dan uit?

En dan nog een nabrander als dat ding nou goed gaat werken kan ik dan een goed geisoleerde leiding leggen naar mijn huis? Of wordt dat erg ingewikkeld om te regelen (het schema van mijn huis staat in mijn draad Finoven/schema). Sorry, ik moet nog studeren op het plaatsen van een link!

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Dag Ritsaert,

ritsaert snijder schreef:Ja ik ben de gelukkige eigenaar.
Ah, duidelijk. Nog niemand aan de deur geweest voor vergunningen en zo? Dat koolteer van de schuur kon ook wel is lastig worden. Sommige gemeenten hebben zulke irritante ambtenaren in dienst. Het is met die lui net als met paddestoelen, als je de verkeerde hebt wordt je er doodziek van.
ritsaert snijder schreef:Hij staat zo scheef dat het eigenlijk niet meer zo leuk is.
Ik zou die schuur goed aanpakken, maar dat kost tijd. Die heb je wss niet omdat het huis voorgaat. Ik zou dan de kachel volgens je laatste tekening maken, en er tijdelijk een luchtverhitter met ventilator aanhangen. Openvat van 30 liter is meer dan genoeg.
ritsaert snijder schreef:Het middelste deel van de schuur is mijn werkplaats (die had voorrang want zonder werkplaats kan je niet verbouwen) en daar ligt schuimbeton. De leidingen heb ik wel al maar moet ik nog plaatsen.
Duidelijk dus, VV waar eerder sprake van was, blijkt dus elders te zijn geweest.
ritsaert snijder schreef:Maar ik twijfel over de gemetselde muurtjes (zijn dat borstweringen) want die zijn ook scheef.
Heb je wel tijd, dan de schuur. Doe het in een keer goed, en daar heb je dan de gelegenheid voor. Naderhand ga je niet meer zo rigoureus te werk.

Ik neem aan dat het schuimbeton alleen binnen de muren ligt, en dat je wat verder van het grondwater af wil komen. Dus vloerhoogte omhoog. Zaak wordt dan om je spanten op te vangen en die borstweringen (zo heet dat idd) te slopen, die zijn dus ook scheef.

Buiten de schuur ook wat uitgraven ter dikte van het schuimbeton en daarmee (of EPS platen) aanvullen (hoe meer oppervlak, hoe meer dragend vermogen). Daarover een betonvloer. In de binnenruimtes een centimeter of 10 EPS platen in 2 of 3 lagen met daarop weer een betonvloer met de VV erin. Neem als HOH afstand van de slangen niet meer dan 10 centimeter, en maak je groepen niet langer dan een meter of 60 a 70.

Dan heb je de onderkant tenminste goed geïsoleerd, daar kom je later niet meer bij. En het geheel kan voor jouw toepassing aardig bufferen.

Radiatoren gebruik je voor snelle verwarming van de lucht, en de retour daarvan biedt je als aanvoer naar de VV.
ritsaert snijder schreef:Dat nastellen lijkt me een goed idee!
Lijkt me dat een echte fundering er niet inzit, maar zo hou je je gereedschap wel op het bord hangen.
ritsaert snijder schreef:En dan denk ik dat een opstelling met twee bellen met stevige radiatoren er in het langer gaan uithouden. Maar ik vind een mix, onderin chamotte en vermiculiet en bovenin a la Holtere ook wel fraai.
Het is ook maar net wat jou het leukste lijkt om te bouwen, ik heb ook geen idee wat je vaardigheid daarin is.
ritsaert snijder schreef:Voor het waterzijdige deel (zo heet dat toch) dacht ik aan;
- open systeem met een open overloopvat, geplaatst in de nok (30 liter?)
- een pomp
- een paar radiatoren puur om massa te krijgen
- en dan vloerverwarming
Dat heet zo, alleen mis je nog een retourwaterklep. Kijk even in de ecowiki voor uitleg. En zoek hier maar is op laddomat.
ritsaert snijder schreef:de vloeren (met de slangen) en de radiatoren zijn dan mijn massa.
Nogmaals, heb geen grote verwachting van de radiatoren als massa. Uur niet gestookt en ze zijn koud. Voer je de VV zo uit als beschreven dan heb je voor jouw toepassing (werkplaats) min of meer wel een buffer, met een behoorlijke verdeling van het gewicht.
ritsaert snijder schreef:Moet ik dan nog een mengvat hebben? Waarvoor en hoe ziet dat er dan uit?
Ik zal nog is denken hoe dat te maken. Wil je al snel operationeel zijn? En kun je bijvoorbeeld zelf een mengbalk lassen? Dan heb je aan een 2e hands pomp al het meeste. Kan me zo voorstellen dat je hiervoor niet direct naar de winkel vliegt voor nieuw.
ritsaert snijder schreef:En dan nog een nabrander als dat ding nou goed gaat werken kan ik dan een goed geisoleerde leiding leggen naar mijn huis?
Kan prima! Kijk maar is in de draad van Kockie.
ritsaert snijder schreef:Sorry, ik moet nog studeren op het plaatsen van een link!
Geeft niet, ik snapte dat ook een hele tijd niet. Dat is gewoon die hele http regel knippen en plakken, forum doet de rest:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2185

Wil je een link achter (in de zin van onder- of achterliggend) een woord of zin plakken, zo als ik hier bij Kockie.
deed (dan veranderd het woord in blauw), klik dan even op “citeer”. Dan zie je precies wat de syntaxis is om dat effect te krijgen.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:gandalf, met een metalen kachel haal ik geen rendement uit mijn hout...Dan blijf ik slepen.
Het is niet dat ik tegen watergevoerd (VV) ben, maar ook met een lichte metalen kachel kan je wél alle rendement uit het hout halen.
Kijk maar even voor de verbranding naar de Rocket van Peter: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1863
Méér warmte(verbrandingsrendement) dan dit kan je bijna niet uit het hout halen.

Voor het overbrengen van de warmte kunnen dan zitbanken, metalen bellen, wissleaars zoals Penneke, enz... in aanmerking komen. Als je er genoeg zet krijg je alle warmte maximaal geoogst.(tot de laatste 60 à 100°C , tenzij je ook nog wil condenseren)

Ivm leiding naar het woonhuis trekken: Inderdaad zoals bij Kockie, maar hoe wil je dit doen zonder buffer te gebruiken ?

G
gerard

Bericht door gerard »

Chicken Power schreef:Sommige gemeenten hebben zulke irritante ambtenaren in dienst. Het is met die lui net als met paddestoelen, als je de verkeerde hebt wordt je er doodziek van.
@Cp,
Ritsaert meldt elders op dit forum dat hij zelf ambtenaar is.... :fff

groet,
Gerard
Chicken Power

Ha, mijn waarde Gandalf,
Gandalf schreef:Het is niet dat ik tegen watergevoerd (VV) ben, maar ook met een lichte metalen kachel kan je wél alle rendement uit het hout halen.
Méér warmte(verbrandingsrendement) dan dit kan je bijna niet uit het hout halen.
Dat is natuurlijk zo, maar dan moet je wel continue stoken, en in de basis is het bufferende effect nihil.
Gandalf schreef:Voor het opslaan van de buffer kunnen dan zitbanken, metalen bellen, wissleaars zoals Penneke, enz... in aanmerking komen.
Beroerde is dat Ritsaert daar zo’n beetje in het midden van de Hollandse waterlinie zit, das ongeveer het natste deel van Holland. Alle compacte zaken om te bufferen zijn zonder uitgebreide fundering niet toepasbaar, en een zitbank in een werkplaats lijkt me ook niet de handigste oplossing.

Ik mis even waar de warmtewisselaar van Penneke bufferend is.
Gandalf schreef:Als je er genoeg zet krijg je alle warmte maximaal geoogst.(tot de laatste 60 à 100°C ), tenzij je ook nog wil condenseren)
Nogmaals, op die slappe veengrond is dat niet reëel.
Gandalf schreef:Ivm leiding naar het woonhuis trekken: Inderdaad zoals bij Kockie, maar hoe wil je dit doen zonder buffer te gebruiken ?
Niet zo ingewikkeld, kijk maar eens naar het systeem van Atlas. Overal VV en geen buffer, voldoet prima. Zou hier dus ook een zeer bruikbare benadering kunnen zijn.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

gerard schreef:@Cp,
Ritsaert meldt elders op dit forum dat hij zelf ambtenaar is.... :fff
Dat heb jij dan ook goed gelezen! :lol:

Binnen de overweldigende hoeveelheid soorten ambtenaren in dit land, beperkte ik me uitsluitend tot de irritante :wink: .

Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder

Bedankt allemaal voor de reacties!
Voordat ik verder reageer ga ik eerst nog wat huiswerk doen!

Ik ga de schuur aanpakken als ik klaar ben met het huis, want als je op slopershoogte bent dan moet je het in een keer goed doen.

Even wel even een reactie op Gandalf, een gietijzeren kachel is qua isolatie wel iets anders dan de goed geisoleerde rockett bell van Peter Berg...

Mijn vraag is nog steeds wel welk model beter is, twee bellen, of een heatriser?

En Gerard...als gemeenteambtenaar, Chicken Power zegt het zorgvuldig maar wel hard. Die regels zijn in principe van ons, maar als burger ben ik het wel met hem eens. Ik heb hier ook het nodige te verduren, sommige dingen zijn echt vreemd. Maar daar zijn we wel met elkaar voor verantwoordelijk!

En tot slot even over de vv, ik heb de slangen liggen maar nog niet geplaatst. maar het lijkt me ideaal voor een werkplaats.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Even wel even een reactie op Gandalf, een gietijzeren kachel is qua isolatie wel iets anders dan de goed geisoleerde rockett bell van Peter Berg...

Mijn vraag is nog steeds wel welk model beter is, twee bellen, of een heatriser?
Het voorbeeld van Penneke ging alleen over de warmtewisselaar. De gebruikte kachel is inderdaad niet de beste manier om het hout te stoken.
Om een goede verbranding te bekomen is de Rocket van Peter het best. (in vgl met de gietijzeren kachel)

De Bell(en) , eventueel gewone metalen (voor het gewicht) dienen om de geproduceerde warmte over te brengen op de kamerlucht.
De constructie van Penneke kan daar ook voor dienen.

Het is dus niet een heatriser of Bell(en) in dat geval, maar heatriser en Bell(en)
Chicken Power schreef:
Gandalf schreef:Voor het opslaan van de buffer kunnen dan zitbanken, metalen bellen, wissleaars zoals Penneke, enz... in aanmerking komen.
Beroerde is dat Ritsaert daar zo’n beetje in het midden van de Hollandse waterlinie zit, das ongeveer het natste deel van Holland. Alle compacte zaken om te bufferen zijn zonder uitgebreide fundering niet toepasbaar, en een zitbank in een werkplaats lijkt me ook niet de handigste oplossing.

Ik mis even waar de warmtewisselaar van Penneke bufferend is.
"opslaan van de buffer" is inderdaad onjuist geformuleerd en niet hetgeen ik bedoelde. Ik was het al aan het aanpassen terwijl je reageerde.
Maar metalen Bellen kunnen ook de warmte aan de ruimte af staan zonder te bufferen.
De constructie van Penneke ook . Maar dus inderdaad ook zonder te bufferen.

Idem voor kachel van Holtere, die Michel trouwens gebruikt zonder watermantel. Als de afgassen nog te heet zijn kan er nog een tweede metalen Bell achtergezet worden.
G

PS Kookverf schijnt het erg goed te doen op koolteer. Zonder voorbehandeling. (Als pleister op een houten been en dus niet ter promotie van het houten been ! )

edit moderator: het gedeelte "koolteer en alternatieven" werd afgesplitst: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 771#p27756
ritsaert snijder

Goedemorgen,
Na wat verder denken over het waterzijdig gedeelte heb ik mijn schema aangepast. Ik wil mijn zonneboiler in de hooiberg (ligt gelijk achter het boerderijtje. Dan kan ik daar ook een buffervat plaatsen. Ik heb al een vat (aquasol) en een zonneboiler. Idee is dan om de kachel in de schuur te verbinden met die boiler met een geïsoleerde leiding a la Kockie. In de schuur zit dan een ventiel die de watertoevoer naar de vloerverwarming afsluit als de temperatuur boven de 50 graden komt. Misschien moet dat ook een mengventiel worden. Het te hete water gaat dan naar de zonnebuffers, het paneel moet in de winter toch worden afgesloten.

Bij de kachel heb ik een laddomat getekend, ik denk ook te snappen wat ie doet. Ze zijn wel prijzig...en ik sprak zaterdag en die had het over een goedkoper alterbatief...iemand een :idea: ?

In de douche denk ik dan aan een flowmeter die een klep aanstuurt die dan het water laat lopen als de douche wordt gebruikt. Anders gaat het andere hete water eerst door de koude douche warmtewisselaar.

Nou ik hoop dat jullie er wat van vinden.

(het is een beetje een ambtelijk, langdradig en bureaucratisch schema :fff , ik zie dat wel maar ik zie geen verbeteringen :idea: )

Ritsaert

(in het schema heb ik nu ook de buffer plat getekend, ik wil hem ingraven en dat kan niet te diep)
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Gandalf schrijft;
Gandalf schreef:De vraag voor de radiatoren is hoe heet ze het krijgen in de bell?
En of het water in de radiatoren vlot genoeg kan doorstromen om geen stoom te vormen?
Om de radiatoren het hellevuur te besparen in de warme kamer :wink: , de hete doos (de bell) heb ik het rookkanaal iets langer gemaakt en de isolatie van de top vervangen door een niet isolerend en warmtestralend materiaal…(laagje steen of gietijzer). Dat geeft dan ook direct warmte (zie bijgestelde tekening).

Chicken Power schrijft
Chicken Power schreef:Dit zal prima tot perfect met je laatste tekening kunnen werken als je een buffervaatje gebruikt als menger voor het vloerwater.
Is het slim om het te doen volgens mijn vorige post, dus dan gaat het hete water naar de hooiberg (geïsoleerde leiding van 10 meter). Of gaat het dan nooit warm worden in de werkplaats? Moet ik toch mengen met het retourwater?

Ritsaert
Laatst gewijzigd door kockie op 16 jan 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
groet!

Ritsaert
Plaats reactie